Traktorn i skogen

Dumper vagn?

50 inlägg 26978 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Dumper vagn?

Palakangas  
#602326
hlb skrev:Synvilla. Hytten var aldrig mot tallen, Man får ju absolut inte skava träden. 😀 Utan spännande jobb vore ju livet rätt trist och långtråkigt att leva.

Som en färgblind elektriker. Kort men spännande karriär, men med volter. Likström.

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Dumper vagn?

Grålle52  
#602345 T041 är väl 9-tons? @hlb

Användarvisningsbild

Re: Dumper vagn?

hlb  
#602350 Såhär säger katalogen : T-041/K
Stendumper 11 ton • Hydraulisk schaktläm • Hängande bakläm • Tätt placerade sidoskott • Kraftig plåt i sidor & botten • Kraftig stödmed • Skyddad LED-belysning • Ställbart bultat drag • Främre lastskydd
Om det är en 9-tonnare blev jag lurad, men den verkar klara 11. Har inte haft problem även om man sällan lastar 11 ton på mjuka vägar. Är ju ofta mjukt innan man fått på grus.
Det viktigaste glömde man: 53 graders tippvinkel.
Senast redigerad av hlb mån 23 dec 2019, 21:21, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Dumper vagn?

Grålle52  
#602351 Ah min heter samma förutom att den slutar på /s.

Användarvisningsbild

Re: Dumper vagn?

Signofthecross  
#602435
hlb skrev:
1577121243_dsc00194.jpg
Möres 11 ton stendumper T 041/K med spridarlucka och hög tippvinkel , 500 hjul, är ett snäpp bättre än de flesta andra. Har haft en i över 5 år och är mycket nöjd. Hög tippvinkel är superviktigt om man kör blöta massor, annars har man kvar mycket efter tippning. Jag drar med Valtra A95.


Har tittat lite på den vagnen men tvekat pga andra kommentarer här på forumet om Möre gällande kvaliten. Kul att du är nöjd med den, den ligger ju bra i pris också. Ska titta på den igen.

Avatar Fallback

Re: Dumper vagn?

axwell  
#602506 Det ser ut som om dom har modeller från 6t till 15 ton plus dumprar med större volym.
https://www.moremaskiner.se/dumper-11-ton.html

Misslyckades med att få med "Bäst i test".

Avatar Fallback

Re: Dumper vagn?

Robertberg  
#602571 Vissa Palmsevagnar har haft dålig tippvinkel, lite över 40 grader, bara tre steg på kolven.
De äldre var bättre, vet inte om de ändrat på det igen?

Mörevagnens schaktläm som fälls ner och skyddar bakljusen gillar jag. Då behöver man inte vara rädd utan kan använda sakerna ordentligt.

500-däck ser jag som en fördel, stor skillnad på bärighet mellan dem och de mindre 400-15,5-däcken.

Användarvisningsbild

Re: Dumper vagn?

hlb  
#602573 Körde med en "Nordiska vagnen" för länge sedan med tippvinkel knappt 45 grader . Efter några lass med matjord hade man nästan fullt lass när man skulle lasta. Köpte visst Mörevagnen 2012. Lika nöjd med den som missnöjd med Möres gödselspridare jag köpte lite tidigare. Ha r säkert kört över 1000 lass grus med Mörevagnen.

Avatar Fallback

Re: Dumper vagn?

Robertberg  
#602688 Färsk rapport om lagerstatusen på Mörevagnar:

Användarvisningsbild

Re: Dumper vagn?

hlb  
#602710 Bra Robert. Jag kan se att vagnen fortfarande säljer bra.

Avatar Fallback

Re: Dumper vagn?

Robertberg  
#602712 Ja eller tvärtom, när de har många i lager 🤔

Avatar Fallback

Re: Dumper vagn?

Avslutat-02  
#602713 Nja att man har många på lager kan oftast vara pga att man vet om att vagnen är lättsåld och därmed ett säkert kort att tjäna pengar på.

Som lantbrukssäljare så var detta vanligt, man hade det vanligaste hemma sedan gjorde man beställningsorder på det som gick lite då och då.

Sålde bra många dumpervagnar i månaden...

Användarvisningsbild

Re: Dumper vagn?

Erre  
#602721 Har för mig att säljaren i Kalmar sålde över 70 vagnar 2017.
Finns knappt en hjulgrävare i denna region utan en mörevagn efter.

Användarvisningsbild

Re: Dumper vagn?

hlb  
#602735 Den rymmer 5,5 m3 struket mått och jag måste erkänna att jag någon gång toppat med bärlagergrus, så jag är inte darrig när jag rekommenderar den. Visst kan man förstöra alla vagnar men här får man i alla fall anstränga sig.

Avatar Fallback

Re: Dumper vagn?

ned  
#602765 Kan bero på detta.
https://www.dagensinfrastruktur.se/2019 ... pervagnar/

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).