ons 25 dec 2019, 11:21#602592
Ett av de tillfällen man önskade att man faktiskt gjort fel, så mycket lättare det varit då 😀
Men jag känner ändå en försiktig optimism.
Efter att ha studerat bilderna från Mange ännu lite noggrannare och jämfört med förgasaren, så kan det mycket väl vara lågfartsmunstyckena som trilskas.
$matches[2]
Gasspjället är mer stängt en vad det ser ut som på skissen så kanske flödet förbi högfartsmunstycket inte blir tillräckligt om man inte ger lite mer gas, men då får den ju mera luft också eller vad det är som gör att motorn storknar om man gasar för hårt på kall motor.
Lågfarts munstyckena är ju inte bara för tomgång eller för syns skull.
Jag har i allafall fått bekräftat sprut genom första tomgångsmunstyckena, tidigare tror jag bara jag såg sprut ur tvåan eller trean. Det är lite klurigt att både öppna gasspjället, hålla förgasaren i rätt vinkel mot en lampa och pricka ingångshålet för lågfartsmunstyckena med sprejmunstycket. Med stängt spjäll ser man nu tydligt sprut från ettan och vid öppet spjäll ser det ut som en bred stråle, viket jag gissar beror på att det sprutar i alla tre lågfartarna. Det är ju inga stora hål och de sitter ju tätt så det är inte lätt att se.
Det verkar i alla fall lovande
men huruvida problemet är löst och att den startar tror jag på när jag ser det, där av försiktig optimism. Nu hinner jag troligen inte skruva mer på några dagar och jag känner att jag vill skaffa det lilla filtret som saknas i förgasaren innan jag skruvar ihop den.
Jag kommer nog även försöka få tag på en welchplugg.
Jag har verifierat att soppaslangen är tät även i tanken genom att blåsa i ena änden och hålla för den andra. Jag har försökt verifiera impulsslangen genom att skapa en liten hinna av tvåtaktsolja och dra i snöret. Man ser att det ”rör sig” även om det inte blåser några såpbubblor, men det är inte så lätt att få en bra hinna med olja, man kanske kan prova med lite såpvatten i stället.
Jag roade mig även med att plocka isär den lilla svarta burken som sitter på tankventilationen, men blev inte mycket klokare av det.
Alla delar i den ordningen de sitter i burken, sedan från höger till vänster hur de är monterade.
1577267489_9d01a1d2-2f3d-4e4c-b8f6-279b42aebd05.jpeg
”Locket”
1577267489_b344ba94-045e-4d08-8ee3-0e22faea41d9.jpeg
En ”metatablett” (det ser ut ungefär som det men är nog något annat)
1577267489_7738b9ce-5de4-4130-9d03-eeb3550f9d30.jpeg
En liten ”gummi platta” med en liten slits i. Slitsen syns inte på bilden men gummit är inte tätt.
1577267489_6dd9b309-caef-488f-853b-f936d20235c2.jpeg
En liten plastbricka med hål i mitten. Efter den kommer fjädern och resten av burken.
1577267489_962dba5f-7981-4337-ac24-3379187e676d.jpeg
Är det någon som vet vad det är på bilderna och vad funktionen är?
Om det är någon typ av backventil så funkar inte min som den ska det går att blåsa och suga i båda riktningar.
Är det någon typ av ”gnistsläckare” i händelse av antändning av bensinångor. Avluftningen går ju ut innanför kedjan, skulle det kunna läcka antändbar gasblandning från tanken som skulle kunna tändas av en gnista från kedjan och att denna lilla manick ska hindra att det kan ske eller hindra explosioner att gå baklänges in i tanken?
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort,
Välkommen! Skapa konto