Motorsåg och handhållet

Ny Hq-såg (550 XP Mark I) som läcker olja.... Normalt??

5 inlägg 2821 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ny Hq-såg (550 XP Mark I) som läcker olja.... Normalt??

MatsIvar  
#603396 Fråga till motorsågsproffsen.... Har själv en mindre skogsgård i norr - har använt Husqvarnas enklare motorsåg och röjningsmaksiner. Använt batteriröjsågarna med bra resultat.

Till årets säsong tänkte jag gradera upp på motorsågsfronten. Utan större analys valde jag en Husqvarna 550 XP Mark I - för att inte snåla...

Körde den 1 1/2 tank i somras - helt ok! Ställde sågen på cementgolvet i ladugården - och blev lite ställd när den dagen efter "badade" i kedjeolja. Hela tanken hade runnit ut - typ 50 cm pöl med fräsch olja. Såg inga synliga skavanker. Locket påskruvat ok.

Tog med den till en Hq auktoriserad verkstad som skulle kolla den. När jag hämtade ut den fick jag beskedet att det inte var något fel på den - och att maskinerna skulle läcka kedjeolja om "oljepumpen" stannade i "fel" läge. Hmmm. Nya sågen? På min fråga hur man kunde undvika att pumpen hamnade "fel" var beskedet att man "fick räkna med att det blev så av och till(!)". Kände mig närmast lite idiotförklarad som ansåg att "det inte var rimligt att moderna produkter skulle bete sig så".

Ringde kundtjänst på Husqvarna också - och försökte beskriva problemet på telefon - men de menade att sågarna kan läcka kedjeolja normalt - och det vet man ju att det blir märken/fläckar efter dom - men inte hela tanken... Rekommenderades at lämna in den till verkstad - precis som jag gjort.

Så, jag håller på att "bita i det sura äpplet" - men tänkte ändå lyssna med andra erfarna användare - låter detta rimligt för Er att en helt ny och modern motorsåg skall bete sig så?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Ny Hq-såg (550 XP Mark I) som läcker olja.... Normalt??

Avslutat-02  
#603397 Jonsered handlare sedan 15 år och har aldrig hört den valsen om att " en såg läcker olja om pumpen hamnar i fel läge".....

Ja du har blivit idiotförklarad av inkompetenta puckon....
Ursäkta att jag tar i men så är det.
Det finns en "pipp" på just tankavluftningen för Hva 550 mark I och Jonsered 2253.

Man ska byta ut tankavluftningen, sedan slipper man detta problem...
En såg som står ska max släppa ut ca 1/2 dl. Är den dessutom ny så ska den bara släppa ifrån sig några droppar.

Avatar Fallback

Re: Ny Hq-såg (550 XP Mark I) som läcker olja.... Normalt??

Avslutat-02  
#603399 Med "pipp"menas uppgradering som Hva står för.

Vad menar du med bita i det sura äpplet?
Det är bara att lämna in någonstans eller be någon annan fixa felet..

Förstår att du blir förvånad, besviken på en ny produkt som inte håller måttet, vidare att kundtjänst på Hva är som att prata med en vägg på den tekniska sidan, de är jätte trevliga men där stannar det.
Man måste prata med teknikerna på serviceavdelningen.
Senast redigerad av Avslutat-02 sön 29 dec 2019, 16:29, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Ny Hq-såg (550 XP Mark I) som läcker olja.... Normalt??

Avslutat-02  
#603401 Obs kolla vilken årgång du har för pumpen är ej bytt på sågar före 2018.

Avatar Fallback

Re: Ny Hq-såg (550 XP Mark I) som läcker olja.... Normalt??

Avslutat-02  
#603405 Detta är vad som behövs.

1 st nr 8. 537403501 Filter 27 kr exklusive moms.
1 st nr 9. 530026119 Ventil Kostnad: 47 kr exklusive moms.

Nu har jag hjälpt till så gott jag kunnat, nja det hade varit att skruva åt dig men det är nog inte möjligt.

Lycka till. :-bd

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).