Motorsåg och handhållet

Frågor om Jonsered 535, slangar till förgasaren.

138 inlägg 21239 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Frågor om Jonsered 535, slangar till förgasaren.

Avslutat-02  
#602164 Det bör synas på denna bilden.....


1577041956_screenshot_20191222-201205.png

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Frågor om Jonsered 535, slangar till förgasaren.

totte  
#602168 Riv inte ur nån welshplugg om du inte måste. Det går knappast att återanvända en sån och det är lite knepigt att få tätt på en ny också, det kräver vanligen tätningsmedel.

Det mesta tyder på att det behövs membranbyte och rengöring. Lite repor på kolven är ingen fara. Verkar ju som du har hygglig komp och då bör sågen gå om den bara får fram bränslet.

Men ta och kolla alla slangar så det inte finns småsprickor nånstans. Den slangen som går från cylinderns underkant och upp till förgasarens övre lock är känslig, det är impulskanalen som får membranet att pumpa bränsle. Viktigt att den är ordentligt nedstoppad i sitt hål ner vid cylinderfoten.

Användarvisningsbild

Re: Frågor om Jonsered 535, slangar till förgasaren.

Joones  
#602190 Membranen är bytta nu. Både styr och pumpmembranet.
Impulskanalen, hur bär man sig åt om man skulle behöva byta den slangen, går det att byta den utan att ta loss cylindern?
Den ser ju ut att sitta lite trångt till.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Frågor om Jonsered 535, slangar till förgasaren.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#602249 Justerade/kollade du bränslenålen?

Användarvisningsbild

Re: Frågor om Jonsered 535, slangar till förgasaren.

Joones  
#602253 Idag har jag plockat ur silen/filtret ur bensintanken och blåst ren det, även blåst i bensinslangen för att verifiera flöde.
Jag plockade ur förgasaren och blåste rent med tryckluft i kanalerna så gott jag kunde.
Tungan till bränslenålen ligger ytterst lite över kanten på förgasaren, kanske en halv millimeter.
Jag ser ingen spricka på impulsslangen, men jag ser ju inte hela slangen så spricka kan inte uteslutas till 100%.
Jag har justerat gapet på stiftet till 0,5mm.
Jag har fått ingång sågen i ca 30sekunder till kanske 1minut en gång men sedan stannade den. Jag har fått den att gå ca 30 sekunder ytterligare några gånger.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Frågor om Jonsered 535, slangar till förgasaren.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#602264 Låter som du har tvärstopp på bränsle.
On du vänder sågen från sida till didda några gånger med 3/4 tank skapas det lite bränsle tryck. Spar några drag vid felsök reperation.

Låter mer o mer som den inte får impuls.
Går det o blåsa försiktigt i impulsledning? Jag använder munnen...

Användarvisningsbild

Re: Frågor om Jonsered 535, slangar till förgasaren.

Nyborg  
#602266 Det kan inte vara så enkelt som på min 346:a, att tankavluftningens backventil var tom? Då blev det inget tryck i tanken och sågen startade inte. Eller om den är täppt, då kommer det väl inget då heller?

Användarvisningsbild

Re: Frågor om Jonsered 535, slangar till förgasaren.

Joones  
#602268 Jag har blåst i impulsslangen, inget motstånd, rätt eller fel?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Frågor om Jonsered 535, slangar till förgasaren.

Joones  
#602270 vad behöver jag för ”hylsa” om jag behöver lossa cylindern, någon lång typ hylsmejsel vilken dimension?

   TS
Avatar Fallback

Re: Frågor om Jonsered 535, slangar till förgasaren.

zebylon  
#602276 Är du säker på att det är tätt mellan förgasare och cylinder?

jag har nyligen hållt på med en 535 och det var mer än svårt att få tätt, det var skitsvårt.

Min ÅF hade faktiskt en ny sån där gummidel som sitter mellan förgasare och cylinder, men även den nya var otät.

jag tog då Permatex och la på alla tätningsytor och lät torka över natten innan montering. (DET SKA VA MYCKET PERMATEX)

det är väl en hals eller krage man ska kränga gummit över och det måste vara tätt på baksidan eller hur man ska säga.

ta inte bort cylindern förren du är säker att det är tätt mellan cylinder och förgasare.

Det ska inte va nåt motstånd när du blåser i pulslangen så det är nog som det ska.

Användarvisningsbild

Re: Frågor om Jonsered 535, slangar till förgasaren.

totte  
#602285
Joones skrev:vad behöver jag för ”hylsa” om jag behöver lossa cylindern, någon lång typ hylsmejsel vilken dimension?


Brukar vara 8 mm tunnväggig hylsa om det inte är insex.

Användarvisningsbild

Re: Frågor om Jonsered 535, slangar till förgasaren.

totte  
#602289
Joones skrev:Jag har blåst i impulsslangen, inget motstånd, rätt eller fel?


Om du blåst uppifrån ner mot vevhuset är det rätt, skall inte vara nåt motstånd utan det skall vara öppet ner.

Joones skrev:Impulskanalen, hur bär man sig åt om man skulle behöva byta den slangen, går det att byta den utan att ta loss cylindern?
Den ser ju ut att sitta lite trångt till.


Ja den sitter rejält trångt, men det går att lirka ner den. Det bör vara en slang av rätt ytterdimension så den passar tätt i hålet. En tunnare slang kan funka om man smörjer in den med Permatex på utsidan.

Användarvisningsbild

Re: Frågor om Jonsered 535, slangar till förgasaren.

Joones  
#602302 Något strul med bränsle tillförsel eller tjuvluft känns det ju som spontant. Impulsslangen eller möjligtvis otätt mellan cylinder och förgasaren
Jag tror att jag har testat att blåsa i tankventilationsslangen och att den släpper genom luft. Jag är nästan säker men visst kan jag blåst två gånger i impulsslangen. Det borde väl vara flöde i båda riktningar i ventilationen, det borde väl varken vara över eller undertryck i tanken, eller ska det vara övertryck?
Hur kollar jag om det är tätt mellan förgasare och cylinder. Jag har lossat förgasaren men inte lossat gummit från cylindern.

Jag skaffade en kompressiontestare och testade 8,4 bar (straxt under 8,5 märket) det kanske inte säger så mycket om man inte vet vilket värde den bör ha.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Frågor om Jonsered 535, slangar till förgasaren.

Nyborg  
#602303 Det ska nog vara lite övertryck i tanken, i mitt fall när backventilen saknades blev det inte det. Däremot retade jag mig på att det alltid rann ut en skvätt bensin när jag tankade..

Avatar Fallback

Re: Frågor om Jonsered 535, slangar till förgasaren.

zebylon  
#602308 du har alltså lossat den finurliga järntråden och krängt ur förgasaren, det är ett svårt ställe o få tätt.

Om du lyckas få den att gå en liten stund kan du prova att spreja någonting runt det där gummit mens den går, rostolja, diesel, startgas, jag brukar ha diesel om du får en reaktion är det inte tätt, vilken reaktion du får beror på vad du sprejar på, antingen kvävs motorn eller så går den upp i varv.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).