Motorsåg och handhållet

Frågor om Jonsered 535, slangar till förgasaren.

138 inlägg 21497 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Frågor om Jonsered 535, slangar till förgasaren.

Joones  
#602316 Nej den finurliga järntråden har jag inte rört. förgasaren sitter ju skruvad med två insexbultar dessa lossade jag för att demontera min förgasare.
Oftast går inte sågen så länge att jag skulle hinna läcksöka de gånger den tänder går den oftast bara några sekunder.
tankventilationen borde man kunna testa att plugga. men hur bygger det övertryck i tanken om det bara finns en sugslang?
visst när sågen blir varm värms tanken och det bildas övertryck om ventilationen är tät. men det kan ju inte vara ett krav på övertryck för att kunna starta sågen om det inte tillförs övertryck?
ventilationsslangen tillför ju inget tryck och det kan väl inte både trycka och suga i samma slang. jag hänger inte riktigt med hur det är tänkt att funka. Vad fyller den lilla svarta burken på ventilationsslangen för funktion är det en backventil?

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Frågor om Jonsered 535, slangar till förgasaren.

Nyborg  
#602318 Tanken är väl att tankventilationen ska släppa in luft men inte ut? Annars kan ju inte förgasaren få tillräckligt med bränsle? Prova att suga i slangen?

Användarvisningsbild

Re: Frågor om Jonsered 535, slangar till förgasaren.

Joones  
#602330 Kollade igen för säkerhets skull jag tänkte om det var en felvänd backventil.
Slangen, ventilen släpper luft i båda riktningar, det borde väl rimligtvis inte hindra sågen från att starta eller tänker jag fel?
Jag har som jag skrev inledningsvis ingen tidigare erfarenhet av att skruva motorsågar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Frågor om Jonsered 535, slangar till förgasaren.

Nyborg  
#602333 Min startade i och för sig och gick bra, men så fort jag hade tankat var den omöjlig att få igång. Jag har dock en primerblåsa på min. Så jag kunde pumpa fram bensin till förgasaren.

Avatar Fallback

Re: Frågor om Jonsered 535, slangar till förgasaren.

zebylon  
#602334 Ursäkta jag hade fel, man behöver inte lossa järntråden för att ta bort förgasaren, men det kan likväl vara där du har läckage, men det kan vara på fler ställen också, jag hade läckage på 8 ställen om jag inte kommer ihåg fel.

Jag provtryckte motorn genom att sätta en slangnippel i tändstifthålet, sen måste man ta bort ljuddämparen och förgasaren. täta cylindern både fram och bak. Ansluta tryckluft till slangnippeln via en tryckreducerare, mellan 0,5 och 1 kilos tryck. Sen sprejade jag såpvatten på misstänkta ställen och då bubblar det. Det var rena bubbelbadet på min såg.

Den lilla svarta burken är väl troligen backventilen, eller egentligen vetilationsventil, den kan öppna för tryck men också för vacum.

Om du öppnar tanklocket lite grann bara så försvinner ev. övertryck/vacum, sågen ska gå att start sen och gå felfritt, om ventilationen är täppt så visar det sig efter en lång stund kanske flera minuter, den börjar gå sämre och sämre och sämre till sist stannar den, den stannar alltså inte tvärt.

Användarvisningsbild

Re: Frågor om Jonsered 535, slangar till förgasaren.

Nyborg  
#602336 En kombination av att vevhuset bygger tryck för att membranet skall kunna suga bränslet och samtidigt bygga lite tryck i tanken? Min tankventilation är ju kopplad på en anslutning baktill på förgasaren.

