Avverkning (slutavverkning)

UPPFÖLJNING EFTER AVVERKNING

50 inlägg 12174 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: UPPFÖLJNING EFTER AVVERKNING

Palakangas  
#601280
Palakangas skrev:
isteskog skrev:Knappast i en förstagallring som det var fråga om! Har också upplevt onödigt höga stubbar när jag lejt ibland .....

Förstagallring?

Äh, glöm. Men annars så.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: UPPFÖLJNING EFTER AVVERKNING

Palakangas  
#601282 Men å andra sidan så hade företaget minimått på 22 cm när det var virkesbrist. Det är säkert räknat som löjligt vekt i vissa kretsar. Duger knappt till räfspinnar.

Användarvisningsbild

Re: UPPFÖLJNING EFTER AVVERKNING

halvproffs  
#601285 Nu blev det ett sidospår.

Avatar Fallback

Re: UPPFÖLJNING EFTER AVVERKNING

Avslutat-02  
#601288 Ja men även i en uppföljning så får man ibland följa en sido/backväg :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: UPPFÖLJNING EFTER AVVERKNING

isteskog  
#601309
Palakangas skrev:
isteskog skrev:Knappast i en förstagallring som det var fråga om! Har också upplevt onödigt höga stubbar när jag lejt ibland .....

Förstagallring?

Proffset snacka förstagallring, jag snacka rotben som du nämnde som kommentar! :wink:

Användarvisningsbild

Re: UPPFÖLJNING EFTER AVVERKNING

halvproffs  
#601313 Rätt uppfattat! Blir inga rotben i 1-a gallring som tur är 👍
Var ju även lite rädd att få punka på veka stubbar så därav motorsågavstubbning.

Avatar Fallback

Re: UPPFÖLJNING EFTER AVVERKNING

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#601515
Palakangas skrev:
vinterrojarn skrev:Är väl bara att kapa bort dessa i vältan...
Det fick jag göra när jag körde skotare...

På jobbet har de en separat rotreduceringslinje. Den får arbeta hårt. Men i bland måste de köra in oreducerat och då blir jag förvånad. Kanske leverantören får avdrag men det måste kostsamt. Rotbenen ställer även till det i linjen fram till fanersvarven.


Fanersvarv, finns det kvar i Sverige?

Avatar Fallback

Re: UPPFÖLJNING EFTER AVVERKNING

Palakangas  
#601518
bengt.a skrev:
Palakangas skrev:
vinterrojarn skrev:Är väl bara att kapa bort dessa i vältan...
Det fick jag göra när jag körde skotare...

På jobbet har de en separat rotreduceringslinje. Den får arbeta hårt. Men i bland måste de köra in oreducerat och då blir jag förvånad. Kanske leverantören får avdrag men det måste kostsamt. Rotbenen ställer även till det i linjen fram till fanersvarven.


Fanersvarv, finns det kvar i Sverige?

Finns ju en i Otterbäcken där de tillverkar plywood. Vi tillverkar faner till golvindustrin . Tror även tändsticksvirket svarvas.

Avatar Fallback

Re: UPPFÖLJNING EFTER AVVERKNING

ulfgustav  
#601839 Av svaren hittills så verkar det som de flesta är rätt nöjda med sina avverkningar. För egen del så har jag sålt 2 poster till stort bolag som har en mängd olika policys och regler för sin verksamhet. Allt gott och väl på den punkten men det var teorin det.
Förra avverkningen en andra gallring, där upptäckte jag mycket kvarlämnat virke, kontaktade köparen och efter lite turer så beordrade köparen entreprenören dit för att köra skotvägarna, entreprenören körde ut ett lass ca 10 kbm, men där fanns ju mycket mera virke, men svaret jag då fick från köparen var att entreprenören vägrade köra mer för det var för dålig terräng (blockigt). resultatet blev att jag efter div förhandling fick ut en mindre ersättning.
Senaste slutavverkningen så upptäckte jag redan under arbetets gång att det torde bli virke kvar, pg av snö, vilket jag meddelade köparen som lugnade mig med att de skulle sköta det där på bra sätt. När snön var borta så gick jag över hygget såg att det fanns en hel del att anmärka på, kvarlämnat virke, körskador osv. meddelade köparen iakttagelserna. Fotade delar av det jag såg gjorde en en power point presentation och bjöd hem köparen för visning. Fortsättning följer men nu tar jag lite julledigt GOD JUL på er som läser
Fortsättning:
Efter kaffe , power point presentationen och diskussioner så insåg köparen att jag menat allvar med mina tidigare påpekanden, och föreslog att området skulle inventeras av utomstående.
Resultatet av inventeringen blev att det var mera virke kvarlämnat, mera körskador och mycket virke nedtrampat i sk kavling. Blev ytterligare träff med köparen och förhandling slutade med en någorlunda rimlig ekonomisk överenskommelse på xx antal tusen kronor samt att körskador skall åtgärdas mm
Med denna berättelse vill jag belysa hur viktigt det är att följa upp avverkningar och inte bara lita på köpare och entreprenörers goda renome
Senast redigerad av ulfgustav ons 25 dec 2019, 09:04, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: UPPFÖLJNING EFTER AVVERKNING

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#601877 Fanersvarv, finns det kvar i Sverige?[/quote]
Finns ju en i Otterbäcken där de tillverkar plywood. Vi tillverkar faner till golvindustrin . Tror även tändsticksvirket svarvas.[/quote]
Tänkte mer på knivfura än gran som inte duger till annat :shock:

Avatar Fallback

Re: UPPFÖLJNING EFTER AVVERKNING

Palakangas  
#601878 Ja knivfura skärs, hyvlas.

Avatar Fallback

Re: UPPFÖLJNING EFTER AVVERKNING

ulfgustav  
#602689 Har nu beskrivit slutet på denna tråkiga historia

   TS
Avatar Fallback

Re: UPPFÖLJNING EFTER AVVERKNING

surjämten  
#602857 Bra ulfgustav att sånt lyfts fram på forumet!
Kan tänka mig att flera köpare , av olika anledningar, kommer undan från dåliga avverkningar.
Undrar förresten var gränsen för vad som kan accepteras går?

Avatar Fallback

Re: UPPFÖLJNING EFTER AVVERKNING

Avslutat-02  
#602860 Gränsen går där man sätter den.
Vill man inte veta eller bry sig,ja då blir det som det blir.
Har man en bra köpare som är mån om sin leverantör så händer det sällan saker...

Idag finns så bra hjälpmedel för att slippa få virke kvar i skogen....

Ett exempel, lej en gubbe som hjälper till att vincha fram de träd som står illa till istället för att skördaren ska gå men skotaren klarar det inte...

Avatar Fallback

Re: UPPFÖLJNING EFTER AVVERKNING

ulfgustav  
#602972
surjämten skrev:Bra ulfgustav att sånt lyfts fram på forumet!
Kan tänka mig att flera köpare , av olika anledningar, kommer undan från dåliga avverkningar.
Undrar förresten var gränsen för vad som kan accepteras går?

Jag har frågat flera som avverkat om de följt upp avverkningarna, flera har svarat jakande, men samtidigt har de berättat om virke som lämnats, och har inte velat stöta sig med köparen, vilket har förvånat mig.
Vill nog påstå att alla som säljer poster bör följa upp det noggrant där finns pengar att tjäna.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).