Hittade detta trevliga forum och jag hoppas på att kunna bolla lite idéer som jag har gällande avverkning/gallring av någon annans skog…
Jag äger en fritidstomt nära vattnet i ett område i Bohuslän. Det finns flera fritidshus på området som på 60-talet hade havsutsikt. Området ligger på en stamfastighet där det numer dessvärre ett skogsparti som effektivt tagit bort den fina utsikten. Dessutom verkar det som att skogspartiet inte har sköts utan bara fått växa. Det är gran eller tallskog (är inte säker då jag inte varit och inspekterat närmare) som i mina ögon är så pass gammal att den kan avverkas.
Mitt intresse är att bli av med skogen så det kan bli havsutsikt igen och min idé är att presentera ett erbjudande för markägaren som gör det attraktivt att avverka skogen, win-win är måttot! Hur skall jag göra för att få skogen avverkad? Området uppskattar jag till ca 1 ha (10000 kvm) och frågan är vad skulle markägaren få för inkomst av avverkning av området? Vem avverkar och hur går det till med kostnader etc.? Jag kan tänka mig att engagera mig i att komma med ett paketerbjudande till markägaren som betyder att han får skogen avverkad utan arbetsinsats och vi fritidshusägare får tillbaka utsikten. All avkastning går såklart till markägaren.
Lite frågor:
-Hur definierar man avverkningsbar skog?
-Antar att det finns olika kvalité på skog, hur mäts/definieras detta?
-Gallring, vad är det igentligen (kan en ev. gallring ge utsikt)?
-Konsekvenser av gallring vs. avverkning?
-Krävs underhåll efter gallring/avverkning?
-Naturvårdsregler eller annat att tänka på/veta om?
Se bilder på området, tror dom talar för sig vad jag menar. (Skogsområdet till öster om "rutan" har också samma markägare men averkning här påverkar inte min utsikt).
Jag tror vi börjar här så kommer det frågor efter hand!
Stort tack på förhand!
/Gustav
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto