Motorsåg och handhållet

Husqvarna 55 - Har den skurit?

53 inlägg 10236 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 55 - Har den skurit?

totte  
#603561 Ja, det kan påverka, när den inte får rätt motstånd från dämparn så andas den mer och får in mer luft, samtidigt som det riskerar att blåsa ut en del bränsle i avgasporten. Riskerar alltså att gå för magert och överhetta. Kan förstås inte sägas säkert att det har hänt på din, beror på hurpass löst det varit.

Såg just att ett par till säger det samma.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 55 - Har den skurit?

FredH  
#603567 Rätt vital information jag missat att delge med andra ord! Då kanske vi kan utesluta oljor och bränslen. Jag är ingen motorexpert som ni kanske redan anat 😀, men inser när jag tänker efter att det måste förhålla sig som vinterrojarn beskriver...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 55 - Har den skurit?

FredH  
#603569 Och, som jag ser nu, även totte beskriver...

Ljuddämparen var rejält lös.

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 55 - Har den skurit?

Avslutat-02  
#603573 Skönt att du hittade felet, synd att det skedde....men ingen idé att gråta över spilld mjölk...

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 55 - Har den skurit?

Kallekimmi  
#603576
FredH skrev:Ska låna en Husqvarna 550 XP och känna in den. Ska enligt ägaren ha ett bra klipp och inte vara för tung. Så blir kanske köp av en sådan senare. Och då kommer jag bara att tanka Aspen!


Det är nog klokt att köra aspen. Det blir inte så mycket dyrare i slutändan. Enda gången man ska fundera lite extra innan man tankar i aspen är om man har en gammal såg som gått på egenblandat bränsle länge. Aspen rengör vilket gör att kolvringar kan börja läcka på en gammal välkörd såg.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 55 - Har den skurit?

totte  
#603627 I viket fall, när du fått ihop sågen igen så är det oerhört viktigt att den blir rätt injusterad. Skall fyrtakta märkbart på full gas utan belastning. I trä skall den börja gå rent och jämnt när den får normal belastning. Får absolut inte varva med ett högt rent tjut utan belastning, då går den för magert och bler överhettad.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 55 - Har den skurit?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#603633 Oavsett om dämparen var lös så har sågens temp överskridit den temp oljan klarar.
Att den blivit varm är nog överbelastning, kan vara magert körd eller kombination av båda.
Bilden på cylindern skvallrade om lös ljuddämpare, lika så kolven om överhettning.

Viktigast är o se till att det inte blir så igen annars blir denna reparation ogjord. Lite som att sätta dit ett nytt däck utan luft vid punktering.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 55 - Har den skurit?

totte  
#603771 Bör påpekas att olja för utombordsmotorer inte skall användas till luftkylda motorer, den är gjord för lägre och jämnare driftstemperatur i vattenkylda motorer.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 55 - Har den skurit?

Magnus 14  
#603838 På min 55a märkte jag att det läckte lite från tankavluftningen. Innan det verkade den börja gå magert och var svårinställd på lågfart och tomgång.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 55 - Har den skurit?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#603878 Att den var svår att få till på lågfart och tomgång kan vara att högfart var lite snålt ställd.
Eller felaktigt ställd bränslenål.
Svårt o veta om man inte vet inställningarna på nålarna.
Att de läcker från avluftning är när de överfyllts och röret har bränsle i sig istället för luft. Då fungerar det inte rätt.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 55 - Har den skurit?

Magnus 14  
#603916 Märkte att det läckte när jag hörde ett ljud från sågen, och luktade soppa. Övertryck i tanken gjorde att soppa sipprade ut mellan röret och tanken när den stått nån dag efter körning. Tog ut röret och tätade runt, funkar bra nu igen.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 55 - Har den skurit?

FredH  
#627980 Liten uppdatering. Sågen har fått en ny cylinder och kolv. Gick ju på budgetalternativet från Ebay och Kina och det har fungerat bra hittills. Har nog kört upp 6-7 liter bensin och sågen går bra. Tog bort stoppen för låg- och högfartsskruvarna så det gick att ställa in förgasaren ordentligt. Kör nu för övrigt på OKQ8 SPRINT 3% inblandning. Kanske ska våga mig ned på 2%...

1582826925_cylinder_motorsag.png

/F

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 55 - Har den skurit?

Williamm  
#627988 Hej alltid intressant med reparationstrådar men i bland så dyker det upp frågor.
vad vad gör man när man honar en kolv?
vad är en blå Stihl?
Senast redigerad av Williamm tor 27 feb 2020, 20:05, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 55 - Har den skurit?

tallen100  
#627995
williamm skrev:Hej alltid intressant med reparationstrådar men i bland så dyker det upp frågor.
vad vad gör man när man honar ent hona en kolv?
vad är en blå Stihl?

Honar cylindern, då putsar man till ytan inne i cylindern, tar bort repor och vändkant.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 55 - Har den skurit?

Avslutat-02  
#628006 En blå stihl är en Holzfforma.
En asien kopia av en stihl såg men blå i färgen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).