Motorsåg och handhållet

Farmertech 070

70 inlägg 12958 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Farmertech 070

Traktorkalle  
#468580 Hej.
Beställde en sådan för några veckor sedan, och igår dök den upp! :-bd
1503040316_img_20170817_194559.jpg

Ska bli riktigt kul detta. Har beställt ett 66mm cylinderkit, och orginal vevaxeltätningar. Dom var det rejäl leveranstid på och dom som följer med ser bra ut, bättre än några kinatätningar jag sett, så det kanske blir dom så länge...

Har plockat lite med grejerna bara, men det ser iallafall bra ut. Och stort! :d
1503041070_img_20170818_083119.jpg


Nu är det årets värsta jobbperiod, så det blir inget racerbygge direkt.

Mvh



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Farmertech 070

Anders Engström  
#468690 Var beställde du?
Hutlös.com.?

Mvh

Användarvisningsbild

Re: Farmertech 070

Anders Engström  
#468691 Hutzl.com menar jag, paddan vill inte skriva det jag vill...

Avatar Fallback

Re: Farmertech 070

Traktorkalle  
#468718 Japp, Huztl.
Såg igår att dom lagt till kompletta kit för 018 och 025, men vet inte om dom är nya eller har varit borta ett tag pga brist på något.
Första gången jag var inne på sidan är jag rätt säker på att det fanns kit för 020, det är väl ngn månad sedan. Kanske återkommer...

   TS
Avatar Fallback

Re: Farmertech 070

Ferguson system  
#468728
Anders Engström skrev:Hutzl.com menar jag, paddan vill inte skriva det jag vill...


http://www.arbortec.net/ har også en del.

Traktorkalle skrev:Japp, Huztl.
Såg igår att dom lagt till kompletta kit för 018 och 025, men vet inte om dom är nya eller har varit borta ett tag pga brist på något.
Första gången jag var inne på sidan är jag rätt säker på att det fanns kit för 020, det är väl ngn månad sedan. Kanske återkommer...


Jeg har også sett 020 der, men ikke som kit. Det var som komplett sag. Jeg har sett igjennom delelistene for 020 og tror at det skal være mulig å bygge en ved å bestille alle delene separat.

Avatar Fallback

Re: Farmertech 070

Traktorkalle  
#468942 Ok, kan mycket väl varit en färdig såg.
Har en 020 som behöver lite omvårdnad, jag får kolla på det ngn gång...

   TS
Avatar Fallback

Re: Farmertech 070

Traktorkalle  
#468943 Har skruvat ihop vevhushalvorna, det är ju onekligen smidigt med nållager!
Till botten på bensintanken fanns det spårskruv, men till oljetank, pump o start har dom tänkt (?) torxskruv. Det vill jag inte ha, så det får bli ett besök på biltema när jag passerar nästa gång.
1503233059_img_20170820_143200.jpg

Till oljepumpen funkar inte ens dom medskickade skruven eftersom försänkningen för huvet är mindre än skruvskallen!

Nu ska jag iväg o jobba en vecka eller två så inget mer byggt på ett tag.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Farmertech 070

Anders Engström  
#479867 Byggt nåt mer?

Avatar Fallback

Re: Farmertech 070

Traktorkalle  
#481103 Hej.
Nej, inte byggt ngt, bara en massa jobb!
Men det börjar lugna ner sej, så jag borde kunna få ihop den innom en inte allt för avlägsen framtid... :d

Har i alla fall skaffat lite delar som jag vill byta ut. Stihl vevaxeltätningar och 090 koppling. Kopplingstrumman finns som pirat men inte kopplingen så vitt jag vet.

Upptäckte också att det fattades en påse med gummidetaljer, så jag har mejlat huztl och hoppas dom skickar grejerna snarast! 🙏

Återkommer när det finns ngt att visa!

Mvh
Johan

   TS
Avatar Fallback

Re: Farmertech 070

Traktorkalle  
#486245 Hej
Nu är den igång!
1513445796_img_20171216_174403.jpg


Har inte svärd o kedja till den än, men den känns arg! :-bd

Provade aldrig den medföljande cylindern, utan gick direkt på 66mm cylindern. Jag tyckte squish var alldeles för generös, säkert 1,5 mm, så jag skippade helt enkelt cylinderfotspackningen. Tog ett tunt lager packningsklister och "packning" av smörpapper istället, brukar funka bra. Smörpappret bygger bara ca 0.05 mm, och så är det lätt att få isär grejerna.
1513446544_img_20171216_142728.jpg


Det är förresten olika konstruktion på cylindrarna, vet inte om det är så på dom äkta också?
57mm till vänster, 66mm till höger.
1513446641_img_20171216_140520.jpg


Fina gjutningar på bägge, men rejält mycket större kanaler på 66mm. Den verkar också ha mer ordning på porttiderna. 57 mm har ändå större squish, runt 2 mm med packning, och utan den så täcker kolven 2-3 mm av spolkanalen vid nedre dödpunkt.

Huztl hade rea runt black friday, och jag kunde inte låta bli att köpa en till! :d
Den ska jag köra 57 mm på. Blir intressant att jämföra.
Det blev även 2st 066/660, återkommer när jag börjar med dom.

Det som återstår att göra på denna är att montera 090 koppling, svärd o kedja och att fixa till det enda egentliga problemet med passform som jag upplevt, dvs det enda som inte gått att lösa med en fil.

1513447874_img_20171216_174259.jpg


Kul bygge, och det ska bli intressant att se hur den presterar i stock.
Ska försöka få till en liten film när den är helt klar att använda!

Mvh
Johan

   TS
Avatar Fallback

Re: Farmertech 070

Röjar Jocke  
#596228 Hur har det gått med bygget? Nog är den väl klar nu? 🙂
Är sugen själv på att beställa en Hutzl 660

Användarvisningsbild

Re: Farmertech 070

DalslandsAnders  
#602763 Jag bryter mig in i tråden lite.
Under mellandagsrean nu, så råkade jag klicka hem en "MS361"
Inte för att jag behöver, utan för att det ska vara kul att sätta ihop en såg så..
Hur har det gått med tull, skatter o sådant.
Jag vet att det är som att svära i kyrkan, att prata om sådant här i forumet, men det är ju så förtvivlat kul!
O jag kommer aldrig lägga ut på blocket, eller påstå att den är äkta :)

Användarvisningsbild

Re: Farmertech 070

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#602779 Det är med detta som mycket annat, man väljer vad man vill stötta i sina inköp och detta är så fel på så många sätt att jag inte vill stötta det på nåt vis. Man kan ha bra möed roligare på bättre sätt.
Önskar dig all lycka.

Användarvisningsbild

Re: Farmertech 070

totte  
#602800 Det msn gör för att ha roligt är väl mestadels helt OK. Det som inte är OK är att köpa fulkopior av ren skär snålhet, då förtjänar man att bli lurad.

Avatar Fallback

Re: Farmertech 070

Avslutat-02  
#602802 Äsch kör på.
Det är roliga maskiner...
Jag är sugen på en "blå stihl 660" till sommaren...duger gott i vedvältan eller att leka lite med... original är för dyr att leka, trimma med..

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).