Skogsmiljö och Trädlära

Bolagens barkborrepolicy?

8 inlägg 2800 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Bolagens barkborrepolicy?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#601848 Det skälls på staten och reservaten men vad gör bolagen? Inte ett spår. Angripen skog står som den står och vindfällen ligger i stora drivor. De kallar det väl för naturvård och avnjuter angreppen runt om och allt virke som ramlar in till bruken utan att de behöver bry sig.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Bolagens barkborrepolicy?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#601857 Du menar att bolagen bara skrattar åt att de förlorar miljoner, att de tvingas köra gran oavsett vad de planerat osv. Den dagen lär inte komma på länge.

Jag vill påstå att det är tvärt om, har fått släppa allt för att leta borrar i sommar.

Avatar Fallback

Re: Bolagens barkborrepolicy?

isteskog  
#601859 När jag jobbade på Korsnäs-Marma 78-81 så höll vi efter alla vindfällen, satte ut barkborrefällor m.m . Minns att vi högg upp vägar för att komma åt 5-10 vindfällen .... Sånt görs inte längre i bolagsskog!

Användarvisningsbild

Re: Bolagens barkborrepolicy?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#601864
isteskog skrev:När jag jobbade på Korsnäs-Marma 78-81 så höll vi efter alla vindfällen, satte ut barkborrefällor m.m . Minns att vi högg upp vägar för att komma åt 5-10 vindfällen .... Sånt görs inte längre i bolagsskog!


Nej det är sant, man tar inte allt. Det var bättre förr helt enkelt :grin:
Vi tog dock reda på små fläckar nu efter Alfrida också, men 5 kubik per ha blir man ju tvungen att lämna pga certifieringen.

Användarvisningsbild

Re: Bolagens barkborrepolicy?

halvproffs  
#601869
isteskog skrev:När jag jobbade på Korsnäs-Marma 78-81 så höll vi efter alla vindfällen, satte ut barkborrefällor m.m . Minns att vi högg upp vägar för att komma åt 5-10 vindfällen .... Sånt görs inte längre i bolagsskog!


Det var väl lika med törskaresvampangripna tallar, dom skulle bort men nu står dom kvar och sprider sporer.

Avatar Fallback

Re: Bolagens barkborrepolicy?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#601871 Här kan det ligga femtio kubik vindfäll intill en väg och det Stora bolaget här bryr sig inte ett skvatt. De kan dra igång och hugga stående skog några kilometer därifrån. Vad gäller törskatesvampen så är den en fridsam skadegörare jämfört med barkborren.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bolagens barkborrepolicy?

Contårta  
#602262
Skogsola skrev:Här kan det ligga femtio kubik vindfäll intill en väg och det Stora bolaget här bryr sig inte ett skvatt. De kan dra igång och hugga stående skog några kilometer därifrån. Vad gäller törskatesvampen så är den en fridsam skadegörare jämfört med barkborren.


Perfekt naturvårdsavsättning :P

Användarvisningsbild

Re: Bolagens barkborrepolicy?

p till p  
#603768 Kan det fungera med fsc och all död ved blir det inte för stora mängder med borrar?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).