Motorsåg och handhållet

Husqvarna 55 - Har den skurit?

53 inlägg 10234 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Husqvarna 55 - Har den skurit?

FredH  
#603275 Hej!

Ny medlem, men har hängt här till och från ett tag.

Körde min nästan 10 år gamla Husqvarna 55 rätt så hårt igår. Sågade en gran på längden.
$matches[2]

Efter ett tag började den svara dåligt på gaspådrag och gick ned ordentligt i varv vid belastning. Slutade med att den stannade. Drog igång den lite senare och då fungerade den ok i 5-10 minuter varefter den återigen slutade att svara på gaspådrag.

Surfade runt och hittade åtskilliga förklaringar till varför en motorsåg kan tappa kraft när den blivit varm. Utan att riktigt veta var jag skulle börja felsökningen skruvade jag bort ljuddämparen för att kolla status på kolv. Hade inte en tanke på att sågen skulle kunna ha skurit, men det är precis vad den verkar ha gjort.
1577561598_kolv1.png

1577561596_kolv2.png

Försökte även fota cylinderväggen via tändstiftsöppningen.
1577561595_cyl2.png

1577561596_cyl1.png

Är det bara att skaffa ny kolv och cylinder? Är det vanligt att en såg skär "lite grand" bara? Jag tänker att den trots allt startar och går ett tag. Stämmer symptomen överens med att sågen skurit just "lite grand"?

/F



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 55 - Har den skurit?

Avslutat-02  
#603276 Den sågen har nypt.. räcker att hona cylindern och byta kolven...

Ser ut som om den har värmenypt..
Den har gått varmt och smörjningen har blivit dålig...

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 55 - Har den skurit?

FredH  
#603293 Jo, så är det nog. Kommer man undan med ett honingsverktyg från Biltema?

https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk ... 2000016982

Annars är en hel cylindersats inte hopplös dyr:

https://www.skogsverktyg.se/Reservdelar ... s-gar.html

/F

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 55 - Har den skurit?

Forestboy  
#603305 Moppen brukade man borra till följande storleks kolv, vet inte om det går på motorsåg då cylindern inte har topplock 🤔

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 55 - Har den skurit?

Avslutat-02  
#603325 Biltemas fungerar utmärkt till detta.
Jag köper endast original delar.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 55 - Har den skurit?

Björn T  
#603347 Ta reda på varför den skar ihop innan du byter något! Det låter bekvämt att bara hona och byt kolv. Kolla efter tjuvluft/ läckage, rätt bränsle blandning? Annars kommer detta hända igen med ny kolv.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 55 - Har den skurit?

Björn T  
#603348
Forestboy skrev:Moppen brukade man borra till följande storleks kolv, vet inte om det går på motorsåg då cylindern inte har topplock 🤔


Det går att borra och sätta i större kolv. Men du måste cylindern nikasil behandlas efteråt och detta är inte gratis. Mycket billigare att köpa nytt på skogsverktyg.se och enklare.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 55 - Har den skurit?

Avslutat-02  
#603369 Problemet är främst att den inte orkar med detta utan går varm och skär till slut.
Nu har du fått en nypt kolv..
Och då ska man ta det som en lärdom, att inte använda småsågar till detta arbete och verkligen låta en liten såg få andas....

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 55 - Har den skurit?

Magnus 14  
#603373 Jag köpte en 55 som nypt precis så. Det räckte att byta kolv och ring. Det hade svetsat fast lite material från kolven i cylindern men det gick bra att putsa bort och sen hona.
Jag tror med på värme och för hög belastning, man kan öppna upp ljuddämparen och lite runt toppkåpan, kan nog hjälpa lite för kylning. Sen inte köra för magert.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 55 - Har den skurit?

Avslutat-02  
#603375 Undrar vad TS har kört på för soppa?
Brukar se såna skador oftare med macksoppa än med alkylat....
Kan bero på det som dagens bensin innehåller....eller sämre olja att blanda med...

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 55 - Har den skurit?

tallen100  
#603380 När det ska klyvas och köras hårt så är det bra att ge den lite fetare blandning genom att justera högvarvs skruven så den fyrtacktar ganska rejält på max gas obelastad, samt se till att kedjan är riktigt vass.
Och inte pressa sågen för hårt, en såg som ska klyva ska helst inte vara under 70cc..

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 55 - Har den skurit?

guhra  
#603381 Var försiktig med det där verktyget så det inte fastnar i nån av portarna bara, är det aluminium kletat på cylinderväggen ta putsa bort med fin smärjelduk istället, finns det minsta aluminiumrester kvar så skär den nya kolven direkt.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 55 - Har den skurit?

FredH  
#603447 Jag gissar att jag körde den för hårt helt enkelt. Använder mackbensin med 4% tvåtaktsolja från Biltema. Tror det var den syntetiska de har... Högvarvsskruven var nästan utskruvad helt. Dock är den ju begränsad till ett halvt varvs inställning. Tändstiftet var snustorrt så den har i vilket fall gått magert.

Har beställt en Kinasats för 180:- med kolv, cylinder och alla packningar! Får se hur det går. Är inne på att skaffa en ny såg och får jag i gång den gamla 55:an för under 200:- så blir det en bonus.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 55 - Har den skurit?

Björn T  
#603454 Ta bort begränsningarna på förgasarn så du kan justera riktigt.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 55 - Har den skurit?

Avslutat-02  
#603462 Ta och känn på lager och vev innan du monterar det nya delarna...

Ja för de pengarna så skulle jag också laga...
Men aldrig klyvsåga med den nå mera sedan....

Köp en "blå stihl" till det istället...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).