SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Skogsröjning

Stamkvistning av tall, del 1 (Video)

143 inlägg 45743 visningar 24 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Stamkvistning av tall, del 1 (Video)

Torbjörn Johnsen  
#590633 Allt som kan få bort grenarna med ett säkert snitt som inte skadar barken (och kvistkudden) går att använda.

   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Stamkvistning av tall, del 1 (Video)

Ferguson system  
#590642
Göt skrev:Är det dumt att kvista dom lägre kvistarna med vass yxa/ röjkniv?


Ja, bruk ei beskjæringssaks eller sag. Det blir ikke bra nok resultat med ei øks/ryddekniv.

Användarvisningsbild

Re: Stamkvistning av tall, del 1 (Video)

JensSkoog  
#590648 På riktigt klena kvistar kan man använda en bra vass yxa, men det blir snabbt felhugg och om man har bara lite otur drar man med bark. Vi gjorde så i "gamla dar", innan kvistningsågarna kom, men jag kan inte rekommendera det.

Användarvisningsbild

Re: Stamkvistning av tall, del 1 (Video)

Älgfoderodlare  
#590658 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare fre 16 dec 2022, 10:39, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Stamkvistning av tall, del 1 (Video)

Knagge  
#590679 Hej testa Silky Hayauchi stamkvistsåg och stamkvista i mars , april och maj fram till insekterna kommer . Stamkvista för att det skall bli fint . Mitt första inlägg .

Användarvisningsbild

Re: Stamkvistning av tall, del 1 (Video)

anersimyra  
#590683 Jag minns en konsulent på dåvarande skogsvårdsstyrelsen (70-80 talet) som förordade bläckning på löv och att vara noga med att lämna tillräckligt långa stumpar på barr. Anledningen till att man skulle bläcka ( såga innanför grenkragen ) var den ökade kallustillväxten som erhölls med den metoden. De långa stumparna på barr skulle efterlikna en naturlig självgallring. Att kapa strax utanför grenkragen har dock i många år varit det vedertagna vid all form av beskärning. Att beskära under den s.k JAS perioden har även det varit ett vedertaget förfaringssätt, men enligt en amerikansk forskare är metoden endast ” världsberömd ” i Sverige. Att beskära t.e.x Björk och Lönn när de savar som kraftigast anses av vissa vara den rätta beskärningstiden då övertrycket i trädet förhindrar inträngning av diverse svampar e.t.c.

Användarvisningsbild

Re: Stamkvistning av tall, del 1 (Video)

JensSkoog  
#590688
anersimyra skrev:Att beskära t.e.x Björk och Lönn när de savar som kraftigast anses av vissa vara den rätta beskärningstiden då övertrycket i trädet förhindrar inträngning av diverse svampar e.t.c.

Fick det rådet av en trädgårdsexpert. Som han språkade det: "Man måste
ju för fan kapa bort saker på den tiden då trädet har kraft i sig och växt
till att göra något med skaden man tillför!" :wink:

Användarvisningsbild

Re: Stamkvistning av tall, del 1 (Video)

anersimyra  
#590690
JensSkoog skrev:
anersimyra skrev:Att beskära t.e.x Björk och Lönn när de savar som kraftigast anses av vissa vara den rätta beskärningstiden då övertrycket i trädet förhindrar inträngning av diverse svampar e.t.c.

Fick det rådet av en trädgårdsexpert. Som han språkade det: "Man måste
ju för fan kapa bort saker på den tiden då trädet har kraft i sig och växt
till att göra något med skaden man tillför!" :wink:

Jo, jag hårdhamlade ett femtontal ca fyrtioåringa lönnar i december 1991, det var allt från klen till riktigt grova snitt på runt tjugo cm/diam. Det fullkomligt forsade sav ur snitten. Där kom plötsligt en ” trädgårdsmästare ” sättandes som bodde i området och spådde trädens snara död.. :shock: de tog sig dock fint och hamlades vid samma tid några år senare. Jag var i somras och tittade till träden som efter sista ingreppet i mitten av nittiotalet stått orörda. Jag kunde konstatera att de samtliga hade hälsan och var utan synlig röta trots den ” dödsmisshandel ” de enligt expertisen utsatts för.. :-bd

Avatar Fallback

Re: Stamkvistning av tall, del 1 (Video)

stektlök  
#591905 Mkt bra video. Jag väntar på del 2 :d
Nu väntar vintern å då måsta man in på skogsforum som jag glömt av lite pga skeetskyttet !

