Avverkning (slutavverkning)

Få någon annans skog avverkad

18 inlägg 10451 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Få någon annans skog avverkad

headline  
#60206 Hallå hej!

Hittade detta trevliga forum och jag hoppas på att kunna bolla lite idéer som jag har gällande avverkning/gallring av någon annans skog… :surp: :wink:

Jag äger en fritidstomt nära vattnet i ett område i Bohuslän. Det finns flera fritidshus på området som på 60-talet hade havsutsikt. Området ligger på en stamfastighet där det numer dessvärre ett skogsparti som effektivt tagit bort den fina utsikten. Dessutom verkar det som att skogspartiet inte har sköts utan bara fått växa. Det är gran eller tallskog (är inte säker då jag inte varit och inspekterat närmare) som i mina ögon är så pass gammal att den kan avverkas.

Mitt intresse är att bli av med skogen så det kan bli havsutsikt igen och min idé är att presentera ett erbjudande för markägaren som gör det attraktivt att avverka skogen, win-win är måttot! Hur skall jag göra för att få skogen avverkad? Området uppskattar jag till ca 1 ha (10000 kvm) och frågan är vad skulle markägaren få för inkomst av avverkning av området? Vem avverkar och hur går det till med kostnader etc.? Jag kan tänka mig att engagera mig i att komma med ett paketerbjudande till markägaren som betyder att han får skogen avverkad utan arbetsinsats och vi fritidshusägare får tillbaka utsikten. All avkastning går såklart till markägaren.

Lite frågor:
-Hur definierar man avverkningsbar skog?
-Antar att det finns olika kvalité på skog, hur mäts/definieras detta?
-Gallring, vad är det igentligen (kan en ev. gallring ge utsikt)?
-Konsekvenser av gallring vs. avverkning?
-Krävs underhåll efter gallring/avverkning?
-Naturvårdsregler eller annat att tänka på/veta om?

Se bilder på området, tror dom talar för sig vad jag menar. (Skogsområdet till öster om "rutan" har också samma markägare men averkning här påverkar inte min utsikt).

Jag tror vi börjar här så kommer det frågor efter hand!

Stort tack på förhand! :grin:

/Gustav



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Få någon annans skog avverkad

Nolltax AB  
#60207 Avverkning en hektar kräver tillstånd.
Gallring/avverkning är två skilda saker.
Avverka och slyn blommar upp likt skäggstubb....
En hektar, hur stor volym skog..? Pynta snubben en peng kubiken på rot.
Ännu hellre, köp loss marken....

Avatar Fallback

Re: Få någon annans skog avverkad

headline  
#60213
Nolltax AB skrev:Avverkning en hektar kräver tillstånd.
Gallring/avverkning är två skilda saker.
Avverka och slyn blommar upp likt skäggstubb....
En hektar, hur stor volym skog..? Pynta snubben en peng kubiken på rot.
Ännu hellre, köp loss marken....


Tack för svaret!

Lite följdfrågor på detta:

- Vad är det för tillstånd som krävs vid avverkning?
- Hur uppskattar man eller räknar på volymen? (på bilden ser man ungefär hur tätbeväxt det är och träden är höga/"fullvuxna" i mina ögon.
- Vad är huvudanledningen till gallring?

Tack på förhand!

/Gustav

   TS
Användarvisningsbild

Re: Få någon annans skog avverkad

Skogstomte  
#60220 Tillstånd söks hos skogstyrelsen minst 6 veckor i förväg (går att få dispens från 6 veckor om man vill). Med avverkning följer återbeskogningsplikt.
Gallring görs normalt för att höja produktionen på kvarvarande stammar, men kan även göras i estetiskt syfte, vanligen i tätortsnära skogar. För att gallringen ska räknas som gallring krävs en viss volym relaterat till ålder på beståndet lämnas kvar. Annars räknas det som avverkning och därmed så blir man skyldig att återbeskoga även här.

