Små skogsmaskiner och övriga maskiner

"Tandlöst lagförslag om terrängkörning"

49 inlägg 8055 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: "Tandlöst lagförslag om terrängkörning"

0470  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#602881 [quote="anersimyra" Där snön har packats av skoterspår får du en tydlig påverkan av sönderfrusna grödor.[/quote]

Vad är det för sorts grödor?

Avatar Fallback

Re: "Tandlöst lagförslag om terrängkörning"

Avslutat-02  
#602882 Frostbränning kan man få i åkrar med olika grödor. Gräs,spannmål mm, det är ingen större sak som dagens bönder bryr sig om för i deras vardag så är en liten rimpa med frostbränt gräs en skit sak, men i en äng t,ex så är det förödande...
Då växter som vuxit där i mer än 30-40år då blivit utrotade...

Användarvisningsbild

Re: "Tandlöst lagförslag om terrängkörning"

halvproffs  
#602883
anersimyra skrev:
0470 skrev:
vinterrojarn skrev:Efter att varje år få åkrar och skogsmark sönderkört så anser jag att detta vore en bra sak..


Vad är det som blir sönderkört på åkrarna?
Det är något som jag funderat länge på.

Här runt där jag bor så går det en hel del skoterleder på åkermark och inga markägare här har något mot det.

Enda skillnaden jag kan se är att snön ligger kvar lite längre där skoterspåren går, men när det börjar grönska syns det inte vart det har varit skoterled.

Så jag förstår inte vad det är som är problemet?
Där snön har packats av skoterspår får du en tydlig påverkan av sönderfrusna grödor.


Har själv ingen snöskoter så jag är neutral i detta.
Trots många iaktagelser av skoterkörning på åkrar har jag hittills inte kunnat se någon skada på gröda. Möjligen om det är bara 1dm snö och dom kör där. Har dock inte sett spår vid så lite snö på åkrar.
Bonden som var mot skoterkörning satte upp förbudsskyltar som inte hjälpte ett dugg. Jag höll noga koll på dom åkrarna för dom var höstsådda. Kunde inte se nån åverkan alls på dom.

Användarvisningsbild

Re: "Tandlöst lagförslag om terrängkörning"

totte  
#602885 Fortsätt gärna diskussionen men inga mer lösa påståenden om att det bara skulle vara de rika och deras barn om det inte också presenteras någon form av trovärdiga belägg för det.

Avatar Fallback

Re: "Tandlöst lagförslag om terrängkörning"

Avslutat-02  
#602888 1 dm snö? Då har de kört länge här...
När första flingan dalar från himlen då startar de skotern....

Eftersom jag bor i en by där många är ej året runt boende och jag även har bekanta i Härjedalen så har man både hört och sett hur det åks hur som och det är konstigt att det oftast eller mest enbart sker när viss typ av bo är ute på lov....

Användarvisningsbild

Re: "Tandlöst lagförslag om terrängkörning"

Kse  
#602894 När jag som ung började köra skoter hänvisade farsan mig till åkrarna härikring.
Det var några hektar som blev som en välpreparerade skidbacke under några år.
Min farbror som bedrev jordbruk och odlade foder till djuren där vi körde hade aldrig nått att invända.

Avatar Fallback

Re: "Tandlöst lagförslag om terrängkörning"

Avslutat-02  
#602896 Du körde nog när snön låg tjock nog för detta.

Jag har själv fått frostbränning i åkrarna...
Det är bara att plöja om och så...
Inget roligt arbete i onödan.

Allt handlar om hur, när ,var man kör..
Har inga problem om man frågar först, men gasar man bara på så blir jag inte glad....

Avatar Fallback

Re: "Tandlöst lagförslag om terrängkörning"

hfab  
#602898
Kse skrev:Min farbror som bedrev jordbruk och odlade foder till djuren där vi körde hade aldrig nått att invända.


Och det bevisar vad?
Att skoter körningen inte påverkat växtligheten?
Att du hade en snäll farbror?
Att fodret räckte till trots minskad växtlighet?

Jag har absolut inget emot skotrar.
Däremot har jag väldigt svårt för skoterförare som saknar omdöme.

