Föryngring

Skogsvårsdslagens 50% regel

8 inlägg 3468 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skogsvårsdslagens 50% regel

Olsok  
#602200 Vi har nyligen utökat vårt skogsägande med drygt 100 ha. Trevlig fastighet med mycket ungskog, strax över 50% av arealen är satt som 15 år eller yngre i skogsbruksplanen. Enligt skogsvårsdslagens 50% regel så får vi alltså inte slutavverka förrän om 5 år. Det brinner väl inte i knutarna men finns en mindre avdelning som verkligen är dags att ta. Någon som vet om det går att komma runt 50% regeln? Söker man dispens? Vi har inte haft mark i denna kommun innan så den skog vi har sedan tidigare hjälper inte upp andelen skog äldre än 20 år.



   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Skogsvårsdslagens 50% regel

Fredrik Reuter  
#602203 Bra fråga!
Jag kan inte svara själv men följer utvecklingen i tråden. 👍

Avatar Fallback

Re: Skogsvårsdslagens 50% regel

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#602204 Antingen gör du som jag gjort. Du skickar in avverkningsanmälan som vanligt, låssas som inget och hugger om du inte hör något. Eller bättre: Du skriver i avverkningsanmälan att du söker dispens och det bör de medge om det inte finns stora helt oplanterade ytor och det inte är risk för att du tänker konka.

Avatar Fallback

Re: Skogsvårsdslagens 50% regel

isteskog  
#602205 Prata med Skogsstyrelsen! De är nog inte omöjliga om det är skog som bör avverkas.

Avatar Fallback

Re: Skogsvårsdslagens 50% regel

Aleck  
#602210 Kom ihåg att lagen säger brukningsenhet och inte fastighet. Dvs om den fastigheten som redan ägs ligger inom samma kommun så räknas den till godo också!
Fast det hade ju också varit bra om jag läst sista meningen :D

Användarvisningsbild

Re: Skogsvårsdslagens 50% regel

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#602229 Har du under 50 ha kan du har 50 ha som är under 20 år. För att inte missgynna de marker som är mellan 50-100 ha har dessa ett undantag vilket ger även de markens rätt att ha 50 ha skog under 20 år.
Där efter är det 50% under 20 år. Så 200 ha har möjlighet att ha 100 ha under 20 år.

Regeln gäller på brukningsenhet med samma ägande andel. Finns det andra ägare blir det en ny brukningsenhet.

Användarvisningsbild

Re: Skogsvårsdslagens 50% regel

Contårta  
#602247 Behöver det huggas på grund av barkborre eller någon annan allvarlig anledning så tror jag att skogsstyrelsen kan vara "sjyssta".

Men vill du hugga på grund av att det är dålig tillväxt eller skogen är 180 år gammal så tror jag inte att de låter dig hugga.

En möjlighet är att köpa till någon mindre fastighet med skog över 20 år alternativt sälja en del av den nyinköpta. Men eftersom du själv säger att det inte är någon panik så kanske ni kan vänta. Ett alternativ kan ju vara att fuska, spela dum och skriva upp åldern i de bestånd som ligger närmast 20 år och hoppas att inte någon ifrågasätter.

Avatar Fallback

Re: Skogsvårsdslagens 50% regel

Tralsmo  
#602310 Jag diskuterade just denna saken med en skogstyrelsegubbe för några år sedan.
Han sa då att om föryngringen på fastigheten ser bra ut i övrigt så är det inte petnoga med åldern.

17 år kan nog räknas som godkänt tex.

Däremot så tror jag nog att skogstyrelsen nog kontrollerar 50/50 för jag vet flera skogsägare som fått visa medelst plan att arealen 20år inte överstiger 50%.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).