Verkstan

Buster 400 1965

21 inlägg 20047 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Buster 400 1965

maffe  
#212765 Finns det oljefilter till hydraliken?
Och isf var? / Var är tömningen till hydraltanken?
Olje mängd hydralik?
Ps. lastare med 4 kolvar.



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Buster 400 1965

Midgård  
#212775 Det finns både sugsil och returfilter. Framgår av i-boken. I-bok finns för nedladdning på "maskinisten" eller via ett PM till mig.
Tömning av hydraulikoljan görs genom en anslutningsplugg som sitter på ett rör intill kopplingspedalen.
Det ska vara mellan 8-23 liter hydraulolja i tanken. Min oljenivå är 28 cm, mätt uppifrån påfyllningshålet.

Avatar Fallback

Re: Buster 400 1965

Midgård  
#212796 Får korrigera mig själv ovan. Det ska vara mellan 12-23 liter olja i systemet. Går bra med Lantmännens universalolja som man även kan ha i motorn och växellåda/bakaxel.

Avatar Fallback

Re: Buster 400 1965

maffe  
#212805 Tackar för snabbt svar, en till fråga,
Hur mkt olja i växellåda/baxaxel?
Kan man använda 15/40 i transen?
El måste jag ha 80/90?

   TS
Avatar Fallback

Re: Buster 400 1965

rikard_e  
#212807
Midgård skrev:Får korrigera mig själv ovan. Det ska vara mellan 12-23 liter olja i systemet. Går bra med Lantmännens universalolja som man även kan ha i motorn och växellåda/bakaxel.

Universalolja bör dock undvikas i motorn om du kör på samma varv, tex mycket körning med vedklyv, vedmaskin, eller liknande. Universaloljan kan då orsaka glasning i cylinderväggarna.
Men kör du "normalt" så är detta inget att tänka på,

Avatar Fallback

Re: Buster 400 1965

Midgård  
#212811
maffe skrev:Tackar för snabbt svar, en till fråga,
Hur mkt olja i växellåda/baxaxel?
Kan man använda 15/40 i transen?
El måste jag ha 80/90?


Ja, i-boken säger 90-olja såvida det inte är under -10GraderC, då 80-olja kan användas. I I-boken står också att det går bra med universalolja, men att man då kanske får räkna med lite högre transljud. Växellåda/bakaxel rymmer c:a 35 liter.

Avatar Fallback

Re: Buster 400 1965

maffe  
#212814 tack så mycke för bra å snabba svar,ska byta alla oljor i morrn då,var tappar ja bakaxel å vexellåda? e de samma plugg?...skulle vilja ha en bok om Bustern,kan va bra å veta va som e viktigt,har bara haft en traktor innan,de va en viktor,så ja e nybörgare....

   TS
Avatar Fallback

Re: Buster 400 1965

Midgård  
#212819 Avtappningspluggen för växellådan sitter just precis under växellådan. Där får du ut några få liter. Dock den stora mängden olja får du genom att lossa avtappningspluggen precis under bakaxeln i mitten. Påfyllningen vet du kanske, det är ju intill mätstickan bredvid växelspaken. Ha rejält kärl redo för den senare avtappningen ur bakaxeln.
Min far köpte våran Buster ny 1966 och den har gått som en klocka och gör fortfarande. Hade också Viktortraktorer innan dess.
Själv kör jag med universalolja på alla "oljeställen" i Bustern. Enkelt och smidigt.

Användarvisningsbild

Re: Buster 400 1965

Andriljas  
#604027 Vart fyller man på oljan? Bild?

Avatar Fallback

Re: Buster 400 1965

Avslutat-02  
#604031 Är det oljan till hydrauliksystemet du tänker på?

Har för mig att det är på golvet i hytten bakom växelspaken....

Så är det på bm 650 jag har.
Och bm 600.

Användarvisningsbild

Re: Buster 400 1965

Nyborg  
#604032 Tror det är samma som på 430, vänstra sidan framför insprutningspumpen. Ett litet lock som sitter dumt till och är svårt att hälla i... Motoroljan alltså!

Avatar Fallback

Re: Buster 400 1965

Avslutat-02  
#604033 Var det motorolja det gällde? :oops: :oops:
Fattade aldrig det...

Avatar Fallback

Re: Buster 400 1965

Midgård  
#604034 Påfyllningspluggen i hytten är för växellådsolja. Påfyllning av olja till hydraulsystemet sker genom att lossa locket som sitter bredvid dieseltanklocket. Ladda ner instruktionsbok från maskinisten.net.

Användarvisningsbild

Re: Buster 400 1965

Nyborg  
#604035
vinterrojarn skrev:Var det motorolja det gällde? :oops: :oops:
Fattade aldrig det...

Det trodde jag, men det framgick inte...

Användarvisningsbild

Re: Buster 400 1965

Andriljas  
#604040 Var hydrauloljan jag var osäker på tack för svar trots en dålig förklaring i fråga

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).