Skogsröjning

Frågor gällande upphandling...

28 inlägg 6600 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Frågor gällande upphandling...

Exempel  
#603242 Tack så mycket för alla svar!

Får kolla vad exakt det är som gäller om det är "LUF" eller "LOU"? Blev bara tillfrågad så allting är fortfarande i ett väldigt tidigt skede. Har ni mer tips och råd så ös på med det :d

Om det har någon betydelse så är det inte helägd av kommunen. Dock så har kommunen tydlig majoritet i ägandet.

   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Frågor gällande upphandling...

svampbob  
#603279 Är det den här upphandlingen det gäller?

Jag har gjort lite såna jobb efter järnvägen.

Avatar Fallback

Re: Frågor gällande upphandling...

prodilass  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#603288 Våga ta betalt och var inte blyg när du räknar på jobbet,finns det folk som vill jobba gratis så låt dom göra det och sörj inte då om du inte får jobbet.Lycka till

Användarvisningsbild

Re: Frågor gällande upphandling...

Faun  
#603321 Ett bra sätt att ha priser att utgår från är att be om det nuvarande avtalet.

Det är inte ovanligt att kommuner/kommunala bolag inte sekretessbelägger priserna.

Om det är en marknad med få anbudsgivare är det stor chans att de offererade priserna blir liknande de som gällde förra avtalet.

Användarvisningsbild

Re: Frågor gällande upphandling...

TrioBrake  
#603514 Mycket bra tips 😀

Avatar Fallback

Re: Frågor gällande upphandling...

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#603541
Defender skrev:
Uvskogen skrev:Är det inte så att den välja LUF eller LOU beroende på vad de tycker passar bäst vid varje upphandling?
Är lite osäker här så korrigera mig gärna, många år sen nu som jag berördes av LUF (Banverket)


Nej man kan inte välja. Lagen är väldigt tydlig vilken som skall tillämpas. LUF ger mera friheter och större belopp för direkt upphandling


Välkommen åter till skogsforum, @Defender ! 🤗

Användarvisningsbild

Re: Frågor gällande upphandling...

Exempel  
#605150 Tack för all hjälp! Men om vi då kikar på nästa stora frågetecken, pris...?

Vad är ett rimligt timpris för huggning av riskträd/högkvistning kontra hektarpris för röjning? osv osv

   TS
Användarvisningsbild

Re: Frågor gällande upphandling...

Exempel  
#605661 Bump!

   TS
Avatar Fallback

Re: Frågor gällande upphandling...

Avslutat-02  
#605684 Ja du... Ersättning för att fälla riskträd?
Vad kostar din själv risk?
Vad kostar din utrustning?
Hur mycket vill du tjäna själv per arbetad timme?

Några frågor man bör fråga sig själv och kolla upp.

Jag skulle inte fälla för under 750 kr i timmen exklusive moms plus framkörnings avgift och risktillägg på säg 150 kr vid extra svåra träd.
Ska vajerspel användas tillkommer avgift för detta.

Hektarpris på röjning skulle jag aldrig ange utan att ha sett objektet.

Användarvisningsbild

Re: Frågor gällande upphandling...

anersimyra  
#605790 Vid denna typ av upphandling ska man typiskt uppge priser där allt är inkluderat i priset. Nu finns förstås ingen möjlighet att motivera priset i upphandlingen, men antyd för den sakens skull aldrig i något sammanhang att ett pris är baserat på någon form av risk då detta antyder att man inte jobbar på ett säkert sätt.. :o själv ger jag beskedet till den som börjar tala om risktillägg att vända sig till någon annan som är villig att anlita någon som är osäker på sig själv och är beredd att ta risker i arbetet.. :roll:

Användarvisningsbild

Re: Frågor gällande upphandling...

Exempel  
#606049
vinterrojarn skrev:Ja du... Ersättning för att fälla riskträd?
Vad kostar din själv risk?
Vad kostar din utrustning?
Hur mycket vill du tjäna själv per arbetad timme?

Några frågor man bör fråga sig själv och kolla upp.

Jag skulle inte fälla för under 750 kr i timmen exklusive moms plus framkörnings avgift och risktillägg på säg 150 kr vid extra svåra träd.
Ska vajerspel användas tillkommer avgift för detta.

Hektarpris på röjning skulle jag aldrig ange utan att ha sett objektet.



Finns det inget "standard" pris per hektar? Lixom mellan tummen och pekfingret? Totalt sett handlar det om typ 30 plus mil ledningsgata tror jag. Så ingen mark är ju den andra lik heller....

Angående riskträd och med riskträd menar jag (Döda träd, träd som står för nära ledningen, träd som lutar in mot ledningen) Där tänkte jag väl typ 460 plus moms?
Hög kvistningen har jag inte den blekaste aningen om....

   TS
Avatar Fallback

Re: Frågor gällande upphandling...

hfab  
#606055
Exempel skrev:
Finns det inget "standard" pris per hektar? Lixom mellan tummen och pekfingret?

Finns väl ingen "standard" Jag har blivit erbjuden 3800kr/hektar. Detta i norra Norrland. Det är iallafall ett riktmärke.
Gäller enbart bottenröjning

Avatar Fallback

Re: Frågor gällande upphandling...

röjar kalle  
#606096
Exempel skrev:
vinterrojarn skrev:Ja du... Ersättning för att fälla riskträd?
Vad kostar din själv risk?
Vad kostar din utrustning?
Hur mycket vill du tjäna själv per arbetad timme?

Några frågor man bör fråga sig själv och kolla upp.

Jag skulle inte fälla för under 750 kr i timmen exklusive moms plus framkörnings avgift och risktillägg på säg 150 kr vid extra svåra träd.
Ska vajerspel användas tillkommer avgift för detta.

Hektarpris på röjning skulle jag aldrig ange utan att ha sett objektet.



Finns det inget "standard" pris per hektar? Lixom mellan tummen och pekfingret? Totalt sett handlar det om typ 30 plus mil ledningsgata tror jag. Så ingen mark är ju den andra lik heller....

Angående riskträd och med riskträd menar jag (Döda träd, träd som står för nära ledningen, träd som lutar in mot ledningen) Där tänkte jag väl typ 460 plus moms?
Hög kvistningen har jag inte den blekaste aningen om....

460 kr är väl inget över pris.Du lär nog åka ut och titta hur det ser ut.När jag röjde lednings gator var dom 8 meter breda om det var tätt som en vägg han man 500 m om dagen inkl högkvistning av grenar.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).