Skogsröjning

Ställa isär granunderväxt?

84 inlägg 10254 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ställa isär granunderväxt?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#602869 Jag har en ca 70-årig T26 (nästan bara tall i huvudbeståndet) enligt gammal plan, där det kommer en hel del granunderväxt, särskilt på de lite fuktigare partierna, som idag är upp till ca 3 meter högt. Området känns färdiggallrat och det dröjer kanske 25-30 år innan slutavverkning.

Om jag inte gör något åt granunderväxten, lär det väl området snart bli en ogenomtränglig djungel av underväxt.

Om området totalröjs nu, lär det väl komma ny underväxt, som bara resulterar i en ny djungel som blir kanske några meter lägre än i alternativ 1.

Men om jag ställer isär granunderväxten, samt "brunnsröjer" runt de ca 70-åriga tallarna, hur nlir då granunderväxten då om 25-30 år när tallen ska avverkas? Kan den kvarvarande granunderväxten (idag max ca 3 meter) hinna komma upp i gallringsdimensioner?

Och ja, tanken är ju då att denna granunderväxt av förhoppningsvis 2-3 bitsträd ska avverkas samtidigt som tallarna. Inte att skapa någon gles restskog av gran på tallmark.
/Niklas



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Ställa isär granunderväxt?

Avslutat-02  
#602893 Det kommer att gå bra, de som stryker med de stryker med resten kommer att trampa på tills de får utrymme eller sågas bort.

Det är ju ingen dum idé om du vill ta ut ytterligare special sortiment vid avverkning..

Användarvisningsbild

Re: Ställa isär granunderväxt?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#602932 Jo, jag tror på idén och tänker i alla fall försöka. I värsta fall får man röja ner det med en batteridriven kedjesåg, om försöket skulle misslyckas. :mrgreen:
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Ställa isär granunderväxt?

Avslutat-02  
#602934 Det låter som vinn vinn för din del.... :lol:

Brukar vara bra betalt för special sortiment..

Användarvisningsbild

Re: Ställa isär granunderväxt?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#602940 Tja, hur priserna och kraven på dessa specialsortiment är om 30 år, kan man ju alltid sia om.

Fast om 30 år är jag 80, å då tvivlar jag på att jag orkar gå med röjsågen... :grin:
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ställa isär granunderväxt?

Älgfoderodlare  
#602943
Niking skrev:Tja, hur priserna och kraven på dessa specialsortiment är om 30 år, kan man ju alltid sia om.

Fast om 30 år är jag 80, å då tvivlar jag på att jag orkar gå med röjsågen... :grin:
/Niklas


Röjer du ner dom nu, så finns det kanske inget övrigt värde än Tallarna när det är dags att avverka. Dominanter verkar ju inte minska sin tillväxt även i slutna bestånd. Så förmodligen kommer inte granarna att påverka Tallarna nämnvärt, men det kan bli så mycket mer volym den dag det är dags att ta ner allt.

Användarvisningsbild

Re: Ställa isär granunderväxt?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#602945
Älgfoderodlare skrev:
Niking skrev:Tja, hur priserna och kraven på dessa specialsortiment är om 30 år, kan man ju alltid sia om.

Fast om 30 år är jag 80, å då tvivlar jag på att jag orkar gå med röjsågen... :grin:
/Niklas


Röjer du ner dom nu, så finns det kanske inget övrigt värde än Tallarna när det är dags att avverka. Dominanter verkar ju inte minska sin tillväxt även i slutna bestånd. Så förmodligen kommer inte granarna att påverka Tallarna nämnvärt, men det kan bli så mycket mer volym den dag det är dags att ta ner allt.


Det vore ju märkligt om 1-3 meters granar skulle påverka 20-23 meters tallar...

Och ja, hinner granarna bli gagnvirke, så får jag nog se det som en bonus. Å än så länge är granunderväxten fläckvis, så några stora bonusvolymer av gran tror jag inte på.

Men ett intressant projekt är det och det är värt lite jobb att slippa den grandjungel jag haft på vissa andra fuktmarker.
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Ställa isär granunderväxt?

jannee  
#602947 Röj du din granunderväxt men räkna inte med att de kommer att växa speciellt mycket på ens 30 år,
Blir kanske lite av Ulf 1 någon centimeter/år :smile:
Troligtvis stannar de av helt och hållet när de är 7 till 8 meter.
Avgörande är vattentillgången och troligtvis tar tallen det mesta av detta.

