sön 29 dec 2019, 12:28#603372
Jag bor på en fd mindre lantgård. Gammal vedpanna och halva tankvolymen mot vad som skulle behövas. Man blir äldre och om något av barnen ska ta över lär det bli nån form av värmepump. Har gott om plats för jordvärmeslang på de omgivande ängarna.
En bonde får bärga hö från mina ängar gratis. (I våra trakter existerar knappt jordbruksarrende, man får vara glad om man slipper skaffa grejor för att själv hålla markerna öppna). Han har pratat om att han skulle vilja lägga igen några gamla diken och täckdika för att få en rationellare markanvändning.
Om jag låter honom göra det tappar jag det blötaste och bästa och läget för jordvärmeslangen. En idé som slagit mig är att jag låter honom först fixa jordvärmegrävningen för att återgälda allt hö han kommer att bärga. Då kunde jag lägga ner min jordvärmeslang, han får fylla slangdiket och de gamla dikena samt täckdika som han vill. Denna kombinerade markanvändning är förstås inte optimal, men vilka nackdelar ser ni som har mer erfarenhet?
Går det alls att bruka marker där det ligger jordvärme eller bör jag helt undanta denna del av ängarna?
Går det täckdika utan att sabba jordvärmeslangen?
Vilken inverkan har täckdiket på temperaturen i marken, och därmed utbytet av jordvärmen?
Jag har alternativa områden att gräva på. Dock är det antingen ganska torrt (inga diken) och även där kommer marken att brukas. Ett annat område är ganska fuktigt och brukas inte, men det ligger 100 m längre bort och då åker jag på att avverka lite. Inom kort växer det upp sly som blir träd och jag vet inte om rötterna med tiden kan skada slangen?
Mycket funderingar, alla tips mottages.