Skogsröjning

Att röja klimatsmart

39 inlägg 7348 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Att röja klimatsmart

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#602126 Nej tvärtom i så fall. Tänk gallringsfritt. Röj hårt och låt skogen binda CO2 ända till slutavverkningen.

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Att röja klimatsmart

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#602142 Visserligen binder väl ett oröjt bestånd kortsiktigt mer koldioxid än ett välröjt bestånd, men det oröjda beståndet blir ju snabbt en ogenomtränglig vägg, som dessutom blir känslig för bl.a. snöbrott. Å jag tvivlar på att en massa toppbrutna tofs-träd blir så effektiva på att fånga koldioxid... Därtill kan sådana bestånd locka till sig ohyra i form av skyddsivrare.

Så att röja min skog lär jag fortsätta med av ren självbevarelsedrift. Då kan jag också dana skogen så som jag vill ha den och gynna de individer som ser ut att ha potential att bli något vettigt.

Sedan är ju alltid klokt att försöka röja ståndortsanpassat, så långt det nu är praktiskt möjligt. Dock inte lätt att röja bort fina granar till förmån för betade tallebuskar, även om det råkar vara tallmark...

Inte fel att röja fram lövträd, men tyvärr tenderar ofta de finaste lövstammarna stå nära en ännu finare gran eller tall och då får lövet tyvärr åka för att undvika piskning.

Å vargar ska självfallet röjas bort så snart som möjligt. För även om varje varg binder mycket koldioxid, så blir vargarna bara skräpkvalitet. Dessutom tar de knäcken på en massa andra träd med betydligt bättre potential.

(Å ni vet väl förresten att namnet Ulf(1) betyder varg - som alltså bör röjas bort snarast möjligt för skogsbrukets bästa) :d

Hur vida skogen blir klimatsmartare genom att fånga in så mycket koldioxid som möjligt än att producera mycket kvalitetstimmer, kan ju förstås diskuteras. Jag lutar väl mer åt det senare, vilket då bör avspegla sig i röjningsstrategin.
/Niklas
Senast redigerad av Niking sön 22 dec 2019, 20:43, redigerad totalt 2 gånger.

Avatar Fallback

Re: Att röja klimatsmart

Tralsmo  
#602147
Niking skrev:Visserligen binder väl ett oröjt bestånd kortsiktigt mer koldioxid än ett välröjt bestånd, men det oröjda beståndet blir ju snabbt en ogenomtränglig vägg, som dessutom blir känslig för bl.a. snöbrott. Å jag tvivlar på att en massa toppbrutna tofs-träd blir så effektiva på att fånga koldioxid... Därtill kan sådana bestånd locka till sig ohyra i form av skyddsivrare.

Så att röja min skog lär jag fortsätta med av ren självbevarelsedrift. Då kan jag också dana skogen så som jag vill ha den och gynna de individer som ser ut att ha potential att bli något vettigt.

Sedan är ju alltid klokt att försöka röja ståndortsanpassat, så långt det nu är praktiskt möjligt. Inte lätt att röja bort fina granar till förmån för betade tallebuskar...

Inte fel att röja fram lövträd, men tyvärr tenderar ofta de finaste lövstammarna stå nära en ännu finare gran eller tall och då får lövet tyvärr åka för att undvika piskning.

Å vargar ska självfallet röjas bort så snart som möjligt. För även om varje varg binder mycket koldioxid, så blir vargarna bara skräpkvalitet. Dessutom tar de knäcken på en massa andra träd med betydligt bättre potential.

(Å ni vet väl förresten att namnet Ulf(1) betyder varg - som alltså bör röjas bort snarast möjligt för skogsbrukets bästa) :d

Hur vida skogen blir klimatsmartare genom att fånga in så mycket koldioxid än att producera mycket kvalitetstimmer, kan ju förstås diskuteras. Jag lutar väl mer åt det senare, vilket då bör avspegla sig i röjningsstrategin.
/Niklas



Makalöst bra kommentar Niking, håller helt med.

