Skogsröjning

Att röja klimatsmart

39 inlägg 7253 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Att röja klimatsmart

Brännledaren  
#602014 Är det nån som någonsin fått frågan om att röja klimatsmart? Vi vet att klimatet inte kommer vara densamma som nu när det är dags för att avverka det som vi röjt fram. Är detta nått man som röjare ska fundera över eller är det "businiss as usual" :?:



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Att röja klimatsmart

Avslutat-02  
#602017 Då bör man reda ut om det är överhuvudtaget klimat smart att röja.

Oavsett vilken maskin man brukar så har den också påverkat miljön...

Att inte röja alls är det vissa som förespråkar när det gäller att binda koldioxid....

Användarvisningsbild

Re: Att röja klimatsmart

svampbob  
#602027 Det är nog bara att röja efter eget tycke och smak. Ingen vet om vi får tillbaka medeltidens värmebölja eller ännu en liten istid.
Det är trots allt den där jätte strålkastaren i skyn som i princip helt oinskränkt styr vårt klimat. Mängden vattenånga och koldioxid i atmosfären påverkar på sista decimalerna.

Avatar Fallback

Re: Att röja klimatsmart

Helmer95  
#602030 Antar att du menar vad för trädslag som ska sparas för att få bäst förutsättningar i framtiden? Klimatet ändras ju på vår jord i rask takt och om det har att göra med människornas påverkan eller inte tänker jag inte dra igång någon debatt om.

Jag har iaf försökt att expandera tänkandet bortom bara gran/tall. Det krävs ju lite mer engagemang att lära sig om nya skötselmetoder men det är kul att se var det bär hädan :)

Sen finns det givetvis rena gran planteringar hemma också ;)

Avatar Fallback

Re: Att röja klimatsmart

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#602031 Att röja för variation kan aldrig vara fel. T.ex att gynna det trädslag som där finns minst av.

Avatar Fallback

Re: Att röja klimatsmart

Brännledaren  
#602057
vinterrojarn skrev:Då bör man reda ut om det är överhuvudtaget klimat smart att röja.

Oavsett vilken maskin man brukar så har den också påverkat miljön...

Att inte röja alls är det vissa som förespråkar när det gäller att binda koldioxid....



Att inte röja alls och låta naturen binda maximalt med CO2 är nog det klimatsmartaste i ett förstaskede men när det sen ska gallras är en underröjning oundviklig och då är man tillbaka tillbaka på ruta ett...(med ett sämre bestånd att jobba vidare med)

   TS
Avatar Fallback

Re: Att röja klimatsmart

Avslutat-02  
#602061 Absolut min mening var att frågan är djupare än att röja klimatsmart.

Jag bryr mig mera om att få fram bra och fina stammar med hög kvalitet...
Sedan om det är så klimatsmart eller ej det får andra avgöra.

Att röja med batteridrift är väl under själva körningen det som är närmast neutralt i utsläpp..

Användarvisningsbild

Re: Att röja klimatsmart

Kse  
#602062 Men inte får du ju större volym biomassa om det får bli en risdjungel än om där växer stora fina tallar eller granar.
Röj och ta hand om skogen så den växer, då binder den mer koldioxid.
Sen är det upp till nästa generation om dom vill ta hand om virket eller vill låta det börja läcka koldioxid igen när skogen blir för gammal.

Användarvisningsbild

Re: Att röja klimatsmart

Fredrik Reuter  
#602079 Jo, jag tror det är konsensus bland forskare och andra kunniga om att ett orört bestånd som skött sig själv producerar mest volym biomassa. Vi röjer och gallrar primärt för att odla fram värdefulla rotstockar som ger högt netto vid avverkning.

Kanske lite trist för ett skogsbrukarhjärta men troligtvis sant.

Användarvisningsbild

Re: Att röja klimatsmart

halvproffs  
#602080 Finns ett tallbestånd på mager mark där jag använder en traktorväg. Avverkat 1979 och fin självföryngring.
Nu 40 år senare kan man tillverka vägpinnar, metspön, veka stängselstolp, lite massaved och några klentimmer. Hel del snöbrott under åren som varit trots små kronor.
Så även om det har producerat mer volym så är det inte mycket användbart. Inte mycket barrmassa på dom tallarna och det är väl den som slurpar i sig co2?
Nej, röj och gallra!

Användarvisningsbild

Re: Att röja klimatsmart

fendt311  
#602081 Det är väl lite grann som att sätta en person vid en mat tallrik. Han blir mätt och rund. Sätt tio personer runt mat tallriken. Dom blir inte mätta och runda. Ju fler som ska dela på näringen. På samma fläck. Ju längre och magrare blir man.

Avatar Fallback

Re: Att röja klimatsmart

jannee  
#602083 Rena löjan att tro att det är klimatsmart att inte röja eller gallra.
Blir till slut bara skit av alltihop som senare självdör och till vilken nytta?
Se i stället till att så snabbt som möjligt få fram virke som du kan avverka och nyttja till något - detta om något måste ändå vara det klimatsmartaste = koldioxidfällor.

Användarvisningsbild

Re: Att röja klimatsmart

Fredrik Reuter  
#602089 Ja, ni som känner mig vet att jag älskar både röjning, gallring och avverkning. Inte tu tal om saken.

Men tyvärr säger många av de lärde att naturen optimerar sig själv bäst och genom detta skapar själv mest biomassa.

Men! Vi pratar biomassa, inte framtida, önskvärda, sortiment ur skogen.

Nu blev detta kanske lite off-topic, kanske kan vi dela upp detta senare isf. Noteras bör att jag personligen inte är emot vare sig röjning eller gallring, detta handlar mer om växtbetingelser och botanik(?), ska vi ha värdefull råvara ur skogen så är jag starkt för röjning och optimal gallring.

Avatar Fallback

Re: Att röja klimatsmart

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#602090 Den oröjda skogen blir bara biobränsle och då är koldioxiden snart ute igen. Nej röj fram stock till timmerstugor som kan stå i hundratals år.

Användarvisningsbild

Re: Att röja klimatsmart

Mörkmården  
#602123 Jag tänker att det är två aspekter man måste fundera på. Dels volymen som står i skogen under omloppstiden och dels volymen sågtimmer man producerar till slutavverkning. Timret är ju det som kan binda kol under längre tid. Så med andra ord så bör det vara gran och tall man bör satsa på då det ger både höga volymer stående skog och att det blir sågtimmer av det. Ståndortsanpassningen lär ju vara än viktigare om man tänker sig att klimatet blir varmare/torrare. Ffa att man inte röjer fram gran på tallmark. Kan ju ställas på sin spets om man har mycket betesskador på tallen.

Jag kan tänka mig att ett stamtätare bestånd i kombination med längre omloppstid skulle kunna ge både mer kol i stående skog och en bra timmerandel till slutavverkning. Då menar jag inte att man ska spara konfliktbestånd utan att man sparar mer stam än vanligt vid röjningen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).