Motorsåg och handhållet

Stihl 201 tjuvstannar

17 inlägg 5618 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Stihl 201 tjuvstannar

Sture Andersson  
#603777 Min Stihl 201 har krånglat ett tag,den tjuvstannar .Jag byte stift på den och då blev den bättre ,och trodde jag löst problemet ,men efter en tank blev den lika dan igen .Nån som har nån ide om var felet är.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Stihl 201 tjuvstannar

tallen100  
#603780 Går den som den ska förövrigt?
justering av förgasaren, eller tät tankavluftning...

Avatar Fallback

Re: Stihl 201 tjuvstannar

Sture Andersson  
#603805
tallen100 skrev:Går den som den ska förövrigt?
justering av förgasaren, eller tät tankavluftning...

Den går helt ok i övrigt ,förgasaren har väl ingen justering på denna modellen ,den stannar inte när jag har bra gas på den, utan presis när jag släpper efter på gasen .

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stihl 201 tjuvstannar

Erre  
#603807 Är kopplingsfjädern/fjädrarna hela?
Om den tjyvstannar varje gång man släpper gasen och sågen går ner i varv för att närma sig tomgång så kan det vara kopplingen.

Avatar Fallback

Re: Stihl 201 tjuvstannar

Sture Andersson  
#603811
Erre skrev:Är kopplingsfjädern/fjädrarna hela?
Om den tjyvstannar varje gång man släpper gasen och sågen går ner i varv för att närma sig tomgång så kan det vara kopplingen.

Tack för tipset ,ska gå ut och kolla.

   TS
Avatar Fallback

Re: Stihl 201 tjuvstannar

Avslutat-02  
#603821 Erres tips är bra, men då skulle den inte reagerat på stiftbyte eller så är det bara en upplevelse...

Annars om kopplingen är hel, prova att spraya lite runt på sågen med t,ex 5.56 wd40...eller någon annan smörjande spray.

Ändrar den attityd och fortsätter att gå normalt så vet du att tjuvluft är ett faktum.

Det märks även om kopplingen är defekt för då vill kedja åka med på tomgång...

Avatar Fallback

Re: Stihl 201 tjuvstannar

Sture Andersson  
#603829
vinterrojarn skrev:Erres tips är bra, men då skulle den inte reagerat på stiftbyte eller så är det bara en upplevelse...

Annars om kopplingen är hel, prova att spraya lite runt på sågen med t,ex 5.56 wd40...eller någon annan smörjande spray.

Ändrar den attityd och fortsätter att gå normalt så vet du att tjuvluft är ett faktum.

Det märks även om kopplingen är defekt för då vill kedja åka med på tomgång...

Fjädrarna var hela ,men var rejält smutsiga ,gjorde rent det med t sprit .
Hur menar du med 5,56 ,,och tjuvluft .tätar 5,56 tillfälligt om det är tjuvluft?

   TS
Avatar Fallback

Re: Stihl 201 tjuvstannar

Avslutat-02  
#603831 Ja sågen suger i sig av detta och det tätar för tillfället där spricka eller öppen yta finns.

Det är ett beprövat sätt som man använder sig av för att just kolla efter tjuvluft....

Gummibälg mellan förgasare och cylinder är ett sådant ställe, även defekt cylinderfotspackning kan detekteras..

En annan sak som är bra att göra är att skruva av ljuddämparen och kolla hur kolven ser ut...

Repor på kolven och även över kolvringen så är Tomgången ett minne blott.

Användarvisningsbild

Re: Stihl 201 tjuvstannar

Fredi  
#603845 Sågen har väl M-tronic, ha du provat att kalibrera den?

Avatar Fallback

Re: Stihl 201 tjuvstannar

Sture Andersson  
#603872
Fredi skrev:Sågen har väl M-tronic, ha du provat att kalibrera den?

Ja men frågan är om jag gjorde rätt ,starta den i startläge och lät den gå i 90 sek .

   TS
Avatar Fallback

Re: Stihl 201 tjuvstannar

tallen100  
#603874
Sture Andersson skrev:
Fredi skrev:Sågen har väl M-tronic, ha du provat att kalibrera den?

Ja men frågan är om jag gjorde rätt ,starta den i startläge och lät den gå i 90 sek .

Chocken ska väl vara utdragen och så ska den stå på tomgång en viss tid...

Avatar Fallback

Re: Stihl 201 tjuvstannar

Janan  
#603882 Vinterläge på luftintaget? Min 201 ville också tjuvstanna när man släppte gasen och den precis skulle hämta sig på tomgångsvarv. Sågen är nästan ny men den blir bättre och bättre. Har gått bra sedan jag ställde om till vinterläge.

Avatar Fallback

Re: Stihl 201 tjuvstannar

Sture Andersson  
#603895
Janan skrev:Vinterläge på luftintaget? Min 201 ville också tjuvstanna när man släppte gasen och den precis skulle hämta sig på tomgångsvarv. Sågen är nästan ny men den blir bättre och bättre. Har gått bra sedan jag ställde om till vinterläge.

Det får jag kolla,vet inte hur den står på min.

   TS
Avatar Fallback

Re: Stihl 201 tjuvstannar

Ldsaren  
#603896 Min var också dum o sura på tomgång när den var ny ,fick byta stift och torka ibland,
kalibrera med choke i 90 sek och sen fullvarva ett par minuter sa en på Stihl .
Efter några sådana turer går den riktigt bra nu par år .

Användarvisningsbild

Re: Stihl 201 tjuvstannar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#603922 Ibland är lufilter fullt av olja eller gojs som inte borstas av. Byte eller tvätt hjälper då.
Även nätet vid ljuddämparen kan va vettigt o kolla då och då.

Återställning är väl att starta och varmköra lite, sen stanna. Starta igen i startgas läge och låta den gå i detta en minut.
Man hör hur den jobbar och stanna med stopp.
Provkör sen under belastning lite och gör några lyckade starter så brukar de gå rätt bra.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).