Avatar Fallback

Re: Frågor om Jonsered 535, slangar till förgasaren.

zebylon  
#602352
Nyborg skrev:En kombination av att vevhuset bygger tryck för att membranet skall kunna suga bränslet och samtidigt bygga lite tryck i tanken? Min tankventilation är ju kopplad på en anslutning baktill på förgasaren.



jag känner inte igen beskrivningen, har du alltså tre slangar anslutna till förgasaren?

jag har två, bränsleslangen och pulsslangen.

ventilationsslangen sitter i tanken sen går den till den lilla svarta burken, från burken går det en slangbit som är nedstoppad i ett litet hål och där slutar den, alltså rakt ut i luften.

Användarvisningsbild

Re: Frågor om Jonsered 535, slangar till förgasaren.

Nyborg  
#602357 Har ingen burk, men ventilationsventilen sitter i tanken på 346:an. Har inte kollat så noga på resten av förgasaren, men slangen sitter i bakänden på förgasaren. Vet bara att nu fungerar sågen, vilket den inte gjorde tillfredsställande när ventilen var tom..

Avatar Fallback

Re: Frågor om Jonsered 535, slangar till förgasaren.

zebylon  
#602375 då förstår jag det är inte en 535 och då kan det ju va helt annorlunda. 535 an kan man starta och lägga på sidan med tanklocket upp sen skruva av locket, den går lika bra för det, så den behöver inte nåt övertryck i tanken.

Användarvisningsbild

Re: Frågor om Jonsered 535, slangar till förgasaren.

Nyborg  
#602385 Nä, det var från början bara för att väcka en tanke om att det kanske var det som kunde spöka... När jag hade det som problem med att det inte fungerade så fick jag en massa tips, men vinterröjarn väckte en tanke om att det kunde vara så enkelt.. :-bd

Avatar Fallback

Re: Frågor om Jonsered 535, slangar till förgasaren.

zebylon  
#602405 ja det klart man ska framföra det man tror, har man en idé eller hypotes så kan det ju leda fram till lösningen.

Avatar Fallback

Re: Frågor om Jonsered 535, slangar till förgasaren.

Avslutat-02  
#602406 Det kan vara enkelt ibland...

Jag skulle nog ta och kolla lite mer på ljuddämparen...detta ska man vara försiktig med men man kan få ett symptom eller helt hitta felet..

Ta bort dämparen och prova starta sågen...
Behövs inte mycket utan man märker direkt hur den går..
Om den går slå av och öppna ljuddämparen om inte kolla vevhuset....

Användarvisningsbild

Re: Frågor om Jonsered 535, slangar till förgasaren.

Joones  
#602418 Får kolla dämparen imorgon.
Vad ska jag kolla efter när jag ”öppnar” ljuddämparen, sot?
Hur, vad ska jag kolla efter i vevhuset.
Jag tror mig ha läst någonstans att på tvåtaktare är ljuddämpare och vevhus ”involverat” i förbränningen och att avvägningen måste stämma, men är lite osäker hur/vad som ska kontrolleras.
Kolla om den startar utan ljuddämpare så långt är jag med.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Frågor om Jonsered 535, slangar till förgasaren.

totte  
#602438 Med friska membran skall det inte krävas något övertryck i tanken, pumpmenbranet skall utan problem dra bränsle. Vad det inte får bli är undertryck, men om tankventilationen är tät så går sågen ändå en bra stund innan den börjar gå magert och varva ut för att sen stanna. Det är också lätt att utesluta, går sågen OK om man lättar på tanklocket men inte med locket åtdraget så är det ventilationen.

Försök att felsöka en sak i taget och inte allt på en gång, annars får du aldrig ordning på vad felet är.

Avatar Fallback

Re: Frågor om Jonsered 535, slangar till förgasaren.

Avslutat-02  
#602443 Jag är inne på att sågen kvävs eller att tändningen lägger av.

Om stiftet är nytt så får man kolla spolen.
Är spolen schysst.
Så får man kolla kablarna.

Annars vevhuset.
Tätningar och packningar.
Slangar.

Ljuddämparen kan koksa igen och bli för täta vilket gör att avgaserna inte kommer igenom riktigt.
Eller att motståndet blir för högt och sågen dör.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).