Användarvisningsbild

Re: Ställa isär granunderväxt?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#602949 Det är bara att ställa ut granen i produktens förband. Den ända risken jag ser är att du får en större riska att både få och sprida greminiella. Som växlar mellan gran och tall.

Användarvisningsbild

Re: Ställa isär granunderväxt?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#602952
Tåndemåla skrev:Det är bara att ställa ut granen i produktens förband. Den ända risken jag ser är att du får en större riska att både få och sprida greminiella. Som växlar mellan gran och tall.


Fast jag tvivlar på att det skulle bli värre angrepp av gremmeniella om jag ställer isär smågranarna än om jag lämnar granen orörd...
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ställa isär granunderväxt?

Älgfoderodlare  
#602953 -Ja, nu var det ju mest mängden som jag antog att det handlade om när det gällde tillväxten ! Du pratar om djungel liknande Granbestånd o sen blev det fläckvis. Och enligt Lars L så är det ju enbart näringstillgången som styr tillväxten. Ju fler träd ju sämre tillväxt. Men röj då inte horisontellt, röj vertikalt = stamkvista ! För även om inte Lars L håller med, så tycker jag mig se att de flesta träd jag stamkvistar, får en "Champagneflaska" liknande form. D.v.s. de blir grövre under kvistningen av frisk kvist. Ju högre upp man kvistar, ju mer ökar diam. på stammen nedanför. Så vill man prova något nytt och inte bryr sig om VAD man lägger tiden på, är det ett tips man också kan prova om man vill ha mer stamvolym i underväxten. Men var o en har sin tro !

Användarvisningsbild

Re: Ställa isär granunderväxt?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#602954
jannee skrev:Röj du din granunderväxt men räkna inte med att de kommer att växa speciellt mycket på ens 30 år,
Blir kanske lite av Ulf 1 någon centimeter/år :smile:
Troligtvis stannar de av helt och hållet när de är 7 till 8 meter.
Avgörande är vattentillgången och troligtvis tar tallen det mesta av detta.


Helt säkert tar tallen det mesta abc markvattnet. Å stannar granen för tidigt i växten, så är det bara att röja ner granen inför slutavverkning...
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ställa isär granunderväxt?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#602955
Älgfoderodlare skrev:-Ja, nu var det ju mest mängden som jag antog att det handlade om när det gällde tillväxten ! Du pratar om djungel liknande Granbestånd o sen blev det fläckvis. Och enligt Lars L så är det ju enbart näringstillgången som styr tillväxten. Ju fler träd ju sämre tillväxt. Men röj då inte horisontellt, röj vertikalt = stamkvista ! För även om inte Lars L håller med, så tycker jag mig se att de flesta träd jag stamkvistar, får en "Champagneflaska" liknande form. D.v.s. de blir grövre under kvistningen av frisk kvist. Ju högre upp man kvistar, ju mer ökar diam. på stammen nedanför. Så vill man prova något nytt och inte bryr sig om VAD man lägger tiden på, är det ett tips man också kan prova om man vill ha mer stamvolym i underväxten. Men var o en har sin tro !


Tja, enligt min erfarenhet så brukar granunderväxt börja med en eller några individer och sedan dyker det succesivt upp nya individer runt dessa skott. Till slut blir det en ogenomtränglig djungel, om man inte gör något.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ställa isär granunderväxt?

Älgfoderodlare  
#602957 Kommer du då inte tillbaka till din grundfrågeställning ? Gör som du alltid har gjort ! Röj bort, det kommer nytt, röj igen o.s.v. Det jag försökte säga var att, gör något nytt. Låt dem du har stå men sköt dom lite annorlunda. De bäst växande som inte finns för nära Tallarna, stamkvista. De som sackar efter, röj bort. Jag lovar dig, även i ett tätt, stamkvistat bestånd, oavsett trädslag, får man ingen djungelkänsla ! Men jag är ju van att se det så !

Användarvisningsbild

Re: Ställa isär granunderväxt?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#602960 Älgfoderodlare, vi har kanske olika syn på vad som är djungel. Å någon stamkvistning av underbestånd lär det nog knappast bli.

Men då du länge vurmat för stamkvistning här på skogsforum, vore det inte på tiden att du la upp lite bilder på dina stamkvistade bestånd? Förslagsvis då i någon tråd som berör din stamkvistning.
/Niklas

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).