Användarvisningsbild

Re: Att röja klimatsmart

Mörkmården  
#602149
Skogsola skrev:Nej tvärtom i så fall. Tänk gallringsfritt. Röj hårt och låt skogen binda CO2 ända till slutavverkningen.


Det blir ju inte timmerkåkar av det virket iaf :-b

Gallringsfritt brukar väl i regel innebära kortare omloppstider? Men visst producerar man snabbt grova dimensioner som kan "låsas" i exv konstruktioner med den metoden. Nackdelarna är ju att man inte tar tillvara beståndets produktionsförmåga och att kortare omloppstider innebär att beståndet i medeltal över tid håller mindre volym. Dessutom blir ju rimligen virkeskvaliten sämre utan gallring och med stora förband vilket bör ge lägre timmerandel och därmed lägre kolsänka efter avverkning.

Bara för att vara tydlig jag menar inte att man ska låta bli att röja.

Användarvisningsbild

Re: Att röja klimatsmart

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#602152
Tralsmo skrev:
Niking skrev:Visserligen binder väl ett oröjt bestånd kortsiktigt mer koldioxid än ett välröjt bestånd, men det oröjda beståndet blir ju snabbt en ogenomtränglig vägg, som dessutom blir känslig för bl.a. snöbrott. Å jag tvivlar på att en massa toppbrutna tofs-träd blir så effektiva på att fånga koldioxid... Därtill kan sådana bestånd locka till sig ohyra i form av skyddsivrare.

Så att röja min skog lär jag fortsätta med av ren självbevarelsedrift. Då kan jag också dana skogen så som jag vill ha den och gynna de individer som ser ut att ha potential att bli något vettigt.

Sedan är ju alltid klokt att försöka röja ståndortsanpassat, så långt det nu är praktiskt möjligt. Inte lätt att röja bort fina granar till förmån för betade tallebuskar...

Inte fel att röja fram lövträd, men tyvärr tenderar ofta de finaste lövstammarna stå nära en ännu finare gran eller tall och då får lövet tyvärr åka för att undvika piskning.

Å vargar ska självfallet röjas bort så snart som möjligt. För även om varje varg binder mycket koldioxid, så blir vargarna bara skräpkvalitet. Dessutom tar de knäcken på en massa andra träd med betydligt bättre potential.

(Å ni vet väl förresten att namnet Ulf(1) betyder varg - som alltså bör röjas bort snarast möjligt för skogsbrukets bästa) :d

Hur vida skogen blir klimatsmartare genom att fånga in så mycket koldioxid än att producera mycket kvalitetstimmer, kan ju förstås diskuteras. Jag lutar väl mer åt det senare, vilket då bör avspegla sig i röjningsstrategin.
/Niklas



Makalöst bra kommentar Niking, håller helt med.


Tackar! :-bd
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Att röja klimatsmart

Brännledaren  
#602169
vinterrojarn skrev:Absolut min mening var att frågan är djupare än att röja klimatsmart.

Jag bryr mig mera om att få fram bra och fina stammar med hög kvalitet...
Sedan om det är så klimatsmart eller ej det får andra avgöra.

Att röja med batteridrift är väl under själva körningen det som är närmast neutralt i utsläpp..

Har du testat batteridrift?

   TS
Avatar Fallback

Re: Att röja klimatsmart

Palakangas  
#602170
Brännledaren skrev:
vinterrojarn skrev:Absolut min mening var att frågan är djupare än att röja klimatsmart.

Jag bryr mig mera om att få fram bra och fina stammar med hög kvalitet...
Sedan om det är så klimatsmart eller ej det får andra avgöra.

Att röja med batteridrift är väl under själva körningen det som är närmast neutralt i utsläpp..

Har du testat batteridrift?

Oj,oj,oj. Nu hettar det säkert till i membranet!