Om det är för mycket gran tror jag inte att en gallring skulle ge någon genomsikt att tala om i detta bestånd tyvärr och är det mycket löv kommer det att bli underväxt snabbt, precis som "Nolltax AB" beskrev ovan. Det går även ställa om ett bestånd från skogsmark till tex beteshage eller annat om man vill slippa åtebeskogningsplikten, men jag är osäker på om det är skogsstyrelsen eller länsstyrelsen som handlägger det.

Avatar Fallback

Re: Få någon annans skog avverkad

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#60266 Jag tycker inte du skall krångla till det. Vad är det värt för dig att få din utsikt? Bjud markägaren detta kontant.
För 15-20.000:- kanske ägaren kan tänka sig avverka i förtid.

Min lilla erfarenhet är att hus-stugägare ofta har många åsikter om när,hur o var gränsande skog skall skötas,men blir det tal om kostnader tystnar det.
Vid t.ex gränstvister brukar jag omedelbart erbjuda mig att ringa lantmäteriet.När man fått klart för sig att kostnaden för detta alltid delas och uppgår till minst ett par tusenlappar blir den gränsen inte så viktig längre..

/Nisse

Avatar Fallback

Re: Få någon annans skog avverkad

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#60274 Jag skulle vilja säga att lekmäns bedömning om hur gamla och höga träd är inte alltid stämmer så väl. Så ta reda på vad det är för skog, om man FÅR avverka över huvud taget, och hur stor volym det står där. Detta kan du göra genom att fråga markägaren (gratis) eller ta ut LRF konsult (några tusingar)

Om man erbjuder säg 100:-/m3fub i premie "i handen" till skogsägaren, tror jag nog det blir affär. Säg 10-30.000:- då?

Jag kollade på området i "Skogens Pärlor" (googla!), det verkar inte finnas några hinder där i alla fall. Gott om fornlämningar i området.

Problemet är väl snarare att hyggen inte är speciellet vackra, och att det kommer upp saker igen. Vad gör du då om 10 år?
Senast redigerad av Mangan fre 05 jun 2009, 10:53, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Få någon annans skog avverkad

Torparn79  
#60276 tyvärr så är det väl ett problem på landsbygden precis som bl a "Mangan" och "nisse" skriver när lekmän kommer ut och leker förstå-sig-påare..
det finns ju tyvärr ett antal fritidsgäster som kommer ut på landet och försöker tala om för markägare hur det ska vara, och det är dom som ställer till för alla andra.
vi har en sommarstuga som gränsar till min mark, dom är i stugan 4-5 helger om året.
en dag kom tokfan ut på gärdet när jag vände hö och ville prata, så jag slog igen en stund och vi surrade, det luktade riktigt "jag vill att du" om honom.
jodå, mycket riktigt.
"-hörröduuuu, du har ett par granar som är ivägen för våran kvällssol, vi tönkte att du kanske kunde ta bort dom.."
-njae, sa jag, det är väl så att dina tallar på tomten skuggar först och när solen har kommit till mina granar så står den så lågt att jag skulle få hugga ur 30 m in i skogen, sa jag..
"-ja, jo, den är ju rätt låg då, hmm...., men du kunde ju ta ner några stycken så ser vi ju om det gör någon skillnad.."
-ja, eller hur, sa jag, det där är 40 år gamla granar och jag har nyligen gallrat igenom beståndet så det ska inte göras nå åtgärder där än på ett tag, jag har annan huggning som ligger på, sa jag och drämde igen dörren på traktorn och fortsatte med mitt hö..
dagen efter så kom gubbjäveln ut igen, ställde sig på gärdet med armarna i kors och väntade att jag skulle stanna.
jag stannade och då säger han,
"-men om jag fäller dom och tar reda på dom till ved så blir det ju inte något besvär för dig."
-jasså, du ska ta ner min skog och sen tro att jag skänker bort timmer till din braskamin, sa jag och fortsatte, regnet hänger i luften och höet ska under tak ikväll så vi kan ju ta ett snack på onsdag (detta var en söndag) istället när jag har tid.

det här var 4 år sedan och han har inte sagt något om mina granar än...

min rekommendation till Headlight är att inte dra för stora växlar på det här innan utan åk ut till stugan och knalla över till markägaren och fråga lite fint vad han har för planer med marken.
det du kan råka ut för om det är "fel" markägare är att först så hugger han skogen mot en ersättning ifrån dig/er, därefter får han upp ögonen för värdet på marken och styckar av en drös med fritidstomter, då är ni rökta...

