Motorsåg och handhållet

Frågor om Jonsered 535, slangar till förgasaren.

138 inlägg 21251 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Frågor om Jonsered 535, slangar till förgasaren.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#602460 Det ska vara ett visst övertryck i tanken. Det skapas genom bränslets rörelse och venrilation.
Det under lättar pumpens arbete.
Jag är mer inne på att du har stopp i förknasaren, närmare bestämt i filtret under welch pluggen.
Att testa detta är lämpligen att prova en fungerande förgasare.
Det kan vara impuls med men nåt göf att den inte får fram bränsle.
Gör justering ingen nytta brukar bränslenålen inte öppna rätt.
Din gör kanske det ocv då är det oftast brist på bränsle fran till nålarna.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Frågor om Jonsered 535, slangar till förgasaren.

Joones  
#602474 Någon annan förgasare att testa med har jag inte. River jag welchpluggen som jag inte vet hur jag ska få ut, lär jag ha svårt att få den tillbaka och få det tätt. Det enda jag kan göra är att föröka och hoppad på att få rent med tryckluft ev förgasarrengöring.
Vilken kanal är bäst att blåsa i?
Jag tänker att bäst är att försöka trycka eventuell ”klegg” baklänges, men då är det fördel att veta vilken, vilka kanaler som står i förbindelse med filtre under welchpluggen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Frågor om Jonsered 535, slangar till förgasaren.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#602493
1577176448_hda.jpg

1. Bränslenålarna
2. Bränsle in från tank och det ska vara filter här för att inte det ska stoppa i nästa.

1577176448_hda.jpg


1. Här ser du filter. Denna bild är det lock över, inte welchplugg som du har. Lite lättare då, men ofta otätt.

Welchpluggen tar jag med syl och ersätter med ny.. Har jag inte just den så sätter jag dit den gamla.
Då bankas/pressas den sen konas o bankas tillbaks. Täcks med epoxy.

Användarvisningsbild

Re: Frågor om Jonsered 535, slangar till förgasaren.

Joones  
#602509 Jag får nog se om jag kan få tag på nya filter och en welchplugg, efter helgerna. Visst även om det är svårt att få tätt, sågen funkar ju inte så den kan ju inte gå mer sönder. Enklast hade förstås varit om det gått att få tag på en helt fungerande förgasare, men de växer inte på träd. Naturligtvis finns det även en gräns för vad det är värt att lägga ut på att få ordning på sågen.
Tömmer jag i lite soppa i förgasaren startar den och går tills soppan är slut gissar jag. När jag testar utan manuellt ipytsad soppa verkar stiftet förbli tort.
Jag har plockat bort ljuddämparen och delat på den, visst sot och klägg är det i den, men fritt flöde. Finns ju inte så mycket som kan täppa igen i den.
Försökte även ta bild på kolvringen, försökte även filma ett klipp och lägga upp här.
jag tror att det som ser ut som repor är oljefilm.

God jul och stort tack för alla tappra försök.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Frågor om Jonsered 535, slangar till förgasaren.

Joones  
#602529 en fundering runt welchpluggen, jag har kollar några youtubeklipp och det ser ju inte helt omöjligt ut att öppna men säkrast verkar nog vara att försöka få tag på en ny plugg. Men som jag tolkar det hela så är det tomgångs och lågfartsmunstyckena som sitter under welchpluggen? När jag spejar brakleen i hålet för högfarstmunstycket, A. på bilden, så ser jag att det sprutar ut genom höfartsmunstycket inne i luftkanalen. När jag sprejar i hålet för lågfartsmunstycket, B. På bilden, ser jag att det sprutar i något av lågfarts, tomgångmunstyckena. det ser ut att vara tre kanaler/munstycken, men jag han inte se vilket det sprutar ur. Det tyder väl på ett visst flöde?
Även om lågfarts/tomgångs munstyckena är täta under welchpluggen, så borde väl tillräckligt mycket bensin kunna komma genom högfartsmunstycket. Förgasaren står ju i ”start-gasläge” och i och med att det går att starta på manuellt ihäld soppa, så borde väl suget bli tillräckligt för att suga genom högfartsmunstycket.

