Avverkning (slutavverkning)

Äldre granbarkborreskador, vad gör man åt dem?

18 inlägg 5341 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Äldre granbarkborreskador, vad gör man åt dem?

berraX  
#602595 Igår...på julafton...tog i en promenad för att se över ett område som jag visste hade skador efter granbarkborre. Värre än väntat, det blev ingen bra julklapp!

Vi hittade minst ~50 träd med skador eller redan döda.
MEN...jag kan inte säga att vi hittade några färska skador. Vi får väl dock göra ett nytt besök och krypa lite närmare backen.

Så vad gör man?
Tar man ner allt?
Hur långt "säkerhetsavstånd" från skadat trä skall man ha för att känna sej säker på att det är borta?

Vad gör man med det i så fall? Finns det någon användning av skadat eller dött träd?

Eller är det redan för sent för åtgärder? Har granbarkborrarna tagit vad de vill ha och sedan dragit vidare?

Även om man tar till lite säkerhetsmarginal så är det kanske ingen stor yta. 0,5 ha kanske? Är det meningsfullt att sätta ut fällor för granbarkborrarna? Det här alternativet tänker jag främst på om det är sannolikt att de har dragit vidare och värsta epidemin är över.

Jag är nybörjare så jag trevar mej fram för att hitta rätt sätt att hantera eländet.

Några tips?



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Granbarkborrar

Brännledaren  
#602606 I dom döda/döende träden hittar du inga BB nu, larverna har kläckts och ligger nu i dvala i marken och i stubbar. I torrträden hittar du bb's fienden, steklarna, så spar gärna några stycken av dom.
Finns tyvärr inga enkla svar på vad du ska göra med resten av beståndet. Sök ock plock på vårkanten på angripna träd är väl det säkraste tipset. Hugger du upp en glänta på säg en halv hektar så stressar du granarna utefter kanterna och dom blir nästa måltavla för barkborrarna. Sätter du upp fällor så kanske du tar en bråkdel av BB + lockar dit grannens BB😬

Användarvisningsbild

Re: Granbarkborrar

Grålle52  
#602607 Om du har mer än 50 träd på en halv ha är det väl lika bra att plocka ner allt

Avatar Fallback

Re: Granbarkborrar

pontiacfarmer  
#602612 Har fått lära mig i alla år att kika efter sågspånshögar på grenar å runt barken i en ring ... det funkar om det inte regnat på nån vecka å solen skiner..då är dom i trädet å då ska det ner ..även när fåglarna börjar hacka i barken är ett säkert tecken på att det är ohyra i det ... har nästan all bark ramlat av så duger det till ved eller enklare beklädnad typ panel till en maskinhall....... hittade 7 st träd själv igår som gränsade mot grannens kalhygge .. söderläge är extra giftigt ... men framför allt .. OM du nånsin avverkar ... dra för guds skull bort alla toppar o grenar så inget ligger mot stammen på frisk skog ...... då kryper dom &(/¤#%¤&%/(( i det trädet direkt
/S

Avatar Fallback

Re: Granbarkborrar

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#602625 Finns inga enkla svar tyvärr. Har borrarna svärmat sent så kan det finnas insekter kvar i barken. Virket går bra att såga för eget bruk men ska det säljas så är det bränsleved som gäller.

Avatar Fallback

Re: Granbarkborrar

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#602647
Skogsola skrev:Finns inga enkla svar tyvärr. Har borrarna svärmat sent så kan det finnas insekter kvar i barken. Virket går bra att såga för eget bruk men ska det säljas så är det bränsleved som gäller.


Södras sortiment 1600 är inte så dumt då, det kanske räddar någon peng. Vet att andra sågverk har/hade motsvarande.

https://www.sodra.com/sv/skog/nyheter-o ... dat-virke/

Avatar Fallback

Re: Granbarkborrar

jannee  
#602650 Visst räddar 1600 en del pengar men hör runt bland sågverken en del köper borrtimmer 18+ och ger runt 550 Kr/fub, i alla fall bättre än Södras pris på 1600.

Användarvisningsbild

Re: Granbarkborrar

Larsson677  
#602662 Hej hittade för några dagar sen en gran med avbarrad topp med bara gröna grenar längst ner. Kan dom här larverna vara barkborre?

Avatar Fallback

Re: Granbarkborrar

Brännledaren  
#602667 Tror inte det, hos mig här i södra Norrland har dom nu gått ned i backen. Gångarna efter åttatandade granbarkborren ska se ut som på bilden.