Avatar Fallback

Re: Få någon annans skog avverkad

headline  
#60277
nisse skrev:Jag tycker inte du skall krångla till det. Vad är det värt för dig att få din utsikt? Bjud markägaren detta kontant.
För 15-20.000:- kanske ägaren kan tänka sig avverka i förtid.

Min lilla erfarenhet är att hus-stugägare ofta har många åsikter om när,hur o var gränsande skog skall skötas,men blir det tal om kostnader tystnar det.
Vid t.ex gränstvister brukar jag omedelbart erbjuda mig att ringa lantmäteriet.När man fått klart för sig att kostnaden för detta alltid delas och uppgår till minst ett par tusenlappar blir den gränsen inte så viktig längre..

/Nisse


Tack för konkreta förslag Nisse!
Det har nog inte framkommit så tydligt men min tanke med detta är att helt enkelt få en värdeökning av tomten. Planerar att sälja inom ett par år och då förhoppningsvis med havsutsikt. Kan absolut tänka mig att betala för avverkning och det du menar i detta fallet är en "incitamentspeng" till markägaren alltså?

Mvh Gustav

   TS
Avatar Fallback

Re: Få någon annans skog avverkad

headline  
#60278
Mangan skrev:Jag skulle vilja säga att lekmäns bedömning om hur gamla och höga träd är inte alltid stämmer så väl. Så ta reda på vad det är för skog, om man FÅR avverka över huvud taget, och hur stor volym det står där. Detta kan du göra genom att fråga markägaren (gratis) eller ta ut LRF konsult (några tusingar)

Om man erbjuder säg 100:-/m3fub i premie "i handen" till skogsägaren, tror jag nog det blir affär. Säg 10-30.000:- då?

Jag kollade på området i "Skogens Pärlor" (googla!), det verkar inte finnas några hinder där i alla fall. Gott om fornlämningar i området.

Problemet är väl snarare att hyggen inte är speciellet vackra, och att det kommer upp saker igen. Vad gör du då om 10 år?


Hallå Mangan!

Håller med om att jag inte är direkt kapabel om att bedömma befintligt skogsbestånd speciellt då jag inte ens gått igenom skogen. Planerar att göra detta framöver och återkommer då med lite mer detaljerad info. Vill inte kontakta markägaren innan jag skaffat mig bra underlag för diskussion och detta forumet verkar ju kunna hjälpa mig en bit på väg! :-bd Har inte riktigt förstått än de olika volymmått som används. Vad betyder tex. 100:-/m3fub? Finns det någon bra lista på dessa begrepp? Har ställt lite frågor till Skogsstyrelsen gällande vad man får eller inte får göra i området och det blir ju intressant att se vad svaret blir.
Nä hyggen är ju inte speciellt vackra men om man avverkar och nyplanterar så är min bedömning att det kommer vara utsikt ganska många år då skogsområdet ligger nedanför stugområdet. Det är ganska sluttande ner mot vattnet. Om 10 år så räknar jag med att jag sålt tomten med avkastning.

Mvh Gustav

   TS
Avatar Fallback

Re: Få någon annans skog avverkad

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#60279 En del markägare kan bli lite putta om de upptäcker att någon annan har varit inne och granskat deras skog, så sköt det lite diskret... :)

Om man tar dit en skördare så mäter maskinen hur mycket som är avverkat. Oftast får man ut det i m3fub (fast under bark), så den uppgiften kanm an snävnda oms underlag för en"dusör".

