Små skogsmaskiner och övriga maskiner

"Tandlöst lagförslag om terrängkörning"

49 inlägg 8059 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: "Tandlöst lagförslag om terrängkörning"

Kse  
#602914
vinterrojarn skrev:Varför skulle det vara så svårt att få till en lösning på att märka mattorna, precis som jag skrivit tidigare?

Det måste finnas något som styr emot.... eftersom frågan inte får ett genomslag...
Eller är det en rädsla om att åka dit på sina dumheter som styr?

Så du tror att regering och riksdag ligger bakom, dom vill inte själva åka dit eftersom dom är ute och kör sönder planteringar?

Avatar Fallback

Re: "Tandlöst lagförslag om terrängkörning"

Avslutat-02  
#602915 Har inte skrivit regering eller riksdag..
Utan politiker.

Sedan hur ni läser och analyserar får stå för er.

Har då 2 kommunalpolitiker här som gasar runt på skoter varje år, så fort minsta snökorn kommit....

Avatar Fallback

Re: "Tandlöst lagförslag om terrängkörning"

Avslutat-02  
#602916
axwell skrev:
vinterrojarn skrev:Det måste finnas något som styr emot.... eftersom frågan inte får ett genomslag...
Eller är det en rädsla om att åka dit på sina dumheter som styr?


Samma fråga har jag ställt mig men svaret är lika blankt som ett skoterspår.

Svenska Jägareförbundet har tveklöst stor makt inom sitt område men i det här fallet bara av marginellt intresse.

Vilka fler än skoterhandlarna/uthyrare kan vara motståndare ?


Har svårt att tänka mig att skoteruthyrare eller skoter återförsäljare skulle ha något emot detta egentligen för det blir lättare att spåra och förhindra stölder, sedan som jag skrev tidigare så är det lättare att bötfälla den som gjort fel.
Även den som kört ihjäl ett rovdjur....

Det är en politisk fråga att driva igenom en lagändring.... Varför händer inget?

Avatar Fallback

Re: "Tandlöst lagförslag om terrängkörning"

hfab  
#602922
Kse skrev:
Nä det bevisar kanske inget, men bevisa gärna motsatsen.
Frågan har varit uppe många gånger på olika snöskoterforum och tidskrifter som ni säker besöker och läser mellan varven men åsikterna går som vanlig isär, huruvida det är skadligt för växtligheten eller ej.


Jag ger mig inte in på att plocka fram bevis för det ena eller andra. Dock vet jag att det forskats på området. Tror att det var SLU som låg bakom fältförsöken.
Om snön kompakteras så att tjälen går djupare ner i marken så börjar det växa senare på våren. Om det ska jordbearbetas på våren syns tydligt att marker med djupare tjäle är blötare. Om en blöt jord plöjs och harvas blir den mer kompakt än motsvarande jord som torkat upp tidigare. Detta påverkar växtligheten.
Skoterkörning på åkermark påverkar nästan alltid växtligheten.
Men om det är ett problem eller inte måste vara upp till den som brukar marken att avgöra.
Här anses inte några veckors missad foderproduktion vara ett problem.

Avatar Fallback

Re: "Tandlöst lagförslag om terrängkörning"

Avslutat-02  
#602923 Bönder har vetat detta i många år...
Varför verkar det komma som en chock?

Användarvisningsbild

Re: "Tandlöst lagförslag om terrängkörning"

Kse  
#602936
vinterrojarn skrev:Bönder har vetat detta i många år...
Varför verkar det komma som en chock?


Tror ingen har reagerat med en chock?

Jag säger inte att det inte blir effekter av skoterkörning på åkermark, bara att jag inte haft den erfarenheten.
Är kanske tvärtom att här går tjälen så pass djupt ändå så att kommpaktering av snön har mindre betydelse?

Avatar Fallback

Re: "Tandlöst lagförslag om terrängkörning"

Avslutat-02  
#602938 Här är det minst 10 år sedan det var en riktigt tjäle... Kommer snön först så blir det ingen tjäle.. och de senaste åren har vädret varit varmt och kallt om vart annat......

Användarvisningsbild

Re: "Tandlöst lagförslag om terrängkörning"

Kse  
#602939
axwell skrev:
Kse skrev:Att ha en märkning i mattan är en utmärkt idé som diskuterats i minst 20 år men man har inte kommit fram till någon fungerande lösning än.