Ju mer jag tänker och försöker förstå, desto mer förvirrad blir jag.

Drar den så mycket tjuvluft så att den inte kan dra genom högfartsmunstycket?
får den fördålig impuls för att pumpa upp bensin i tillräcklig mängd?
Kompet är kanske inte det bästa, men det borde väl räcka till att få den att gå när den väl startar?

   TS
Avatar Fallback

Re: Frågor om Jonsered 535, slangar till förgasaren.

haltegarden  
#602532 Har en 535 à där gaspinnen mjuknat, någon som har en oskadad gaspinne

Användarvisningsbild

Re: Frågor om Jonsered 535, slangar till förgasaren.

totte  
#602552 En sån där retlig fråga, men har du kollat säkert att membran och packningar kommit i rätt ordningsföljd?

Oroa dig inte för kompen, startar den och går när den får en sup så räcker kompen för att den skall gå. Rätt uppenbart att den inte får fram soppan till förgasaren ordentligt. Dina test med spray visar att den åtminstone skulle starta och gå om soppan kom fram ordentligt.

Användarvisningsbild

Re: Frågor om Jonsered 535, slangar till förgasaren.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#602553 Jag har nog det mesta till dessa i lådorna.

Läsning ang HDA: http://www.chainsawcollectors.se/phpbb3 ... 94&t=30771

Användarvisningsbild

Re: Frågor om Jonsered 535, slangar till förgasaren.

Joones  
#602558 Jag har funderat på membranen men är ganska säker på att de är rätt.
Packningen till styrmembrandet/mätmembranet eller vad det heter, närmast förgasaren. Där efter själva styr/mätmembranet närmast locket. På motsatt sida pumpmembranet närmast förgasaren och där efter packningen närmast locket.
Så var membranen installerade när jag delade förgasaren.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Frågor om Jonsered 535, slangar till förgasaren.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#602563 Det låter rätt.

Användarvisningsbild

Re: Frågor om Jonsered 535, slangar till förgasaren.

totte  
#602565 Ja det är rätt. Ville bara att det skulle vara säkert korrekt, lätt att råka vända fel.

Användarvisningsbild

Re: Frågor om Jonsered 535, slangar till förgasaren.

Joones  
#602592 Ett av de tillfällen man önskade att man faktiskt gjort fel, så mycket lättare det varit då 😀

Men jag känner ändå en försiktig optimism.
Efter att ha studerat bilderna från Mange ännu lite noggrannare och jämfört med förgasaren, så kan det mycket väl vara lågfartsmunstyckena som trilskas.

$matches[2]


Gasspjället är mer stängt en vad det ser ut som på skissen så kanske flödet förbi högfartsmunstycket inte blir tillräckligt om man inte ger lite mer gas, men då får den ju mera luft också eller vad det är som gör att motorn storknar om man gasar för hårt på kall motor.
Lågfarts munstyckena är ju inte bara för tomgång eller för syns skull.
Jag har i allafall fått bekräftat sprut genom första tomgångsmunstyckena, tidigare tror jag bara jag såg sprut ur tvåan eller trean. Det är lite klurigt att både öppna gasspjället, hålla förgasaren i rätt vinkel mot en lampa och pricka ingångshålet för lågfartsmunstyckena med sprejmunstycket. Med stängt spjäll ser man nu tydligt sprut från ettan och vid öppet spjäll ser det ut som en bred stråle, viket jag gissar beror på att det sprutar i alla tre lågfartarna. Det är ju inga stora hål och de sitter ju tätt så det är inte lätt att se.
Det verkar i alla fall lovande :smile: men huruvida problemet är löst och att den startar tror jag på när jag ser det, där av försiktig optimism. Nu hinner jag troligen inte skruva mer på några dagar och jag känner att jag vill skaffa det lilla filtret som saknas i förgasaren innan jag skruvar ihop den.
Jag kommer nog även försöka få tag på en welchplugg.
Jag har verifierat att soppaslangen är tät även i tanken genom att blåsa i ena änden och hålla för den andra. Jag har försökt verifiera impulsslangen genom att skapa en liten hinna av tvåtaktsolja och dra i snöret. Man ser att det ”rör sig” även om det inte blåser några såpbubblor, men det är inte så lätt att få en bra hinna med olja, man kanske kan prova med lite såpvatten i stället.
Jag roade mig även med att plocka isär den lilla svarta burken som sitter på tankventilationen, men blev inte mycket klokare av det.


