Avverkning (slutavverkning)

Äldre granbarkborreskador, vad gör man åt dem?

18 inlägg 5343 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Granbarkborrar

Brozzlaren  
#602723 Kanske kan den ovanligt blöta hösten vara till hjälp? Dom vill ju ha torka det är ju helt uppenbart. Dom jävlarna kanske möglar bort?

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Granbarkborrar

Traktordave  
#602864
berraX skrev:Igår...på julafton...tog i en promenad för att se över ett område som jag visste hade skador efter granbarkborre. Värre än väntat, det blev ingen bra julklapp!

Vi hittade minst ~50 träd med skador eller redan döda.
MEN...jag kan inte säga att vi hittade några färska skador. Vi får väl dock göra ett nytt besök och krypa lite närmare backen.

Så vad gör man?
Tar man ner allt?
Hur långt "säkerhetsavstånd" från skadat trä skall man ha för att känna sej säker på att det är borta?

Vad gör man med det i så fall? Finns det någon användning av skadat eller dött träd?

Eller är det redan för sent för åtgärder? Har granbarkborrarna tagit vad de vill ha och sedan dragit vidare?

Även om man tar till lite säkerhetsmarginal så är det kanske ingen stor yta. 0,5 ha kanske? Är det meningsfullt att sätta ut fällor för granbarkborrarna? Det här alternativet tänker jag främst på om det är sannolikt att de har dragit vidare och värsta epidemin är över.

Jag är nybörjare så jag trevar mej fram för att hitta rätt sätt att hantera eländet.

Några tips?

Vill du lära dig mer om granbarkborren, vad du kan/ska göra, vilka träd som ska lämnas etc finns mycket info på:
https://www.sodra.com/sv/skog/utveckla- ... arkborrar/
Finns en utbildning med ett 17 filmer en bit ner på sidan. Lite långt kanske men väldigt nyttiga.

Avatar Fallback

Re: Granbarkborrar

berraX  
#603102 Bra filmer!
Då får jag sikta in mej på att hitta nya skador och får blunda för träden om redan har tappt barken.
Ny promenad i eftermiddag. Nu vet jag lite bättre vad jag skall leta efter.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).