Det lär väl fungera i Kanada eller hur är det, bara en myt eller sanning ?!


Har man det i Kanada? @ axwell

Avatar Fallback

Re: "Tandlöst lagförslag om terrängkörning"

axwell  
#602944
Kse skrev: axwell skrev:

Kse skrev:
Att ha en märkning i mattan är en utmärkt idé som diskuterats i minst 20 år men man har inte kommit fram till någon fungerande lösning än.



Det lär väl fungera i Kanada eller hur är det, bara en myt eller sanning ?!



Har man det i Kanada? @ axwell


Precis vad jag vill ha bekräftat eller dementerat !

Den som är mer hemma i engelska-/franska språket borde kunna få fram fakta via google. :???: :?:

Avatar Fallback

Re: "Tandlöst lagförslag om terrängkörning"

axwell  
#602946 Skotersäsongens höjdpunkt infaller väl när det inte är jakttid :roll:
Vore det skoteråkning under älgjakten skulle nog skoteråkare bli kulfång


Olika villebråd och seder inom vårt långa land, say no more. [-( :-$

Avatar Fallback

Re: "Tandlöst lagförslag om terrängkörning"

tallen100  
#602948 det är inte lätt, är det inte älgen, så är det hjorten, allemansrätten, jägare som inte skjuter nog mycket vilt, någon som plockar bär, eller skoteråkare :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: "Tandlöst lagförslag om terrängkörning"

Kse  
#602951
axwell skrev:
Kse skrev: axwell skrev:

Kse skrev:
Att ha en märkning i mattan är en utmärkt idé som diskuterats i minst 20 år men man har inte kommit fram till någon fungerande lösning än.



Det lär väl fungera i Kanada eller hur är det, bara en myt eller sanning ?!



Har man det i Kanada? @ axwell


Precis vad jag vill ha bekräftat eller dementerat !

Den som är mer hemma i engelska-/franska språket borde kunna få fram fakta via google. :???: :?:


Försökte men jag hittade inget, aldrig hört talas om det heller.
Skulle ju vara intressant att se hur man lyckat lösa det isf.

Användarvisningsbild

Re: "Tandlöst lagförslag om terrängkörning"

Skogsvaktaren  
#603761 Du orsakar ALLTID skada med en skoter. Även som fotgängare är du under allemansrätten tvungen att gå på kanten av ett jordbruk och inte på åkern.
Terrängkörningslagens första paragraf avseende snötäckt jordbruksmark lyder så här: ”Körning i terräng med motordrivet fordon för annat ändamål än jordbruk är förbjuden i hela landet på snötäckt jordbruksmark”.
Sedan lägger man till ”...om det inte är uppenbart att körningen kan ske utan risk för skada på marken”.

"Nationella Snöskoterrådet ger tydliga beskrivningar. Både vall och höstsäd riskerar att skadas av skoterkörning med framför allt isbränna oavsett snötäckets tjocklek. Snöns isolerande förmåga försvinner vid packningen. Men även plöjd åker påverkas. Många skoterspår vid infarter till åkermark kan göra att tjälen kalla vintrar kan gå 2–3 meter ner i marken och med det försvåra och försena alla vårbrukets åtgärder.

Skoteråkning gör att det blir packad snö som isolerar dåligt så tjälen går djupare. På våren blir det dessutom isbildning vilket gör det tätt och syrefritt (isbränna) under flera veckor vilket dödar grödan.

Det hela gör att växtperioden försenas med 1-3 veckor vilket leder till ekonomisk skada för jordbruket.
En dags vårbruksförsening är en veckas skördeförsening på hösten. Skoterkörning i diken samt på åkermarken kan förstöra åkerns dräneringssystem genom sönderfrysning och orsaka stora återställningskostnader. Det är den som kör snöskoter som bär ansvaret att se till att körningen är tillåten och att den inte orsakar någon skada eller störning."

Dvs bonden avgör om det ska åkas eller inte, Kör du på eget bevåg blir du skadeståndskyldig för skador.

