Motorsåg och handhållet

Sågkedjor.....

23 inlägg 7657 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Sågkedjor.....

Andersmoren  
#603536 Finns det någon som kan länka till överskådlig info angående olika sågkedjor och vad som funkar med vad och så vidare...... .325...3/8... 1,1mm 1,6mm...är med på a det beskriver längd på drivlänkar och bredd på drivlänken men sen då....? picco....pmx... ?! Vad har man till vad och framförallt varför
Letat på forumet och på nätet Men inte hittat något som skingrar förvirringen.....
Tack på förhand
Anders



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Sågkedjor.....

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#603539 Detta är ett rätt stort ämne som man behöver lägga lite tid på och fördjupa sig i.
Just spårvidd är mindre intressant om man ser till helheten.
Delning, tandform, modell på kedja, tillverkare, sågens egenskaper, arbete/arbetsätt...

Det kräver en del testande, funderande och ett rätt gediget intresse. Då kan man bli lite klokare.

Användarvisningsbild

Re: Sågkedjor.....

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#603540 Tillverkarna erbjuder en hel del utbildning som exempel Oregon och Stihls sidor.
Bara produkt utbudet kräver rätt några timmar / år att hålla sig uppdaterad på.
Kunskap och erfarenhet du får av detta kan ge lite pengar i slutändan kanske.

Användarvisningsbild

Re: Sågkedjor.....

anersimyra  
#603624
Andersmoren skrev:Finns det någon som kan länka till överskådlig info angående olika sågkedjor och vad som funkar med vad och så vidare...... .325...3/8... 1,1mm 1,6mm...är med på a det beskriver längd på drivlänkar och bredd på drivlänken men sen då....? picco....pmx... ?! Vad har man till vad och framförallt varför
Letat på forumet och på nätet Men inte hittat något som skingrar förvirringen.....
Tack på förhand
Anders

En 0,325 med drivlänksbredd: 1,3/1,5/1,6 som används på sågar mellan 40/60 cc har i huvudsak tre tandtyper. Helmejsel ( full chisel ) vilket är en kedja med rakt tandhörn som är särskilt effektivt vid kapning tvärs fiberriktningen. Den andra tandtypen är halvmejsel ( semi chisel ) som är en tandtyp med ett något rundat hörn, den tandtypen är lättare för gemene man att fila då tandtypen har en högre ” slarvmån ” än en helmejsel, den tål bättre föroreningar i barken och håller skärpan något längre än en helmejsel. Den tredje typen är en kedja med en tandtyp som ger ett något smalare sågspår ( narrow kerf ) och har alltid drivlänksbredden 1,3 mm. Husqvarnas x- cut och Oregons speed cut är båda av den typen. Möjligen finns en fjärde typ även i 0,325 som kallas micro chisel som är en tandtyp med mindre rundat hörn än en halvmejsel. 3/8 kedjor som används på sågar från 60cc och uppåt har de tandtyper som beskrivits med undantag för narrow kerf typen, skulle jag tro? Sen har du de klenare kedjorna till småsågar som jag inte ger mig på att beskriva då jag inte använder mig av dessa i nuläget.

Användarvisningsbild

Re: Sågkedjor.....

totte  
#603632 En viktig sak är att de klenare kedjorna till småsågar, som Anders nämner, vanligen också har delningen 3/8". Så man kan säga att det finns två helt skilda typer av 3/8-kedjor, kraftiga kedjor för stora motorstarka sågar och klena för småsågar.

Alla dessa beteckningar och namn, picco, LPX, och alltihop är alltså bara tillverkarnas påhittade benämningar på kedjor med olika tandformer och andra egenskaper. Det enda sättet att få nån ordning på vad som är vad är att lusläsa olika tillverkares kataloger.

För min personliga del har jag för länge sen gett upp att ens försöka hålla reda på det. Jag vet vad jag har för delning och spårbredd, jag vill ha en helmejsel (full chisel) på de som jag kapar ved med och en halvmejsel (semichisel) på de jag använder i skogen.

Användarvisningsbild

Re: Sågkedjor.....

Andersmoren  
#603770 Tack för kommentarerna!

Börjar klarna lite..... får studera tillverkarnas sidor ännu lite djupare! :roll:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sågkedjor.....

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#603779 Numera finns det även två olika klasser på 0.325-kedjor. Dels den vanliga 0.325 (1,3 -1,6 mm drivlänksbredd) avsedda för sågar runt 50 kubik. Dels 0.325 mini (1,1 mm drivlänksbredd), avsedda för Husqvarnas små batterisågar (filas med 4,0 mm fil).
/Niklas
Senast redigerad av Niking tis 31 dec 2019, 09:22, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Sågkedjor.....