Avatar Fallback

Re: Få någon annans skog avverkad

headline  
#60283
Torparn79 skrev:tyvärr så är det väl ett problem på landsbygden precis som bl a "Mangan" och "nisse" skriver när lekmän kommer ut och leker förstå-sig-påare..
det finns ju tyvärr ett antal fritidsgäster som kommer ut på landet och försöker tala om för markägare hur det ska vara, och det är dom som ställer till för alla andra.
vi har en sommarstuga som gränsar till min mark, dom är i stugan 4-5 helger om året.
en dag kom tokfan ut på gärdet när jag vände hö och ville prata, så jag slog igen en stund och vi surrade, det luktade riktigt "jag vill att du" om honom.
jodå, mycket riktigt.
"-hörröduuuu, du har ett par granar som är ivägen för våran kvällssol, vi tönkte att du kanske kunde ta bort dom.."
-njae, sa jag, det är väl så att dina tallar på tomten skuggar först och när solen har kommit till mina granar så står den så lågt att jag skulle få hugga ur 30 m in i skogen, sa jag..
"-ja, jo, den är ju rätt låg då, hmm...., men du kunde ju ta ner några stycken så ser vi ju om det gör någon skillnad.."
-ja, eller hur, sa jag, det där är 40 år gamla granar och jag har nyligen gallrat igenom beståndet så det ska inte göras nå åtgärder där än på ett tag, jag har annan huggning som ligger på, sa jag och drämde igen dörren på traktorn och fortsatte med mitt hö..
dagen efter så kom gubbjäveln ut igen, ställde sig på gärdet med armarna i kors och väntade att jag skulle stanna.
jag stannade och då säger han,
"-men om jag fäller dom och tar reda på dom till ved så blir det ju inte något besvär för dig."
-jasså, du ska ta ner min skog och sen tro att jag skänker bort timmer till din braskamin, sa jag och fortsatte, regnet hänger i luften och höet ska under tak ikväll så vi kan ju ta ett snack på onsdag (detta var en söndag) istället när jag har tid.

det här var 4 år sedan och han har inte sagt något om mina granar än...

min rekommendation till Headlight är att inte dra för stora växlar på det här innan utan åk ut till stugan och knalla över till markägaren och fråga lite fint vad han har för planer med marken.
det du kan råka ut för om det är "fel" markägare är att först så hugger han skogen mot en ersättning ifrån dig/er, därefter får han upp ögonen för värdet på marken och styckar av en drös med fritidstomter, då är ni rökta...


Hallå Torparn79,

kul anekdot!

Jo det är ju detta jag vill försöka undvika genom att skaffa mig information och kunskap så det finns sportslig chans att kunna förstå dom gemensamma intressena! Kan förstå att det blir irriterat från ditt håll, och från många andra markägare, när sommargäster funderat ut något klurigt i solstolen och vill få ner "lite träd"… Men som icke markägare så måste jag nog även vilja fråga varför det nu är så känsligt och irritationsgrundande med sådana frågor när det oftast endast beror på okunskap och frånvaro av förståelse mellan parterna? En grund till konflikter är att man inte förstår varandra och att man inte ser situationen från varandras synvinkel. Så enkelt är det ofta! Liten analys av ditt inlägg ger dessa indikationer iom "tokfan" och "gubbjäveln". Varför ta åt sig och bli förbannad på någon annans okunskap och varför ha en negativ grundinställning? Tror brist på ömsesidig ödmjukhet ofta skapar onödigt gnissel. Glider visst iväg lite men jag tror det kan vara sunt att belysa detta då jag är övertygad om att det främst är just markägare på detta forum! Ta inte detta som riktad kritik utan jag vill belysa vikten av att se saker från ett perspektiv som inte är ens eget. Uppskattar allt som delges och jag tar åt mig av all information! ^:)^

Det kan mycket väl sluta med att detta rinner ut i sanden och att jag får nollrespons från markägaren, vi får se!

Tror faktiskt det skulle funka finfint med avstyckade tomter då hela området ligger i sluttning och utsikten skulle bli över hustaken. Måste dock verifiera detta innan jag föreslår ett sådant alternativ till återplantering!