Användarvisningsbild

Re: "Tandlöst lagförslag om terrängkörning"

Kse  
#602901
hfab skrev:
Kse skrev:Min farbror som bedrev jordbruk och odlade foder till djuren där vi körde hade aldrig nått att invända.


Och det bevisar vad?
Att skoter körningen inte påverkat växtligheten?
Att du hade en snäll farbror?
Att fodret räckte till trots minskad växtlighet?

Jag har absolut inget emot skotrar.
Däremot har jag väldigt svårt för skoterförare som saknar omdöme.


Nä det bevisar kanske inget, men bevisa gärna motsatsen.
Frågan har varit uppe många gånger på olika snöskoterforum och tidskrifter som ni säker besöker och läser mellan varven men åsikterna går som vanlig isär, huruvida det är skadligt för växtligheten eller ej.

@hfab

Användarvisningsbild

Re: "Tandlöst lagförslag om terrängkörning"

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#602902 Härikring där jag bor så är det största problemet inte sönderkörda grödor/planteringar utan sönderkörda preparerade skidspår. Efter det körning på vägarna inne i byn i hög hastighet.
Så det är som så många redan sagt en omdömesfråga och, som vanligt, engagemang från föräldrarna.
Här är många aktiva i en dialog på bl.a byns facebookgrupp och genom att faktiskt prata, öga mot öga (en gammal nästan bortglömd metod för att lära tonåringar och andra lite om livet) med skoterförarna. Så problemen minskar betydligt. Men några dumskallar blir alltid onåbara, som i alla andra sammanhang. Vanligen är de onåbara för alla bra tipps som leder till ett bättre mellanmänskligt umgänge.

(Att förbjuda utifrån hästkrafter eller andra tekniska specifikationer gör förstås ingen skillnad för lösningen på problemet, och det har i otaliga exempel empiriskt bevisats)

Användarvisningsbild

Re: "Tandlöst lagförslag om terrängkörning"

Kse  
#602905 En lösning är att näringsidkare får köra på sina egna marker och bara där, sen finns ett ledsystem som allmänheten får nyttja.
Norge har väl haft ett liknande system men med ett näst intill obefintligt ledsystem, jag vet inte hur det ser ut idag.
Det är inget förslag som jag jade röstat på men en tänkbar lösning.
Problemet är väl isf. vem som ska se till att reglerna efterföljs, polisen har inte resurser att utföra ett sådant bevakningsuppdrag.

Att ha en märkning i mattan är en utmärkt idé som diskuterats i minst 20 år men man har inte kommit fram till någon fungerande lösning än.

Avatar Fallback

Re: "Tandlöst lagförslag om terrängkörning"

Avslutat-02  
#602906 Varför skulle det vara så svårt att få till en lösning på att märka mattorna, precis som jag skrivit tidigare?

Det måste finnas något som styr emot.... eftersom frågan inte får ett genomslag...
Eller är det en rädsla om att åka dit på sina dumheter som styr?

Avatar Fallback

Re: "Tandlöst lagförslag om terrängkörning"

axwell  
#602909
Kse skrev:Att ha en märkning i mattan är en utmärkt idé som diskuterats i minst 20 år men man har inte kommit fram till någon fungerande lösning än.


Det lär väl fungera i Kanada eller hur är det, bara en myt eller sanning ?!

Avatar Fallback

Re: "Tandlöst lagförslag om terrängkörning"

axwell  
#602912
vinterrojarn skrev:Det måste finnas något som styr emot.... eftersom frågan inte får ett genomslag...
Eller är det en rädsla om att åka dit på sina dumheter som styr?


Samma fråga har jag ställt mig men svaret är lika blankt som ett skoterspår.

Svenska Jägareförbundet har tveklöst stor makt inom sitt område men i det här fallet bara av marginellt intresse.

Vilka fler än skoterhandlarna/uthyrare kan vara motståndare ?

Avatar Fallback

Re: "Tandlöst lagförslag om terrängkörning"

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#602913 Skotersäsongens höjdpunkt infaller väl när det inte är jakttid :roll:
Vore det skoteråkning under älgjakten skulle nog skoteråkare bli kulfång 8)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).