Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Handbok om blädningsbruk - vad ska den innehålla?

50 inlägg 38755 visningar 23 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Handbok om blädningsbruk - vad ska den innehålla?

Lars Lundqvist SLU  
#603668 Jag håller ju så sakta på med att skriva en handbok om blädningsbruk, där vissa delar redan är skrivna medan andra bara finns som stolpar. Men såhär mitt i skrivprocessen tänkte jag ta lite paus och kolla med er på forumet - vad tycker ni att en bok om blädning ska innehålla för att ni ska ha nytta av den?

Utkastet till innehållsförteckning, formulerat som frågor, ser just nu ut såhär:

1. Vad är blädning?

2. Varför ska man bläda?

3. Hur fungerar en fullskiktad skog?

4. Hur planerar man sitt blädningsbruk?

5. Hur mäter och beskriver man en blädningsskog?

6. Hur ska man tänka när man blädar? (alltså trädval etc)

7. Hur gör man en blädning rent praktiskt och tekniskt?

8. Hur skapar man en fullskiktad skog

9. Finns det andra "hyggesfria" system och metoder? (inklusive vad andra begrepp betyder)

En punkt som inte finns med som egen punkt är ekonomi, eftersom ekonomin är så beroende av hur skogen ser ut, vilken teknik som används, och hur man räknar. Men jag tänkte att en del om kvalité, sortimentsutfall, medelstam, osv kommer med i punkt 7, hur man gör rent praktiskt-tekniskt.

Vad saknas?

Är något överflödigt?



   TS
Avatar Fallback

Re: Handbok om blädningsbruk - vad ska den innehålla?

isteskog  
#603673 Risker med blädningsskog (storm, granbarkborre, röta) eller ingår det i någon av punkterna?

Avatar Fallback

Re: Handbok om blädningsbruk - vad ska den innehålla?

axwell  
#603676 Punkt 6. Val av trädslag; en genomgång av olika betingelser här i olika delar av Sverige, kontra Europeiska kontinenten.

Användarvisningsbild

Re: Handbok om blädningsbruk - vad ska den innehålla?

Älgfoderodlare  
#603677 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare fre 16 dec 2022, 09:17, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Handbok om blädningsbruk - vad ska den innehålla?

Lars Lundqvist SLU  
#603678 Trädslag och ståndorter tänkte jag kommer in under "Hur fungerar en fullskiktad skog?"

Faror, risker, problem... det kanske borde få en egen rubrik, mellan 7 och 8.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Handbok om blädningsbruk - vad ska den innehålla?

Mellberg  
#603681 Jag tänker så här. Finns det verkligen någon förutom forskare och Ulf 1 som vill syssla med något så komplicerat som blädningsbruk. I grunden är det en höggallring som skall balanseras mot en inväxning i alla höjdskikt. Dessutom en skötselmetod som sänker tillväxten rejält ofta närmare 50 % av möjlig tillväxt. Sedan är det i princip endast gran av våra trädslag som kan blädas.

Trakhyggesbruket är okomplicerat, lättbegripligt för de flesta och kan tillämpas på i stort sett alla våra trädslag.

Vem myntade ordet hyggesfritt? Det är det verkliga skitskogsbruket eller hur Ulf 1 :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Handbok om blädningsbruk - vad ska den innehålla?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#603685 Boken går nog att sälja i alla fall. Det räcker med det.

Användarvisningsbild

Re: Handbok om blädningsbruk - vad ska den innehålla?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#603687 Förutom att ta upp vilka trädslag som funkar respektive inte funkar för blädningsbruk, så kan du också ta upp om blädning funkar bättre på vissa marker och klimatzoner än andra, t.ex. sumpmark (där det gärna "sprutar upp" både löv och gran).

Sedan i dessa PK-tider, där särskilt Nyks ofta är på krigsstigen, ska du kanske vara extra försiktig med att använda ordet "man". Ty vem är "man"? som min gamla handledare på Ultuna sa. :wink:
/Niklas
Senast redigerad av Niking mån 30 dec 2019, 19:44, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Handbok om blädningsbruk - vad ska den innehålla?

Älgfoderodlare  
#603689 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare fre 16 dec 2022, 09:18, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Handbok om blädningsbruk - vad ska den innehålla?

hlb  
#603692 Trevligt initiativ, Lars. Bra förslag på innehåll. Flera förslag kan vara: Lämpliga maskiner och metoder för att få ner de gamla bjässarna utan att skada omgivningen. Vägar o diken?

Användarvisningsbild

Re: Handbok om blädningsbruk - vad ska den innehålla?

BloM 230  
#603694 Blädningsskogen som kolsänka, bra eller dåligt?Det är väl på tapeten idag...

Avatar Fallback

Re: Handbok om blädningsbruk - vad ska den innehålla?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#603697 Vet inte om det hamnar inomr ramen för din bok, men finns det system med 3 eller 4-skiktad skog? Hur skulle det se ut i så fall?

Användarvisningsbild

Re: Handbok om blädningsbruk - vad ska den innehålla?

Lars Lundqvist SLU  
#603704 Noterar och funderar...

   TS
Avatar Fallback

Re: Handbok om blädningsbruk - vad ska den innehålla?

Alvarsson  
#603714 Bra initiativ Lars!

Användarvisningsbild

Re: Handbok om blädningsbruk - vad ska den innehålla?

Torbjörn Johnsen  
#603716 ”Produktion” är väl en central frågeställning? Alltså, hur mycket producerar blädningsskogen jämf med trakthyggesbruk på motsvarande mark.

Tidsaspekten är också en intressant fråga. Blädningens tidshorisont jmf med vedertagna tidperspektiv i tex en skogsbruksplan eller SKA-utredning...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).