Motorsåg och handhållet

Frågor om Jonsered 535, slangar till förgasaren.

138 inlägg 21241 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Frågor om Jonsered 535, slangar till förgasaren.

Joones  
#602009 Hej,

Jag börjar med en kort presentation.
Jonas heter jag och jag hittade detta forum när jag sökte på info om Jonsered 535.
Jag är totalt novis på sågar men har ärvt en Jonsered 535 av en släkting. Sågen ärvdes i slutet av 90talet men har varit utlånad till en annan släkting.
Den har fungerat väl men för en tid sedan började den krångla. Den startade men gick bara på tomgång, vid gaspådrag dog den. Två ”gubbar” har försökt fixa den utan framgång. Sedan några år har den stått stilla och jag fick nyligen tillbaka sågen.

Som jag nämnt har jag ingen erfarenhet av sågar men min första misstanke var förgasarjustering min nästa misstanke är förgasarmembran. Jag testade med ny bensin, ställde H och L skruvarna på 1,25 varv ut inget liv. Kollade stiftet, som har gnista men förblir tort. Där av misstanke om membranen.

Jag har ”rivit” sågen för att se vilken förgasare det är, Walbro HDA 52, jag har köpt nya membran men jag har inte bytt dem ännu.

Nu till den pinsamma delen som är orsaken till min fråga.
När jag rev sågen var jag lite ouppmärksam, så jag noterade inte korrekt hur slangen för tankavluftningen var dragen. (Den som går runt förgasaren) jag har testat att dra slangen under H och L skruvarna, men då trycker den lilla svarta plastburken slangen mot gaslänkaget. Jag har försökt dra slangen över H och L skruven, men då känns den för kort. Om jag darra slangen mellan H och L skruven funkar det, men jag har ingen minnesbild om att slangen var dragen mellan skruvarna dessutom blir den ena slanghållaren som sitter på förgasaren (plast delen mot luftfiltret) överflödig. Att det finns två slanghållare tyder på att slangen borde dras ovanför H och L skruvarna, men då blir den för kort.
Jag har försökt hitta bilder på hur slangarna ska dras, men hittar ingen bild. Jag hittade en tråd om renovering av 535an men där är det många bilder som inte visas, dessutom, var slangarna förväxlade och feldragna om jag tolkade trådskaparen korrekt.
Sågen har ett stort affektionsvärde för mig så det vore kul att kunna få liv i den igen.

Är det någon här inne som har en Jonsered 535 som har en bild har möjlighet att ta en bild som visar hur slangen ska dras förbi H och L skruvarna så blir jag väldigt tacksam och glad.

Stort tack på förhand
Jonas



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Frågor om Jonsered 535, slangar till förgasaren.

Avslutat-02  
#602011 Vet inte om det hjälper men en skiss du får....

Användarvisningsbild

Re: Frågor om Jonsered 535, slangar till förgasaren.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#602013 Den sitter på luftfilterhållarens bakkant runt förgasare och luftfilterhållaren.
Ska se om jag får till nån bild idag.

Användarvisningsbild

Re: Frågor om Jonsered 535, slangar till förgasaren.

Joones  
#602015 Tack vinterrojarn

Jag kan inte öppna länken, det bli bara konstiga tecken (använder en IPad, det kanske är därför). Om det är sprängskisser från Jonsered är jag rädd att den inte räcker, den visar inte hur slangen är dragen när förgasaren är monterad, den ger bara en schematisk bild. Dock väldigt användbar när man ska beställa delar till förgasaren.
Ganska fantastiskt ändå att man kan hitta en sprängskiss på en pryl som slutade tillverkas för snart 30år sedan.

@Mange, det skulle underlätta mycket.

   TS
Avatar Fallback

Re: Frågor om Jonsered 535, slangar till förgasaren.

Avslutat-02  
#602016
1577003270_screenshot_20191222-092706.png


Nu då?

Användarvisningsbild

Re: Frågor om Jonsered 535, slangar till förgasaren.

Joones  
#602020 Vinterrojarn, Nu syns sprängskissen 👍 👍
jag har tagit en bild på hur slangen är dragen nu, det ser inte rätt ut. jag måste nog skruva bort högra kåpan och se varför slangen är för kort. den kanske sitter fast i något den inte ska sitta fast i.

   TS
Avatar Fallback

Re: Frågor om Jonsered 535, slangar till förgasaren.