Avatar Fallback

Re: Att röja klimatsmart

isteskog  
#602174
Palakangas skrev:
Brännledaren skrev:
vinterrojarn skrev:Absolut min mening var att frågan är djupare än att röja klimatsmart.

Jag bryr mig mera om att få fram bra och fina stammar med hög kvalitet...
Sedan om det är så klimatsmart eller ej det får andra avgöra.

Att röja med batteridrift är väl under själva körningen det som är närmast neutralt i utsläpp..

Har du testat batteridrift?

Oj,oj,oj. Nu hettar det säkert till i membranet!

:lol: :lol:

Avatar Fallback

Re: Att röja klimatsmart

Brännledaren  
#602179
Helmer95 skrev:Antar att du menar vad för trädslag som ska sparas för att få bäst förutsättningar i framtiden? Klimatet ändras ju på vår jord i rask takt och om det har att göra med människornas påverkan eller inte tänker jag inte dra igång någon debatt om.

Jag har iaf försökt att expandera tänkandet bortom bara gran/tall. Det krävs ju lite mer engagemang att lära sig om nya skötselmetoder men det är kul att se var det bär hädan :)

Sen finns det givetvis rena gran planteringar hemma också ;)


Vet inte riktigt vad jag menar, det finns så många frågetecken, vad kommer två månader längre tillväxt innebära för oss här i södra norrland? Kortare perioder med tjäle, längre perioder med blötare marker, mer vindfällen, stressade granar, barkborrar, bränder, rotröta....vilar mycket ansvar på röjarens axlar, det är ju han/hon som bestämmer framtiden för beståndet. #:-s

   TS
Avatar Fallback

Re: Att röja klimatsmart

Brännledaren  
#602181
jannee skrev:Rena löjan att tro att det är klimatsmart att inte röja eller gallra.
Blir till slut bara skit av alltihop som senare självdör och till vilken nytta?
Se i stället till att så snabbt som möjligt få fram virke som du kan avverka och nyttja till något - detta om något måste ändå vara det klimatsmartaste = koldioxidfällor.

Instämmer helt med nyttan av röjning, finge jag bestämma så skulle röjplikten återinföras, i kombination med rotröj (rotavdrag för röjning). Piska och morot :mrgreen: Men om det är absolut bästa klimatnyttan, f-n vet, nu röjer vi för bästa möjliga ekonomiska utfallet.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Att röja klimatsmart

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#602186
Brännledaren skrev:
vinterrojarn skrev:Absolut min mening var att frågan är djupare än att röja klimatsmart.

Jag bryr mig mera om att få fram bra och fina stammar med hög kvalitet...
Sedan om det är så klimatsmart eller ej det får andra avgöra.

Att röja med batteridrift är väl under själva körningen det som är närmast neutralt i utsläpp..

Har du testat batteridrift?


Jag har det. Både med kedja och med klinga. Å det funkar, så länge det inte blir för kallt för batterierna.

Dock är effekten låg, motsvarande 30 cc på den batteridrivna kedjeröjsågen och ca 35 cc för den batteridrivna klingröjsågen, varför det kanske inte riktigt duger för en fullblods proffsröjare. Men för den självverksamme skogsägaren (likt mig själv) är det en underbar kombo.

Och ja, klingsåg till normalröjning och kedjeröjsåg till de täta, krokiga och eftersatta objekten (som är hopplösa med en klingsåg). Rätt verktyg till rätt objekt!

När jag kör klingsåg, så har jag alltid med en beskärningssåg i selen, för att kunna ta enstaka stammar, dubbeltoppar etc. där röjsågsklingan kommer till korta. (Beskärningssågen brukar vara betydligt snabbare än att gå tillbaks till bilen och hämta en liten motorsåg eller kedjeröjare) till just den röjstammen.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Att röja klimatsmart

Avslutat-02  
#602195
Brännledaren skrev:
vinterrojarn skrev:Absolut min mening var att frågan är djupare än att röja klimatsmart.

