Motorsåg och handhållet

Meec svärd?

31 inlägg 7989 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Meec svärd?

Avslutat-02  
#586856 Ingen kedja har ännu gått av för mig...
Men jag har nog bara hunnit med ca 25 st från biltema..i år.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Meec svärd?

T-Grön  
#603483 Köpte en Meer kedja 13# 1,3 och satte den på Hitachi sågen. Men jösses vilken skitkedja!
Det var inte en tand som hade samma vinkel, och det gick inte att använda filrullen då kedjan har olika bredd på länkarna.
Efter ett tag så blev kedjan slö, och skulle slipas. Fyra tänder ngick inte att rå på med filen De var härdade. De satt lite utspritt runt kedjan.
Ser att andra haft gott att säga om den, så jag kanske har haft otur.

Avatar Fallback

Re: Meec svärd?

Avslutat-02  
#603501 Du bör byta ut den där kedjan.... reklamation.

Användarvisningsbild

Re: Meec svärd?

dagaman  
#603505
vinterrojarn skrev:Ingen kedja har ännu gått av för mig...
Men jag har nog bara hunnit med ca 25 st från biltema..i år.


25 st på ett år? Inte dåligt. Jag brukar slita ut 2-3 stycken (Hva X-cut) men hugger iofs bara ca 2-250 m3fub per år.

Avatar Fallback

Re: Meec svärd?

Avslutat-02  
#603508 Kapar ved, en del mycket skitit, men eftersom de är billiga så att jag byter oftast bara och hänger de slitna på hög....filar väl nån gång när tid finns...

Ser alltid till att ha minst 3 med i skogen, 5 på vedbacken.

Användarvisningsbild

Re: Meec svärd?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#603533 Biltema o Meec är ingen höjdare. Det mesta av det som är billigt är just BILLIGT!
Ser inte vinsten i o kludda med det.

Avatar Fallback

Re: Meec svärd?

Avslutat-02  
#603535 Vinsten för min del är just att de är billiga, jag får ca 2 såna emot en hva kedja.
Som inte heller tycker om skitigt virke...

Ska man hugga endast, fälla kvista då ska man ha en kedja som är riktigt skarp, på mer än ett plan.

Men till veden duger de gott.

Användarvisningsbild

Re: Meec svärd?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#603537 Jag sågar ved om jag kör nåt alls och då ska det skära så bra det går. Jag har ingen lust o tramsa med halv vasst o fara rundor och reklamera.
De få timmar jag kan skära är det mycket som behöver skäras. Är det skitig ved ska det lik förbannat skäras och då filar jag mer i kedjor som går o fila och få bra igen. Ser inget nöje i o kassera en massa kedja för de var billiga.

Avatar Fallback

Re: Meec svärd?

Avslutat-02  
#603538 Har aldrig behövt reklamera.
Och vassa är de.
Finner inget nöje i att betala mer bara för att jag måste heller.

Avatar Fallback

Re: Meec svärd?

Palakangas  
#603542 Jonseredkedjor går att köpa för samma pris som Biltemas. Tror mer på Jonsered.

Avatar Fallback

Re: Meec svärd?

Avslutat-02  
#603544 Hva kedjor menar du?
Inte om man ska betala listpris...
Jag måste beställa 30 st för att få ett bra pris, men ligger ändå högre än biltemas...för frakten tillkommer...

Avatar Fallback

Re: Meec svärd?

Palakangas  
#603547 https://www.ullaredlantman.se/tillbehor ... light.html
Ja det är väl Husqvarna?

Avatar Fallback

Re: Meec svärd?

Avslutat-02  
#603552 För att få det priset med frakten och momsen så måste jag beställa 90-120 kedjor..... Lite väl mycket för mitt behov...
Men visst bra pris är bra pris oavsett vart.

Användarvisningsbild

Re: Meec svärd?

Mogge8212  
#603938 Jag köpte faktiskt kedjor på Aliexpress från Kina som test till min Husqvarna för ca 6mån sedan.
Bästa kedjorna jag någonsin köpt!
De var ruggigt vassa från början och höll skärpan längre än andra jag testst.

Visst jag jobbar inte i skogen utan det har varit för hemmabruk men jag kommer köpa kedjor till min nyinköpta vedmaskin från samma företag när det är dax!

Användarvisningsbild

Re: Meec svärd?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#603941 Har di filat dem?
Blir det bättre än de du haft?
Vad har du haft som är sämre?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).