Alla delar i den ordningen de sitter i burken, sedan från höger till vänster hur de är monterade.


1577267489_9d01a1d2-2f3d-4e4c-b8f6-279b42aebd05.jpeg


”Locket”
1577267489_b344ba94-045e-4d08-8ee3-0e22faea41d9.jpeg


En ”metatablett” (det ser ut ungefär som det men är nog något annat)
1577267489_7738b9ce-5de4-4130-9d03-eeb3550f9d30.jpeg


En liten ”gummi platta” med en liten slits i. Slitsen syns inte på bilden men gummit är inte tätt.
1577267489_6dd9b309-caef-488f-853b-f936d20235c2.jpeg


En liten plastbricka med hål i mitten. Efter den kommer fjädern och resten av burken.
1577267489_962dba5f-7981-4337-ac24-3379187e676d.jpeg


Är det någon som vet vad det är på bilderna och vad funktionen är?
Om det är någon typ av backventil så funkar inte min som den ska det går att blåsa och suga i båda riktningar.
Är det någon typ av ”gnistsläckare” i händelse av antändning av bensinångor. Avluftningen går ju ut innanför kedjan, skulle det kunna läcka antändbar gasblandning från tanken som skulle kunna tändas av en gnista från kedjan och att denna lilla manick ska hindra att det kan ske eller hindra explosioner att gå baklänges in i tanken?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Frågor om Jonsered 535, slangar till förgasaren.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#602604 Funkar de tre hålen så går den på tomgång hjälpligt men dör vid gaspådrag. Det större till höger är där jag tror ditt problem finns i ett igen korkat nät. stick en syl i pluggen o dra upp den. Jag har kanske plugg annars får vi lösa det på annat sätt sen.

Avluftnings filtret är till för att hindra bränsle gå igenom men tillåta luft. Ingen backventil, det behövs inte.

Användarvisningsbild

Re: Frågor om Jonsered 535, slangar till förgasaren.

Joones  
#602617 Men det högra munstycket är väl högfartsmunstycket?
Det verkar inte ”nås” via welchpluggen på min förgasare.
Sprejar jag i hålet 1 (bild 1) . Sprutar det hur höfartsmunstycket A (bild 2).
Sprejar jag i hålet 2 (bild 1). Sprutar det hur lågfartsmunstycke 1, 2 och/eller 3. (Bild 3)
Som jag tolkar förgasarens konstruktion så är det lågfartarna 1,2,3 (bild 3) som ”nås” under welchpluggen B (bild 1)
Högfarst munstycket A (bild 2) ser ut att vara ett mässingsmunstycke som är pressat i förgasaren, A på (bild1) är väl inte en welchplugg?
Jag upplever förgasaren som ganska ren, jag vågar inte säga om flödet räcker, jag har inte testat sedan senaste rengöringsförsöket. Dock saknar jag ett filter på mätsidan. (Bild 4), det känns som om det filtret bör finnas för att inte få framtida problem.

(Bild 1)
$matches[2]


(Bild 2)
$matches[2]


(Bild 3)
$matches[2]


(Bild 4)
1577278963_77941619-ff02-455b-8b64-b189d0d17378.jpeg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Frågor om Jonsered 535, slangar till förgasaren.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#602619 Jahapp. Då är det väl bra då.
Kör då så det ryker.

Ska se om jag hittar nån nerplåckad ska jag visa.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).