Gallring

Räkna ut stånddortsindex med laserskanning

4 inlägg 2752 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Räkna ut stånddortsindex med laserskanning

boksson  
#602206 Med laserskanning kan får man ut medelhöjd men inte övre höjd för ett bestånd. Min fundering är att använda medelhöjd istället för övre höjd vid beräkning av stånddortsindex, ett latmans-ståndsortsindex med andra ord. Vad tror ni om det? Blir det mer rätt-fel än att använda övre höjd?



   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Räkna ut stånddortsindex med laserskanning

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#602218 Kan funka på jämna planterade skogar men blir ändå något underboniterande.
Dock kommer si kunna räknas ut nu när skogen åter skannas då den förra öh finns och nu även den nya öh så med skillnaden i höjd och år mellan flygningarna kan man lätt räkna ut si.

Avatar Fallback

Re: Räkna ut stånddortsindex med laserskanning

boksson  
#602221 Det är en riktigt bra ide.
Hur får man fram den gamla laserskanningen om det är den nya som visas som standard?
I så fall borde skogsstyrelsen även kunna läggas ut SI som ett kartraster på "mina sidor"

   TS
Användarvisningsbild

Re: Räkna ut stånddortsindex med laserskanning

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#602222 Tror nog att denna blir som ett eget skikt i de program som kommer använda det. Hur mycket som blir öppet i typ mina sidor och hur mycket som blir som ett eget skikt i telex plaläggningsprogram vet inte jag.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).