Är det 3 meter snö så OK, men med bara lite snö så beror ev skador på hur marken brukas. Är det träda, höstsått, bete, jordgubbar, potatis etc så är det helt olika känslighet. Skoteråkarna har i regel noll koll och tror att 2 dm snö är tillräckligt för att köra på oavsett vad som är under snön.

Jag är både markägare och skoteråkare. Irriterar mig mest på de som åker i skogsplanteringar.

Det är inte bara ungdomar som buskör det är oftast medelålders som har råd att köpa sig en värsting skoter med 160 hk och 60 mm klackar på mattan och trimmpipa. Då är det mer som jordfräsar som ska ut i lössnö körning i skogsplantering eller på öppna åkrar.
Plötsligt när snön faller upphör alla land gränser dom kör överallt!
Några dm snö räcker INTE TILL ATT SKYDDA PLANTORNA.
Sedan vet vi att polisen inte kommer att lyfta ett finger och att idioter inte kommer att sluta för det
:d

Det borde vara som i Norge och Finland, att snöskoterkörning är i grunden förbjuden och bara tillåten på vissa särskilt angivna platser såsom t.ex. snöskoterleder.

   TS
Avatar Fallback

Re: "Tandlöst lagförslag om terrängkörning"

Avslutat-02  
#603763 Underbart skrivet... :-bd :-bd

Instämmer totalt..

Avatar Fallback

Re: "Tandlöst lagförslag om terrängkörning"

aunnr1  
#604052 Jag bor också i ett område som är mycket tätt med snöskotrar skulle tro att dom flesta familjer har fler skotrar än bilar. min arbetsskoter har 90hk
men byter jag så blir det nog en på 150hk, nya commandern såg fin ut.
jag har både jordbruksmark o skog.
Jag skulle påstå att skotern är till stor del ett rekreationsfordon men också här uppe ialla fall en stor förutsättning till att leva som vi gör.
Att säga att antalet hk skulle vara ett av problemen är ju ganska fel, precis som Kse säger så kan man köra sönder en plantering alldeles lika bra med 30 hk som med 150hk
Jag har varit ut till en skogskoja idag 16 km enkel väg kört ut bensin o utrustning som skall vara till röjningen i sommar,
Jag hade ju kunnat göra detta med en fyrhjuling på barmark men vilken gör mest skada på marken tror ni?
Däremot så har jag under denna dag passerat tre kor med kalv o en fjoling alla var i ungskog
Jag vet inte hur många skotrar som krävs för att åstadkomma det dom har käkat upp idag.
Jag vet naturligtvis inte men jag är ganska säker på att dom 7 älgarna har konsumerat mer plantor idag än vad alla skotrar i Norrbotten har kört sönder.
O alla dessa älgar finns här mest för att det är en sån fantastisk rekreation för så många naturälskande jägare att få komma ut o vara sociala med sina jaktkamrater under jakten.
Älgstammen skulle garanterat överleva även om man sköt ner den med 80%
Hade ju kunnat vara en lösning om det är skadorna på plantor som är problemet.
Ta nu inte så illa upp jag menar inte att hoppa på någon här,

Förutsättningar ser olika ut o erfarenheter också.
Jag har fyra gamla skogstraktorer på gården många som frågar vad i helvete jag skall med fyra till, ja inte vet jag men jag gillar gamla traktorer
däremot är det ingen som frågar varför jag har tre skotrar på gården,det har ju alla!!

Jag tycker generellt illa om att folk ropar på förbud så fort det är något som man inte gillar.
Jag tror att vi ändå har relativt lite av skador på åkermark o planteringar för att som Kse säger, här har man börjat använda nyttofordonet som skotern faktisk är redan när man 7-8 år oavsätt vad lagen säger om det ,o man har också fått lära sig att där o där får man inte köra o där o där kan man köra.
Jag tror nog att det går att lära o utbilda folk så att det mesta av problemen skulle bli bättre.
Men jag tror att det är med det som med allt annat det kommer alltid att finnas några som inte bryr sig om man orsakar problem för andra, men dom kommer att finnas hur mycket förbud man än skapar.
Reg nr i mattan kanske skulle vara nåt men jag tror ju inte ett dugg på det, J ag kan efter 2 min funderande komma på tre fyra olika sätt att få det numret att försvinna om jag hade någon anledning till detta.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).