Tack för ditt inlägg! :grin:
Mvh Gustav

   TS
Användarvisningsbild

Re: Få någon annans skog avverkad

Torparn79  
#60307 jag tror att det finns en stor skopa "jag sköter min skog på mitt sätt och någon annan ska inte lägga sig i" ute bland markägarna.

problemet i mitt fall med "tokfan" eller "gubbjäveln" som jag kallar honom är att det inte är första gången han beter sig klantigt.
han har en förmåga och attityd som gör att man blir som en igelkott (alla taggar ut) direkt man ser honom.

så att ha is i magen och låta saker växa fram är nog ett säkert tips, för går man på för hårt och tycker för mycket så blir det lätt att reaktionen ifrån boende och brukare av landsbygden får den "fördomen" om stadsborna.
jag hävdar inte på nå vis att du skulle vara varken klantig eller stadsbo utan jag vill bara ge dig en syn av andra sidan.
det är väl inte för inte som boende den kungliga huvudstaden kallas för "stockholmsjävlar" ute på landsbygden.

Användarvisningsbild

Re: Få någon annans skog avverkad

Skogshuggarn  
#60325
Torparn79 skrev:tyvärr så är det väl ett problem på landsbygden precis som bl a "Mangan" och "nisse" skriver när lekmän kommer ut och leker förstå-sig-påare..
det finns ju tyvärr ett antal fritidsgäster som kommer ut på landet och försöker tala om för markägare hur det ska vara, och det är dom som ställer till för alla andra.
vi har en sommarstuga som gränsar till min mark, dom är i stugan 4-5 helger om året.
en dag kom tokfan ut på gärdet när jag vände hö och ville prata, så jag slog igen en stund och vi surrade, det luktade riktigt "jag vill att du" om honom.
jodå, mycket riktigt.
"-hörröduuuu, du har ett par granar som är ivägen för våran kvällssol, vi tönkte att du kanske kunde ta bort dom.."
-njae, sa jag, det är väl så att dina tallar på tomten skuggar först och när solen har kommit till mina granar så står den så lågt att jag skulle få hugga ur 30 m in i skogen, sa jag..
"-ja, jo, den är ju rätt låg då, hmm...., men du kunde ju ta ner några stycken så ser vi ju om det gör någon skillnad.."
-ja, eller hur, sa jag, det där är 40 år gamla granar och jag har nyligen gallrat igenom beståndet så det ska inte göras nå åtgärder där än på ett tag, jag har annan huggning som ligger på, sa jag och drämde igen dörren på traktorn och fortsatte med mitt hö..
dagen efter så kom gubbjäveln ut igen, ställde sig på gärdet med armarna i kors och väntade att jag skulle stanna.
jag stannade och då säger han,
"-men om jag fäller dom och tar reda på dom till ved så blir det ju inte något besvär för dig."
-jasså, du ska ta ner min skog och sen tro att jag skänker bort timmer till din braskamin, sa jag och fortsatte, regnet hänger i luften och höet ska under tak ikväll så vi kan ju ta ett snack på onsdag (detta var en söndag) istället när jag har tid.

det här var 4 år sedan och han har inte sagt något om mina granar än...


Du får se det positiva i saken, Torparn.
Han frågade iaf.
Finns stugägare som är komplett utan "farstu", och hugger skog utan att ens kontakta markägaren.

Användarvisningsbild

Re: Få någon annans skog avverkad

Torparn79  
#60327 jo, det är ju sant..
det finns ju folk som "övertolkar" allemansrätten lite här och var..

Användarvisningsbild

Re: Få någon annans skog avverkad

masterchief  
#60328 Mer än 1 gång man sett spår efter egenmäktigt förfarande av sommarstugeägare :lol:
Alltifrån nedtagna granar till utflyttade tomtpinnar.
Senast i höstas uppdagade jag på en fastighet att en sommarstugeägare hade byggt ett garage utan bygglov på markägarens mark.
Tillråga på allt så var det så inkilat mellan träden så vi fick anpassa huggningen därefter :???:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).