Avslutat-02  
#602032 Innan du river mer, har du kollat hur den ser ut på kolven?....

Själva slangen kan du köpa nästan vart som helst..

Användarvisningsbild

Re: Frågor om Jonsered 535, slangar till förgasaren.

Joones  
#602045 nej, kolven har jag inte kollat, du tänker att den kan vara skuren?
Jag hoppas inte, men säker kan man förstås inte vara.

   TS
Avatar Fallback

Re: Frågor om Jonsered 535, slangar till förgasaren.

Avslutat-02  
#602048 Gammal och erfarenhet säger mig kolla allt innan man ställer sig och river för att få igång sågen

Användarvisningsbild

Re: Frågor om Jonsered 535, slangar till förgasaren.

Joones  
#602066 Jo det är klart.
Nu har jag inte ett så vältränat öga att jag riktigt kan bedöma. vist syns det att kolven har rört sig, att den inte är ny. Den ser inte ut att ha någon extrem repa. Visst vissa tendenser kanske. jag har försök fota, men det är svårt att få en bra vinkel med ljuset så att det lyser men inte överexponerar eller blir för blankt. den har i allafall kompression men exat vilken kompression den har vet jag ju inte.

   TS
Avatar Fallback

Re: Frågor om Jonsered 535, slangar till förgasaren.

Avslutat-02  
#602069 Lite svårt att se men det ser ut som om den har repor på kolven... Vore bra och fått bättre bild men.... Det är kolvringen som är det viktigaste...

Användarvisningsbild

Re: Frågor om Jonsered 535, slangar till förgasaren.

Joones  
#602106 Urs då, låter inte roligt, jag får försöka kolla vidare på det, så gott jag kan.
Jag plockade ihop förgasare och såg igen och var ute och testade, men icke.
Någon kompression har den, det känner man i startsnöret. Det håller emot i toppläget på kolven. Det är avsevärt mycket lättare att dra med stiftet urskruvat. Då räcker sågens vikt för att hålla emot så att man kan dra ut snöret. Med stiftet i kan man lyfta sågen i startsnöret, men det säger ju inte så mycket om den är helt reko.
Jag har testat med en skvätt soppa under luftfiltret då tände den lite men blev nog sur. Jag har fått sågen att gå i ca två sekunder några gånger.
Jag tror att om jag dragit startsnöret långsamt ut kanske tre gånger och sedan ryckt ordentligt, har jag fått den att gå i ca två sekunder vid några tillfällen. Jag är fortfarande lite inne på att den inte får bränsle efter ordning, jag har ställt H och L i grundinställning och skruvat ut ett kvarts varv på vardera till ca två varv ut. Men det känns mest som om jag skruvar på måfå.
Jag vet inte riktigt nästa steg, förutom att försöka kolla kolvringen.
Kolla bränslefiltret i tanken?
Försöka göra ren kanalerna i förgasaren med förgasarrengöring och tryckluft?
Kolla elektrodavståndet på tändstiftet?
Byta stift?

Vad gör man åt en nupen kolv? Byter kolvring? Ställer sågen på hyllan?

   TS
Avatar Fallback

Re: Frågor om Jonsered 535, slangar till förgasaren.

Avslutat-02  
#602115 Prova att ta bort bränslefiltret.

Annars så sitter det väl ett i förgasaren också...
Kolla över nålen också så den öppnar som den ska...

Tungan ska ligga jämnt över höjden på förgasaren.. lägg ett rakt föremål över typ tumstocken.... Så ser du om den når upp..

Nypen kolv? Ja det finns ringar att få tag på.
Är själva kolven dålig blir det sämre...

Användarvisningsbild

Re: Frågor om Jonsered 535, slangar till förgasaren.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#602122 Hörs som bränslenålen står lite lågt. Hävarmen ska vara så högt det går utan att läcka.
Sitter ett filter under pumpmembranet. Ytterligare ett litet under en welch plugg med, de är ofta igenbegade och lite finare än det under membranet.

Användarvisningsbild

Re: Frågor om Jonsered 535, slangar till förgasaren.

Joones  
#602162 Jag får skruva isär förgasaren i morgon och kolla nålen.
Filtret under pumpmembranet saknas i min förgasare såg jag när jag rev den idag. Filtret under welchpluggen vet jag inte rikitigt var det sitter. Vad är en welchplugg, hur tar man bort och rengör det? Går det återmontera welchpluggen igen eller beställer man ett nytt?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).