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#603781 Det har funnits tidigare en som var smalspårig med. Fast 1,3 spårvidd. Efterföljaren till denna blev 30 serien.. Upp till 40cc.
De såldes nog inte här, eller i alla fall inte vad jag sett.
Jag har några länkar i samlingen nånstans.

Avatar Fallback

Re: Sågkedjor.....

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#603919 En gammal tråd för de som verkligen orkar nörda ner sig i sågkedjor men kedjan det handlar om verkar vara det bästa som finns just nu. Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

Användarvisningsbild

Re: Sågkedjor.....

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#603923 Det är ju lite beroende på vad man gillar i egenskaperna på kedjan.
Det är nog lämpligt o testa lite o se vad som passar en bäst.
Oregon PowerCut 70EXL, ny motorsågskedja, 3/8 +60cc

Användarvisningsbild

Re: Sågkedjor.....

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#604160 Ang sågkedjor. Har en 193 på bänken som uppenbarligen haft en del strul med de här 1,1 kedjorna.
Ser detta allt för ofta. Hör hårresande historier om hur de spårar ur, går av sliter drev...
Det slutar nog illa en dag men man ser att fångtapp fyllt sin funktion!
Denna får 1,3 på sig omgående om jag får bestämma.

Avatar Fallback

Re: Sågkedjor.....

Palakangas  
#604161 Jag hade en 192 med 1,1 mm. Bara problem. På den nya 193 monterade jag 1,3 mm direkt. Vilken skillnad det blev.

Avatar Fallback

Re: Sågkedjor.....

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#604173 Hade 1,1 på midjeröjaren/stångsågen och den fick vara spänd som pianotråd om den inte skulle hoppa i tid och otid.
Numera sitter det 1,3 med stihls lightsvärd från ms201.

Avatar Fallback

Re: Sågkedjor.....

axwell  
#604193
Mange skrev:Ang sågkedjor. Har en 193 på bänken som uppenbarligen haft en del strul med de här 1,1 kedjorna.
Ser detta allt för ofta. Hör hårresande historier om hur de spårar ur, går av sliter drev...
Det slutar nog illa en dag men man ser att fångtapp fyllt sin funktion!
Denna får 1,3 på sig omgående om jag får bestämma.
Bilagor


Märkligt att det inte sitter 1,3 utrustning på redan från början.
Stihl har båda varianterna i sin manual för MS194.

svenska 20 Kombinationer av svärd och sågkedjor
20.1 Motorsåg STIHL MS 194
20 Kombinationer av svärd och sågkedjor
Delning Drivlänkstjockle
k/spårvidd
Längd Svärd Antal kuggar på
kedjehjulet
Antal drivlänkar Sågkedja
3/8“ P
1,1 mm
25 cm Rollomatic E light
7
39
61 PMM3 (3610)
30 cm
Rollomatic E
44
Rollomatic E light
35 cm
Rollomatic E
50
Rollomatic E light
40 cm Rollomatic E 55
1,3 mm
30 cm
Rollomatic E
9
44 63 PD3 (3612)
63 PM (3613)
63 PM3 (3636)
63 PS (3617)
63 PS3 (3616)
35 cm 50
40 cm 55
45 cm 61
30 cm
Rollomatic E light
44 63 PM (3613)
63 PM3 (3636)
63 PS (3617)
63 PS3 (3616)
35 cm 50
40 cm 55
1/4“ P 1,1 mm
25 cm
Rollomatic E 8
56
71 PM3 (3670)
30 cm 64
35 cm 72
30 cm Carving E - 64
1/4“ 1,3 mm 30 cm Carving E - 64 13 RMS (3661)
Ett svärds skärlängd beror på motorsågen och sågkedjan. Ett svärds faktiska skärlängd kan vara mindre än den angivna

Användarvisningsbild

Re: Sågkedjor.....

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#604237 Jag brukar ta 44dl 1,3 så håller de bra och kluddar väldigt lite.

Jag ser inte vinsten i dessa kedjor, de har samma yta emot svärdsbana så samma friktion. Möjligen att de omsätter fler...
Att det skär nån tiondels mm smalare snitt är inte nåt som påverkar nånting. Slö kedja skär dåligt oavsett så det spelar ingen roll. Är den vass skär de med samma motstånd skulle jag gissa på.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).