Användarvisningsbild

Re: Granbarkborrar

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#602672
Larsson677 skrev:Hej hittade för några dagar sen en gran med avbarrad topp med bara gröna grenar längst ner. Kan dom här larverna vara barkborre?

Nej! Troligt någon typ av bastborre eller knäppare

Avatar Fallback

Re: Granbarkborrar

berraX  
#602674 Om man tar ner ett träd med aktiva granbarkborrar, hur långt kan de då flyga vidare när det det fällda trädet inte längre ger någon näring?

Om det handlar om enstaka färska angripna träd som jag fäller skulle de kunna användas som brännved på gården. Antag att jag fäller, tar hem och lägger på gårdsplan. Riskerar jag då att alla friska granar runt huset smittas av granbarkborrar som jag tar hem via stockarna?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Granbarkborrar

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#602677
berraX skrev:Om man tar ner ett träd med aktiva granbarkborrar, hur långt kan de då flyga vidare när det det fällda trädet inte längre ger någon näring?

Om det handlar om enstaka färska angripna träd som jag fäller skulle de kunna användas som brännved på gården. Antag att jag fäller, tar hem och lägger på gårdsplan. Riskerar jag då att alla friska granar runt huset smittas av granbarkborrar som jag tar hem via stockarna?

Denna info finns på ca 45 ställen på detta forum. Bara min uppfattning.
När det gäller granbarkborren är inte ett plus ett två!
Så det beror på. Men enklas är att har du 4 träd angripna å inget gör får du 8 nya till våren! Gör du inget då blir 12 till under sommaren och kanske 16 till under hösten! Allt detta är under ett normalt väder och som vi har haft det på senaste åren kan du bubbla detta eller som förra sommaren fyr gång detta.

Avatar Fallback

Re: Granbarkborrar

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#602681
berraX skrev:Om man tar ner ett träd med aktiva granbarkborrar, hur långt kan de då flyga vidare när det det fällda trädet inte längre ger någon näring?

Om det handlar om enstaka färska angripna träd som jag fäller skulle de kunna användas som brännved på gården. Antag att jag fäller, tar hem och lägger på gårdsplan. Riskerar jag då att alla friska granar runt huset smittas av granbarkborrar som jag tar hem via stockarna?

Spridningen sker med vinden och är inte helt förutsägbar. De kan färdas långt. Risken är mindre om du tar ner dem och lägger dem i hög även om det är några borrar kvar. Antagligen är de bortflugna redan.

Avatar Fallback

Re: Granbarkborrar

jannee  
#602687 Har du några träd som allvarligt är angripna av granbarkborrar som också nu är döende har du dessutom mångfalt fler träd i dess närområde som också är angripna..
Helt avgörande är våren och försommarens väder om dessa träd ska klara sig eller också dö.
En sval försommar med mycket regn gör att omkringstående träd kan överleva invasion.
Många borrar finns i de träd som finns inom en trädlängd runt de angripna träden men många borrar finns även i jorden runt de angripna (döende) träden,
Ett alternativ är ständig uppsikt, besök och kontroll varje vecka.
Eller avverka ALLA träd, även de som synes helt friska i ett område (minst en trädlängd) runt det angripna beståndet.
Typ stämma ån i bäcken.
Största riskområdena är inom en 300 meters radio och då alla de mogna träden som är torkutsatta.
Normalt äger igen ny svärmning rum förrann dagstemperaturen överstiger 20 grader.
Avverkar du nästan färdigvuxet ett till synes fult friskt träd kan du räkna med ca dubbla virkesvärdet än om du väntar tills trädet är angripet och blånad uppstått.
Gäller m.a.o. att inte var dumsnål.
När värmen kommer och borrarna är aktiva kan förändringen gå väldigt fort. Ett till synes full friskt träd kan på en vecka övergå till att vara ett döende borrträd. Detta syns bäst när solen får belysa träden, barrförluster och färgskillnad syns då väl.

Användarvisningsbild

Re: Granbarkborrar

generationsskifte  
#602691 Södra säger i alla fall att det är sök och plock som gäller nu, innan var det en trädlängd som gällde runt om det angripna trädet.

Vi själva trodde vi var så gått som klarar med alla borrarträden, men fann 13 st till igår. Snart är det inte mycket gammal skog kvar på gården.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).