Avverkning (slutavverkning)

UPPFÖLJNING EFTER AVVERKNING

50 inlägg 12170 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: UPPFÖLJNING EFTER AVVERKNING

Avslutat-02  
#602983
ulfgustav skrev:
surjämten skrev:Bra ulfgustav att sånt lyfts fram på forumet!
Kan tänka mig att flera köpare , av olika anledningar, kommer undan från dåliga avverkningar.
Undrar förresten var gränsen för vad som kan accepteras går?

Jag har frågat flera som avverkat om de följt upp avverkningarna, flera har svarat jakande, men samtidigt har de berättat om virke som lämnats, och har inte velat stöta sig med köparen, vilket har förvånat mig.
Vill nog påstå att alla som säljer poster bör följa upp det noggrant där finns pengar att tjäna.



Det är väl som vanligt, det är väldigt många som inte vill ta en konflikt eller ens nämna att man inte har haft koll på avverkningen.

Det är bara att svälja struntet och gå till agerande och reda ut det som blivit fel.
Inget som inte går att reda ut bara båda parter vill..

Du valde att agera och reda ut saken, starkt gjort.. :-bd

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: UPPFÖLJNING EFTER AVVERKNING

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#602985 En liten fråga om kvarlämnat virke... Hur mycket är för mycket???
Det är ju nästan alltid en eller ett par massavedsbitar kvar på området om man verkligen letar, är detta något ni tycker man skall klaga på? Jag har i alla fall inte brytt mig.
Tror jag skulle börja klaga när det blir mer än 2 - 3 kubik...
Jag har aldrig hittat så stora volymer att jag ens ha funderat på om jag skall klaga eller inte...

Avatar Fallback

Re: UPPFÖLJNING EFTER AVVERKNING

Avslutat-02  
#602990 Personligen, så beror det på hur virket ligger och hur man planerat körningen.
Har man dragit omkull ett helt hygge som sedan snöat över under en julhelg så blir jag allt annat än glad.
Men följer skotaren skördaren och får med sig ungefär 89-95% av allt virke så är det godkänt, får de med sig mera så är det bara högre betyg.

Avatar Fallback

Re: UPPFÖLJNING EFTER AVVERKNING

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#602992 En huggning på 1000 m3 där 50m3 ligger kvar? Det är definitivt inte acceptabelt. Men jag har sett traktdirektiv där 5% av virket skulle lämnas som naturvårdshänsyn. Säkert ett spel för certifieringrevisorer för skulle man verkligen göra så vore det nog inte populärt.

Avatar Fallback

Re: UPPFÖLJNING EFTER AVVERKNING

hfab  
#603001 Jag tror vi får byta bransch om vi lämnar 500m3 på trakten vi hugger nu...

Avatar Fallback

Re: UPPFÖLJNING EFTER AVVERKNING

Avslutat-02  
#603004 Det gäller att planera. Och att förarna är samspelta. har skotat och skördat en hel del,och när ett riktigt snöväder kommer så är det allt annat än kul.

Men med lite planering och i ordningsställande så brukar det följa med.

Broar gjorda av massa kan vara knepiga att hämta i djup snö...

Avatar Fallback

Re: UPPFÖLJNING EFTER AVVERKNING

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#603005 Vankas det snö så ska det vara stora högar. Så då får man skippa rensorterad granmassa och ha fungerande färgmärkning för klentimmret.

Avatar Fallback

Re: UPPFÖLJNING EFTER AVVERKNING

surjämten  
#603008 Sen har vi markskadorna? Avverkning på barmark?
Hur mycket ansvar ska skogsägaren ta? Köparen har väl störst kunskap om maskiner o dess påverkan?
En regnig höst kan ju ställa till det!

Avatar Fallback

Re: UPPFÖLJNING EFTER AVVERKNING

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#603011 Virke snöar över ibland det är helt ofrånkomligt, skotaren kan inte ligga så nära skördaren hela vintern. Men har man ett bra upplägg på avverkningen med lite kommunikation mellan skördare och skotare så ska det ändå inte bli många pinnar kvar.
Vi hade 2700 kubik på backen under snön den här tiden ifjol efter ett boggiras på skotaren, var och promenerade över det hygget i våras ifall det skulle behöva rensköras, 2 massa pinnar hittade jag. Givetvis är det inget att sträva efter att ha så mycket på backen, men ha i åtanke att en dags försprång till skördaren kan vara 400 kubik, så det är lätt hänt att det snöar över.
99,9% av virket ska följa med ut till väg, 90 % är på tok för dåligt, då lämnas ju 100 kubik per 1000

Avatar Fallback

Re: UPPFÖLJNING EFTER AVVERKNING

hfab  
#603014
vinterrojarn skrev:Det gäller att planera. Och att förarna är samspelta. har skotat och skördat en hel del,och när ett riktigt snöväder kommer så är det allt annat än kul.

Men med lite planering och i ordningsställande så brukar det följa med.

Broar gjorda av massa kan vara knepiga att hämta i djup snö...


Hur planerade du inför ett riktigt snöväder?

Avatar Fallback

Re: UPPFÖLJNING EFTER AVVERKNING

Avslutat-02  
#603017 Gick och dunkade ner en rejäl pinne och knöt ett eller flera band i pinnen.

Detta gjorde att jag såg vart virket låg.

Körde jag skördaren så brukade jag, lägga upp några grova stockar så de stack upp högt, så kunde man fiska med gripen efter virke.

Annars så göra stora högar med virke, hellre flytta på maskinen än att göra små högar.

Lägga på stenar mm.
Det går bara man vill.

Avatar Fallback

Re: UPPFÖLJNING EFTER AVVERKNING

hfab  
#603021
vinterrojarn skrev:Gick och dunkade ner en rejäl pinne och knöt ett eller flera band i pinnen.

Detta gjorde att jag såg vart virket låg.


Spännande! I vilket läge gick du och dunkade ner pinnar? Berätta mer!
Var det när nu körde skotaren?
Här finns tydligen något intressant att lära sig :-b
Räcker det med en pinne? Vart ska den då dunkas ner?
@vinterrojarn

Lägga stenar på virkeshögar? Måste det inte vara ganska stora stenar?
Sliter inte det på kvistknivar och matarvalsar?
Senast redigerad av hfab fre 27 dec 2019, 21:37, redigerad totalt 2 gånger.

Avatar Fallback

Re: UPPFÖLJNING EFTER AVVERKNING

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#603027 För de som hade 2700 m3 liggande så måste det bli väldigt många pinnar.

Avatar Fallback

Re: UPPFÖLJNING EFTER AVVERKNING

Avslutat-02  
#603039 Visst gör narr av mig bara...
Annars så skrev jag lägga på stenar, som i ovanpå stenar....

Är man så dum att man inför ett snöoväder häver omkull 2700m3 då ska man inte vara i skogen.

Fortsätt ni, jag lämnar.

Avatar Fallback

Re: UPPFÖLJNING EFTER AVVERKNING

hfab  
#603041
vinterrojarn skrev:Visst gör narr av mig bara...
Annars så skrev jag lägga på stenar, som i ovanpå stenar....

Ok, den biten missförstod jag.
Försök att inte vara så förbannat lättkränkt.
Hur var det du skrev?
Som att hälla vatten på en gås?

Jag är fortfarande intresserad av dom där pinnarna du dunkade ner

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).