Skördare

Orkeslös Rottne smv -99

27 inlägg 5650 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Orkeslös Rottne smv -99

läresbo  
#603718 Jag har en rottne smv årsmodell 99, den svajar i varvtalet och har ingen ork när jag kör kran och huggaraggregatet.
Vid belastning så går varvtalet ned och den dör , finns det någon belastningsstyrning eller liknande?
Bränsle matas fram med en eftermonterad pump så det verkar finnas bränsle fram till filtren.
Har bytt iqan display men borde inte påverka inställda värden tror jag
Tacksam för tips.



   TS
Avatar Fallback

Re: Orkeslös Rottne smv -99

AKKAMAAN  
#603733 Låter som du måste börja med bränlsesystemet och luftrenaren?
Hur är det med orken på åktransmissionen/hydrostaten?

Avatar Fallback

Re: Orkeslös Rottne smv -99

läresbo  
#603749 Har inte kört så direkt då jag är på en slutavverkning. 1800 rpm som arbetsvarvtal och fort jag Sätter belastning på det går varvtalet ned mot 1000 och även så han dör.
Även när jag vrider ner handgasen snabbt så dör motorn.

   TS
Avatar Fallback

Re: Orkeslös Rottne smv -99

Avslutat-02  
#603750 Har du kollat så att den får diesel som den ska?
Låter som om den inte hänger med på en spridare....

Eller har luft i systemet...

Avatar Fallback

Re: Orkeslös Rottne smv -99

läresbo  
#603757 Det är en 6 cylinder Ford motor, finns det någon typ av avkänning för belastning?
Jag har hört att det finns sådant på tex grävmaskiner för att ge extra Kraft när man gräver utan att man har högt arbetsvarvtal.

   TS
Avatar Fallback

Re: Orkeslös Rottne smv -99

AKKAMAAN  
#603790
läresbo skrev:Det är en 6 cylinder Ford motor, finns det någon typ av avkänning för belastning?
Jag har hört att det finns sådant på tex grävmaskiner för att ge extra Kraft när man gräver utan att man har högt arbetsvarvtal.

Avkänningen för belastningen sitter ju i insprutningspumpens varvtalsregulator.
Vad du annat har hört så har du nog tolkat det fel. Det du tänker på är nog det som stryper hastigheten (oljeflödet) på arbetshydraulikpumpen till förmån för bibehållen kraft (arbetstrycket) när man försöker ta ut mera hydraulisk effekt än motorvarvtalet tillåter. Om dieselmotorn inte orkar på belastning så beror det nog på att inte bränsle och/eller luft tillsätts i tillräcklig omfattning.

Användarvisningsbild

Re: Orkeslös Rottne smv -99

0470  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#603804 Har du bytt bränslefilter? Om inte, gör det först.

Avatar Fallback

Re: Orkeslös Rottne smv -99

läresbo  
#603846 Jo det är gjort tidigare, tillbaka till föregående skrivelse om varvtalsregulator, kan det vara fel på pumpen?

   TS
Avatar Fallback

Re: Orkeslös Rottne smv -99

Avslutat-02  
#603847 Tror inte det, kolla hellre hur spridarna ser ut... Är de fulla i sot och skit, så blir diesel dimman felaktig.....

Avatar Fallback

Re: Orkeslös Rottne smv -99

läresbo  
#603849 Skulle någon form av rengöringsmedel hjälpa tro?

   TS
Avatar Fallback

Re: Orkeslös Rottne smv -99

Avslutat-02  
#603851 Möjligtvis biocid och dieseltillsats...

Skulle starta motorn och lossa på spridarrören ett och ett för att kolla flödet till varje spridare, sedan lyfta på andra och fjärde spridaren för att kolla hur de ser ut..

Avatar Fallback

Re: Orkeslös Rottne smv -99

AKKAMAAN  
#603969 Är det mekanisk radpump eller fördelarpump så har dessa en typ av mekanisk centrifugal regulator som kan vara felande. Om det är elektroniska insprutare så är det elektronisk varvtalsövervakning och bränslereglering...
Men du måste vara säker på att du gjort all hemläxa om bränsletillförseln ända från tankens avluftningsfilter, ledningar, till matarpump, filter och insprutningspump innan du börjar anta några mera komplicerade felkällor

Avatar Fallback

Re: Orkeslös Rottne smv -99

läresbo  
#604096 -99 års modell har nog inte elektronisk insprutning, frågan är om det är en Ford eller iveco motor?
Det finns en potentiometer som man ställer varvtalet med och det påverkar pumpen med ett stag, kan det vara en felkälla genom tröghet i reaktioner?

   TS
Avatar Fallback

Re: Orkeslös Rottne smv -99

AKKAMAAN  
#604121
läresbo skrev:-99 års modell har nog inte elektronisk insprutning, frågan är om det är en Ford eller iveco motor?
Det finns en potentiometer som man ställer varvtalet med och det påverkar pumpen med ett stag, kan det vara en felkälla genom tröghet i reaktioner?

Om det är mekanisk insprutningspump så skall varvtalsregulatorn ändå sträva efter att hålla varvtalet konstant oavsett belastning. Potentiometer och elektrisk inställning av varvtalet gör i princip bara samma sak som "gaspedalen". Om det är nåt som reagerar långsamt så är det varvtalsregulatorn i insprutningspumpen alternativt "långsam" tillförsel av bränsle från tanken...

Avatar Fallback

Re: Orkeslös Rottne smv -99

läresbo  
#604128 Sammanfattning så kan jag konstatera att diesel kommer fram till filtren och det verkar som den bara har en liten ojämn gång på varvtalet när den går obelastad.
Vid belastning så faller varvtalet och med denna vetskap kanske vi kan tolka problemet till pumpen
Skulle man prova diesel tillsatser som start för att se om det hjälper.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).