Traktorn i skogen

Dumper vagn?

50 inlägg 26751 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Dumper vagn?

hav  
#508038 Behöver flyta massor, har inte så stor erfarenhet av dumper vagnar. vilken vagn är prisvärd 5-7t



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Dumper vagn?

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#508282 Jag tycker att man ska gå upp till 8-10 ton om man ska köpa,
Annars kan man köra med en gammal tippkärra, beror ju på
hur står traktor man har iof.

Avatar Fallback

Re: Dumper vagn?

hav  
#508359 kör med en A 84, är det inte för tungt med 10t,
vilket märke är prisvärt, vissa tar ju betalt bara för märket och andra sidan är kina grejer inte så hållbart.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dumper vagn?

hayabusa 08  
#508384 En A84 tycker jag inte skulle ha något problem med en 10-tons vagn.
Visst, fullt lass med grus så går det kanske lite tungt i uppförsbacke, men samtidigt så vill man ju ha lite volym i vagnen om man lasstar lite lättare material.
5-7 tons vagn är bara enaxlad och nånstans 8-10 ton brukar gränsen gå för att vara boggie på vilket i vartfall jag tycker är en fördel.

Är det nytt eller begagnat du funderar på?
Palmse verkar vara den dumpersvagn som säljs mest av i Sverige så den kan ju inte va så dålig :wink:
Mörevagnen kan ju vara ett alternativ, den har jag dock ingen som helst erfarenhet av.

Annars så hade jag nog samma funderingar som du förra året innan jag beställde en vagn, dock så ville jag ha en 12-13 tons, avtagbar förhöjning och en bakgavellösning som skulle fungera för mig.

Det slutade med att det blev en polsk Pronar från lantmännen.

1523852680_image.jpeg

Användarvisningsbild

Re: Dumper vagn?

loppan  
#508387 Vretens dumperkärror är mycket bra,har en 8 tons som jag plågar med stora lass.
Efter ca 2000 transporterade ton på den är det mesta av färgen kvar i flaket än.
Möre är just möra,ett lågprismärke med kvalité där efter.

Annars så verkar Palmse helt okej och om plånboken är tjock så köper du en Bala.

Bigab är nog den bästa av lågprismärkena tror jag,en 8 tons ligger på ca 65 +m

Avatar Fallback

Re: Dumper vagn?

hav  
#508443 Tack ska kolla upp dessa[THUMBS UP SIGN]

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dumper vagn?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#508463 Dumpervagn är en sak jag önskar köpa i framtiden, så härligt enkelt att bara vräka på allt möjligt hur som helst.
Fun facts: Volvo dumprar heter A40 osv för A betyder Articulated= Midjestyrd, de stela truckarna heter R100 osv
för de är Rigid=Stel. Skottarna som bygger dessa truckar kallar även midjestyrda dumprar för Bendies.
Men det verkar som att det vanligaste åtm skotska begreppet för midjestyrd dumper är ADT=Articulated Dumper Truck.
Sa en skotte som jag umgicks med på jobbet härom veckan.

Användarvisningsbild

Re: Dumper vagn?

Signofthecross  
#602230 Är det någon som har erfarenhet av Vreten Dk10? Har eventuellt en sådan på gång men hittar inte mycket info om den på nätet.

Användarvisningsbild

Re: Dumper vagn?

Signofthecross  
#602283 Pratade med säljaren igen och det var visst en DK11 och den var nu såld.....

Erfarenheter av andra dumper/schaktvagnar mottages tacksamt. Storlek runt 10 ton. Var på Lantmännen och tittade på en Humus 9st, såg fin ut men vill helst ha 500-hjul. Vet i övrigt inget om Humus vagnar när det kommer till kvalitet. Balas vagnar(TKS1112) verkar ju bra men snäppet dyrare om man vill ha spridarläm/schaktlucka.

Ska främst användas på egen gård, alltså inte daglig användning i entreprenadverksamhet.

Användarvisningsbild

Re: Dumper vagn?

hlb  
#602311
1577121243_dsc00194.jpg
Möres 11 ton stendumper T 041/K med spridarlucka och hög tippvinkel , 500 hjul, är ett snäpp bättre än de flesta andra. Har haft en i över 5 år och är mycket nöjd. Hög tippvinkel är superviktigt om man kör blöta massor, annars har man kvar mycket efter tippning. Jag drar med Valtra A95.
Senast redigerad av hlb mån 23 dec 2019, 18:24, redigerad totalt 3 gånger.

Avatar Fallback

Re: Dumper vagn?

Amatörhuggare 62  
#602315 Mörevagnen mycket prisvärd.
Kört mycket på en sån.
Sedan skulle en kompis, ha tag i en
Vagn.
Till sin hjulmaskin.
Den går än idag.

Användarvisningsbild

Re: Dumper vagn?

hlb  
#602319 Kör man fast Mörevagnen när man tippar av och hela tyngden kommer på boggin tar den sig upp själv med en stropp runt ett träd, långt spännband och tippen.

Avatar Fallback

Re: Dumper vagn?

Amatörhuggare 62  
#602320
1577122889_20191223_183449.jpg
Idag kör jag TKX 1312

Med fjäding och landsvägsdäck.
Funkar den också.
Fast Svågern skrämde mig.
Sett en sån i Floby.
Den var av jäms med draget.
Huvaligen

Avatar Fallback

Re: Dumper vagn?

Amatörhuggare 62  
#602322 Hur gick det med hytten?
Ser ut å vara farligt, nära Tallen.

Knepen är många , bara man är försiktig också.
Så inget går galet.

Användarvisningsbild

Re: Dumper vagn?

hlb  
#602323 Synvilla. Hytten var aldrig mot tallen, Man får ju absolut inte skava träden. 😀 Utan spännande jobb vore ju livet rätt trist och långtråkigt att leva.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).