Jag bryr mig mera om att få fram bra och fina stammar med hög kvalitet...
Sedan om det är så klimatsmart eller ej det får andra avgöra.

Att röja med batteridrift är väl under själva körningen det som är närmast neutralt i utsläpp..

Har du testat batteridrift?


I röjning ja med en kedjesåg... Gör inte gärna om det.
Min personliga åsikt är att sågen inte tycker om mitt tempo eller de köldgrader som jag tyvärr är tvungen till att jobba i.
Är man självverksam så varför inte.

Användarvisningsbild

Re: Att röja klimatsmart

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#602215
svampbob skrev:Det är trots allt den där jätte strålkastaren i skyn som i princip helt oinskränkt styr vårt klimat. Mängden vattenånga och koldioxid i atmosfären påverkar på sista decimalerna.

Det där var inte helt rätt om du menar klimatförändringarna de senaste 50 - 100 åren, då den totala solinstrålningen (TSI) inte ändrat sig särskilt nämnvärt under dessa år (varierat mellan 1360,3 och 1361 W/m2) [ https://en.wikipedia.org/wiki/Solar_activity_and_climate#Lines_of_evidence ] och är just nu den lägsta sedan 30-talet. Däremot stämmer det i huvudsak för årtusendena dessförinnan.

Tillbaka till ämnet: Jag tänkte nog minska granandelen en hel del i nästa röjning och satsa på självsådd tall, björk och rönn beroende på markförhållandena. Sedan dyker det upp mer och mer ekplantor, sådana fanns nästan inte alls här hemma när jag var liten och det finns fortfarande släktingar som tycker att det är bara ett parkträd. Det kommer nog att ta emot att röja bort redan planterade granar men med den tilltagande globala uppvärmningen är nog inte gran någon höjdare att lämna vidare till de kommande generationerna.

Användarvisningsbild

Re: Att röja klimatsmart

svampbob  
#602235
th skrev:
svampbob skrev:Det är trots allt den där jätte strålkastaren i skyn som i princip helt oinskränkt styr vårt klimat. Mängden vattenånga och koldioxid i atmosfären påverkar på sista decimalerna.

Det där var inte helt rätt om du menar klimatförändringarna de senaste 50 - 100 åren, då den totala solinstrålningen (TSI) inte ändrat sig särskilt nämnvärt under dessa år (varierat mellan 1360,3 och 1361 W/m2) [ https://en.wikipedia.org/wiki/Solar_activity_and_climate#Lines_of_evidence ] och är just nu den lägsta sedan 30-talet. Däremot stämmer det i huvudsak för årtusendena dessförinnan.

Nej vi är nog helt överens om att solen styr och solinstrålningen är relativt konstant. Det är främst mängden vattenånga som påverkar på de sista decimalerna. Det är inte många århundraden mellan då vi hade sköldpaddor i svenska vatten och tills att Karl den tionde tågade över lilla Bält. Under den perioden var det mig veterligen ingen som startade en diesel eller bensinmotor.
Jag kommer att hålla mig till de trädslag som funkar idag. Satsar jag på att det blir varmare och planterar efter det och det blir istället kallare så är jag körd och samma för det omvända. Här uppe i norr är det inte somrarna som vi är rädda för utan vintrarna och det är mestadels vintertemperaturerna som fluktuerar över klimatperioderna.

Tillbaka till ämnet: Jag tänkte nog minska granandelen en hel del i nästa röjning och satsa på självsådd tall, björk och rönn beroende på markförhållandena. Sedan dyker det upp mer och mer ekplantor, sådana fanns nästan inte alls här hemma när jag var liten och det finns fortfarande släktingar som tycker att det är bara ett parkträd. Det kommer nog att ta emot att röja bort redan planterade granar men med den tilltagande globala uppvärmningen är nog inte gran någon höjdare att lämna vidare till de kommande generationerna.

Avatar Fallback

Re: Att röja klimatsmart

Alvarsson  
#602237 Där har du fel.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).