Avverkning (slutavverkning)

Avverka F24 område som ej är klassat som ädellöv i sk.bruk.p

13 inlägg 3716 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Avverka F24 område som ej är klassat som ädellöv i sk.bruk.p

nilsszzon  
#602978 Kollade över min skogsbruksplan nu och såg att jag har ett mindre område där det idag står bok och tall , trodde området var ädellövsklassat men står som F24 , olikåldrat samt varierat förråd.

får jag avverka detta? har fått godkänt att gallra området men tror inte min inköpare som gjorde planerna vet att det inte är intaget som ädellöv, kan det gå att slå ner detta och återbeskoga med gran eller man kommer stöta på problem?
området är 0,8ha och 70 år gammalt.

har redan 2 områden med ädellöv på fastigheten så det täcker upp det utan tvekan redan.



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Avverka F24 område som ej är klassat som ädellöv i sk.br

Jonshaget  
Avatar Fallback

Re: Avverka F24 område som ej är klassat som ädellöv i sk.br

nilsszzon  
#602987 får kanske ljushugga boken och låta tall och björk stå kvar så kan man kanske komma undan

   TS
Användarvisningsbild

Re: Avverka F24 område som ej är klassat som ädellöv i sk.br

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#602988 Är området över 0,5 ha och det finns mer än 70% löv och av det är 50% ädellöv är det ädellenligt lag och då får man sköta det som då. Så 0,8 ger dig få möjligheter om inte den går att begränsa.
Senast redigerad av Tåndemåla fre 27 dec 2019, 20:59, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Avverka F24 område som ej är klassat som ädellöv i sk.br

nilsszzon  
#602991 får bli en klurare på det

   TS
Avatar Fallback

Re: Avverka F24 område som ej är klassat som ädellöv i sk.br

Avslutat-02  
#603107 Hur mycket bok står det i beståndet?

Jag hade sågat bort dem allihop om det varit under 100 kbm..
Sedan sålt veden eller eldat själv.
Billigare att göra så och komma vidare i brukandet...

Användarvisningsbild

Re: Avverka F24 område som ej är klassat som ädellöv i sk.br

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#603121
vinterrojarn skrev:Hur mycket bok står det i beståndet?

Jag hade sågat bort dem allihop om det varit under 100 kbm..
Sedan sålt veden eller eldat själv.
Billigare att göra så och komma vidare i brukandet...

Med andra ord skulle du bryta mot lagen. Har du den åsikten när det gäller annat än skog med?

Avatar Fallback

Re: Avverka F24 område som ej är klassat som ädellöv i sk.br

Avslutat-02  
#603122 Nej men jag skulle aldrig godta att ha mera av något än vad miljömålen kräver.
Har jag redan 2 bestånd med bok eller annat ädellöv så skulle jag på alla sätt minska dessa träd på övriga områden.

Det blir inte bättre och finare bara för att man har mer av något.
Tvärtom...
Har jag tall och björk som växer bra så skulle dessa få växa medans övrigt får stryka på foten... Det är och ska vara en rättighet att få bruka sin skog fritt från plågoandar.....

Den som vill ha bokskog har det,,, den som inte vill ha det ska slippa...enkelt.

Användarvisningsbild

Re: Avverka F24 område som ej är klassat som ädellöv i sk.br

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#603133 Med ädellövslagen har du inget val. Du kan få byta område om du har ett som passar bättre. Finns ädellövträd där är det ädellövskog enligt lag än hur du räknar och hugger. Gilla läget och kräma ut länsstyrelsens på alla bidrag du kan istället. Det rör sig om betydande summor. Gör du som du beskriver gör du även en lagöverträdelse o avsett om det är med vilje eller ej. Att planläggarna missar detta är ute samma som att det är fritt fram.

Avatar Fallback

Re: Avverka F24 område som ej är klassat som ädellöv i sk.br

Avslutat-02  
#603134 Fan va skönt att man inte har några problem med ädellöv och kommer aldrig att skaffa...

Nä hålla på med den skogsskötseln det får andra göra... Skog ska skötas och det ska inte vara subventioner från staten att något ska vara kvar emot någons vilja..

Dags att stärka äganderätten rejält och att brukanderätten blir så att allt skogsbruk är efter skogsägarens eget huvud.

Avatar Fallback

Re: Avverka F24 område som ej är klassat som ädellöv i sk.br

jl  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#603271 Har en hel del ädellövskog, i början av mitt skogsägande önskade jag att jag hade haft mer granskog istället men nu har jag ändrat åsikt till viss del.
Om man tycker om att själv jobba aktivt i skogen så är ädellöv perfekt då man får bidrag för sina föryngrings åtgärder vilket jag inte skulle fått om det varit gran.
Att ta ner nilsszzons bestånd nu är nog rätt så dumt ur ett ekonomiskt perspektiv, nu var visserligen beståndet olikåldrigt men vid 70 års ålder har en F24 för inte så länge sedan börjat växa som bäst för att kulminera i ca 110 - 120års åldern.
Så att ta ner det nu och plantera med gran för att få bättre genomsnittlig tillväxt tar nog rätt så många år så jag hade nog låtit det vara, eller försökt få in lite mer gran istället för tall beroende på om den är avverknings mogen.

Avatar Fallback

Re: Avverka F24 område som ej är klassat som ädellöv i sk.br

nilsszzon  
#603309 jl , berätta lite om bidragen du som är insatt. jag har en fastighet med 34% bok på och där kunde det varit intressant

   TS
Avatar Fallback

Re: Avverka F24 område som ej är klassat som ädellöv i sk.br

jl  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#603332 Du kan få 80% av dina kostnader i stöd när det gäller föryngrings kostnader och 60% av godkända kostnader när det gäller röjning.
I år när det är bra ollon år har jag till exempel fått stöd för markberedning/myllning har även skickat in en ansökan om stöd för röjning i bokskog.
Viktigt att du kontaktar skogsstyrelsen och söker stöd före du utför någon åtgärd, du kan även få gratis rådgivning i fält av skogsstyrelsen.
Här är lite exempel på ersättnings nivåer.
Manuellt eget arbete 220kr/tim
Tillägg för motorsåg/röjsåg 35kr/tim
Traktor 100kr/tim
Skördare/skotare 200kr/tim
På skogsstyrelsens hemsida finns det mer information, om du söker på "Riktvärden kostnader för nokås och ädellövskogsbruk " är där lite riktlinjer på hur stora kostnader dom godkänner stöden på.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).