Skogsröjning

Ställa isär granunderväxt?

84 inlägg 10231 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Ställa isär granunderväxt?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#602963
Niking skrev:
Tåndemåla skrev:Det är bara att ställa ut granen i produktens förband. Den ända risken jag ser är att du får en större riska att både få och sprida greminiella. Som växlar mellan gran och tall.


Fast jag tvivlar på att det skulle bli värre angrepp av gremmeniella om jag ställer isär smågranarna än om jag lämnar granen orörd...
/Niklas

Nä men du hade även alternativet att ta bort den. 😎

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Ställa isär granunderväxt?

Älgfoderodlare  
#602965
Niking skrev:Älgfoderodlare, vi har kanske olika syn på vad som är djungel. Å någon stamkvistning av underbestånd lär det nog knappast bli.

Men då du länge vurmat för stamkvistning här på skogsforum, vore det inte på tiden att du la upp lite bilder på dina stamkvistade bestånd? Förslagsvis då i någon tråd som berör din stamkvistning.
/Niklas


Har gjort det i åtskilliga trådar, fast de verkar ju ha gått dig förbi ! Nu trodde jag ju i min enfald att ett forum var till för att man skulle kunna få influenser o nya ideer om saker som man ställde frågor om. Och även om det har varit lite OT i många trådar vad gäller grundämnet, men att svara på en frågeställning i en tråd, antog jag var helt o hållet acceptabelt om det var med en god avsikt o skulle mottas därefter. Oavsett svarets innehåll så länge man svarade upp mot frågeställningen. Så jag ber om ursäkt o du kan bortse från mina inlägg i tråden. Det var inte min avsikt att försöka göra intrång i någon dogm.

Avatar Fallback

Re: Ställa isär granunderväxt?

Palakangas  
#602968 Niking, hur stort är området i fråga?

Användarvisningsbild

Re: Ställa isär granunderväxt?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#602971
Älgfoderodlare skrev:
Niking skrev:Älgfoderodlare, vi har kanske olika syn på vad som är djungel. Å någon stamkvistning av underbestånd lär det nog knappast bli.

Men då du länge vurmat för stamkvistning här på skogsforum, vore det inte på tiden att du la upp lite bilder på dina stamkvistade bestånd? Förslagsvis då i någon tråd som berör din stamkvistning.
/Niklas


Har gjort det i åtskilliga trådar, fast de verkar ju ha gått dig förbi ! Nu trodde jag ju i min enfald att ett forum var till för att man skulle kunna få influenser o nya ideer om saker som man ställde frågor om. Och även om det har varit lite OT i många trådar vad gäller grundämnet, men att svara på en frågeställning i en tråd, antog jag var helt o hållet acceptabelt om det var med en god avsikt o skulle mottas därefter. Oavsett svarets innehåll så länge man svarade upp mot frågeställningen. Så jag ber om ursäkt o du kan bortse från mina inlägg i tråden. Det var inte min avsikt att försöka göra intrång i någon dogm.

Onödigt svar från trådskaparen. Det får jag nog säga.
Men du kan på din höjd öka kvaliteten på de träden som du stammkvistar. Du kan aldrig höja tillväxten genom detta då det är lika som med röjning gallring eller andra åtgärder när man minskar stammantalet. Klart att man ändrar stammformen men inte blir stammarna grövre av stammkvistning. Ett mer värdeskapande och ger mindre tidsåtgång är att skapa fetved. Genom att varken skadas på delar av stammen. Där är övrig kvalitet även den mindre viktig. Och kan göras på vilken typ av tallskog som man önskar.

Avatar Fallback

Re: Ställa isär granunderväxt?

Avslutat-02  
#602973 Ta det lugnt nu... Ni börjar att låta som mig... :mrgreen: klart som tusan att man får flika in med sin åsikt och funderingar....

Avatar Fallback

Re: Ställa isär granunderväxt?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#602986 Har ett liknande bestånd med granunderväxt under ett blandbestånd. Har inget hopp om att underväxten ska bli till något som kan ge ett rotnetto någon gång. Så rubbet ska ner men det är längst ner på priolistan vad gäller röjning så antagligen blir det kvar.

Avatar Fallback

Re: Ställa isär granunderväxt?

Bosse1  
#602993 Det måste väl gå att göra, röjer man ned rubbet så kommer det tillbaka. De enstaka stammarna som blir kvar håller väl undan djungeln. Osså blir det näring :-bd

Användarvisningsbild

Re: Ställa isär granunderväxt?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#602994
Palakangas skrev:Niking, hur stort är området i fråga?


Kanske något hektar. Så det är ingen stort område. Perfekt för lite egna experiment med andra ord. :grin:
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ställa isär granunderväxt?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#602997
Skogsola skrev:Har ett liknande bestånd med granunderväxt under ett blandbestånd. Har inget hopp om att underväxten ska bli till något som kan ge ett rotnetto någon gång. Så rubbet ska ner men det är längst ner på priolistan vad gäller röjning så antagligen blir det kvar.


Jag har tidigare i höst röjt ner en seftersatt djungel, där Skogsvårdsstyrelsen för 33 år sedan rekommenderade röjning och slutavverkning med frötallställning (angelägenhet 3). Det blev inte mycket av underväxten som var värd att spara.

Nu har jag alltså ett annat bestånd, som är ca 70 år och lär få samma eländiga underväxt ifall inget görs. Å då uppkommer ju frågan om det går att göra något konstruktivt av denna granunderväxt.
/Niklas
Senast redigerad av Niking fre 27 dec 2019, 20:50, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ställa isär granunderväxt?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#602998
Bosse1 skrev:Det måste väl gå att göra, röjer man ned rubbet så kommer det tillbaka. De enstaka stammarna som blir kvar håller väl undan djungeln. Osså blir det näring :-bd


Vi tycks resonera lika i detta fall. :-bd
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ställa isär granunderväxt?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#603000
Niking skrev:
Palakangas skrev:Niking, hur stort är området i fråga?


Kanske något hektar. Så det är ingen stort område. Perfekt för lite egna experiment med andra ord. :grin:
/Niklas

Den infon är bra att veta om det är rådgivning du är ute efter. Detta borde väl vara med i ditt första inlägg?

Avatar Fallback

Re: Ställa isär granunderväxt?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#603002 Det tvivlar jag ju på men jag gillar ju inte underväxt. Har slutavverkat ett bestånd som en planläggare kallade för ett gallringsbestånd med överståndare men som jag själv kallade för en timmerställning med underväxt.

Användarvisningsbild

Re: Ställa isär granunderväxt?

machonisti  
#603003 Tog ved på ett liknade bestånd för 5 år sedan. Finns säkert nämnt någonstans på forumet. Det var underväxt som jag och farsan lämnade kvar runt -90. Både diameter och längdtillväxten var synnerligen bedrövlig.

Användarvisningsbild

Re: Ställa isär granunderväxt?

Torbjörn Johnsen  
#603006 Kom att tänka på en huggning som @halvproffs berättade om här på forumet inkl bilder. Med avveckling av fullvuxna tallar i ett yngre granbestånd som fick vara kvar. Men det kanske var bättre mark och bonitet där som passade för gran?

Användarvisningsbild

Re: Ställa isär granunderväxt?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#603010 T26 motsvarar G30 så det är ingen dålig mark. Men jag tror det är bättre då det inte har beskrivit någon brunns effekt vilket borde inträffat om det är så högt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).