Användarvisningsbild

Re: Stamkvistning av tall, del 1 (Video)

JensSkoog  
#591912
anersimyra skrev:Jo, jag hårdhamlade ett femtontal ca fyrtioåringa lönnar i december 1991, det var allt från klen till riktigt grova snitt på runt tjugo cm/diam. Det fullkomligt forsade sav ur snitten. Där kom plötsligt en ” trädgårdsmästare ” sättandes som bodde i området och spådde trädens snara död.. :shock: de tog sig dock fint och hamlades vid samma tid några år senare. Jag var i somras och tittade till träden som efter sista ingreppet i mitten av nittiotalet stått orörda. Jag kunde konstatera att de samtliga hade hälsan och var utan synlig röta trots den ” dödsmisshandel ” de enligt expertisen utsatts för.. :-bd

Intressant, "anersimyra" :-bd
Finns ju alla sorters expertar, och många olika meningar. :wink:
Är väl med stamkvistning som med röjning. Man får göra
det när man har tid, och friska träd orkar med det mesta.

En kompis av mig som har några tusen fruktträd, beskärer
träden genom hela vintern fram till tjälan är borta. Då har
han tid och då ser han vad han gör när det inte finns löv,
och vilka bra träd han har :grin:

Men det var ju tall tråden handlar om :wink:

Användarvisningsbild

Re: Stamkvistning av tall, del 1 (Video)

Älgfoderodlare  
#603390 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare fre 16 dec 2022, 10:39, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Stamkvistning av tall, del 1 (Video)

Älgfoderodlare  
#603630 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare fre 16 dec 2022, 10:40, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Stamkvistning av tall, del 1 (Video)

Lars Lundqvist SLU  
#603641 Det finns nog väldigt lite skrivet om stamkvistning av gran. Det du gör är ju att minska barrmassan och gran har ju en förmåga att bygga krona på ett annat sätt än tall, så granarna kanske reagerar bland annat genom att öka höjdtillväxten? När de växer under björkarna är det tänkbart att de håller igen lite. De har ju barr ändå hela vägen ner till marken.
Att stammen reagerar är en rent mekanisk reaktion. Den reagerar på hur kronan belastas av vind och får stammen att svaja.

Avatar Fallback

Re: Stamkvistning av tall, del 1 (Video)

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#603642
Älgfoderodlare skrev:
1577707147_cimg2822.jpg
Nu kan man ju ställa sig frågan om nyttan eller effekten av att stamkvista. Är det onödigt jobb ? Får jag bara en mer estetisk o lättgången skog ? Tog för ros skull o gjorde en del mätningar idag men då på Gran i Björkskärm. Detta är ju inget vetenskapligt utan mest på kul. Försökte leta upp Granar som var ca. 5 m. Och när jag gick o letade så slogs man ju av skillnaderna. Alla Granar står i så gott som samma läge; NO i Björkskärm. Likartad täthet i beståndet oavsett om de stamkvistats eller ej. En mätning ca. 30 cm upp på stammen, nästa i BH samt toppskottens längd. Alla värden i mm.
Nog fick jag mig en funderare !


Om granarna är lika höga så måste de ej stamkvistade vara äldre (förutsatt att du stamkvistat fler år). Det skulle vara intressant om du mäter samma granar om ett år så man får ett tidsperspektiv.
Senast redigerad av lfq mån 30 dec 2019, 16:29, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Stamkvistning av tall, del 1 (Video)

Älgfoderodlare  
#603643 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare fre 16 dec 2022, 10:40, redigerad totalt 1 gång.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).