Skogsvagn (Huggarvagnar)

Fler vagnar från FTG - nytt märke i Sverige 2020

6 inlägg 6859 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Fler vagnar från FTG - nytt märke i Sverige 2020

Torbjörn Johnsen  
#601727 Jag besökte FTG Cranes i Bäckefors, Dalsland häromdagen. FTG Cranes är föregaget som bl a tillverkar Moheda och Mowi skogsvagnar och kranar. Det har varit ett bra år för FTG enligt marknadschefen Thomas Seleskog. Tillverkningen kommer i år över 300 vagnar. I fjol tillverkades 210 vagnar och 2017 blev det 187 st så det är en rejäl ökning. Till vagnarna ska även läggas tillverkningen an kranar för skogsmaskiner och lastbilar (V-kran) och totalt räknar FTG med att omsätta ca 125 miljoner kr under 2019.

Större vagnar
Totalmarknaden för huggarvagnar (skogsvagnar med kran) har gått ner kraftigt från fornstora dagar. Före 2008, innan finanskrisen slog till, levererades närmare 2000 vagnar per år på den svenska marknaden. Idag ligger totalmarknaden runt 700 vagnar per år. I gengäld har vagnarna i genomsnitt blivit större, fått längre och starkare kranar, mer drivning och blivit dyrare. Snittvärdet på de skogsvagnar som FTG levererar ligger avsevärt högre än snittvärdet på den svenska genomsnittsvagnen.

Flest Mohedavagnar
Thomas berättar att de tillverkar något fler Moheda än Mowivagnar. Att en tredjedel av vagnarna är drivna och att den vanligaste storleken är en 10-tonsvagn. Bland de drivna vagnarna är rulldriften fortsatt klart vanligast. De navdrivna vagnarna som tillverkas går mestadels till Norge. Där ska vagnarna även registreras samt ha trumbromsar för att få köras på väg.

Breddar utbudet i Sverige med FTG Forest 2020
På Europamarknaden säljer FTG en vagn som heter FTG Forest och tillverkas av FTGs bolag i Litauen. Europamarknaden kännetecknas enligt Thomas av att det är mer vägkörning och mindre körning i skogen med vagnarna. Därmed kan de göras lite enklare (och till ett lägre pris). Nästa år planerar FTG att erbjuda FTG Forest-vagnarna även för den svenska marknaden via sina Mowi-återförsäljare. Det innebär enligt Thomas att även kunder som idag väljer en billigare vagn av annat fabrikat nu kan köpa en motsvarande FTG-vagn.

Vill ni se hur det ser ut i fabriken så finns det en video som Fredrik gjort tidigare här:



Några bilder från besöket:

1576844846_ftg-2019.png


1576844835_8d286e2a-ca1a-4354-bb62-8a94d43d4076.jpeg


1576844835_1df7ce2d-e807-49a6-a02e-d802fff3d2f3.jpeg


1576844835_8f6c75d8-6f01-46a7-9016-4d5bf0a4a0c8.jpeg


1576844835_c5de43cf-62f0-44b6-bf7b-4f681fd2dab6.jpeg



Senast redigerad av Torbjörn Johnsen lör 21 dec 2019, 00:13, redigerad totalt 1 gång.

   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Fler vagnar från FTG - nytt märke i Sverige 2020

sundelius  
#601755 Du borde kommit förbi på korv.
Hade till och med slagit upp tältet bara för din skull :lol:

Avatar Fallback

Re: Fler vagnar från FTG - nytt märke i Sverige 2020

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#601758 FTGs baltiska verksamhet ligger väl i Litauen?

MVH
Morgan

Användarvisningsbild

Re: Fler vagnar från FTG - nytt märke i Sverige 2020

Torbjörn Johnsen  
#601825
sundelius skrev:Du borde kommit förbi på korv.
Hade till och med slagit upp tältet bara för din skull :lol:

Attans! Kommer inom nästa gång jag åker till Fredrik i Säffle :-bd

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fler vagnar från FTG - nytt märke i Sverige 2020

Torbjörn Johnsen  
#601826
Morgan Nordin skrev:FTGs baltiska verksamhet ligger väl i Litauen?

MVH
Morgan


Ja, du har helt rätt Morgan. Fel av mig! Tack för uppmärksamheten!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fler vagnar från FTG - nytt märke i Sverige 2020

stegmaster  
#601998
Torbjörn Johnsen skrev: De navdrivna vagnarna som tillverkas går mestadels till Norge. Där ska vagnarna även registreras samt ha trumbromsar för att få köras på väg.


Det där med bromsar måste vel vara fel, eller?
Min kesla har ju skivbroms och er reggad och det er ochså andra Kesla jag sett. (dock med rulldrift)
Det blandas inte med att det rekommanderas 4 hjuls broms för att få full lastvikt på väg?
Eller har det nåt med kombon navdrift och 4hjuls broms att göra, går det inte få navdrift och skivbroms? (min har ju rulldrift/skivbroms.)
(Med bara 2 hjulbroms blir lastvikten mindre, men aldri hört om detta med trumbromsar, det brukar ju bara finnas på budgetvagner. typ 9t til ca 150tkr.)

Edit: Ser nu at Kesla endast har trumbroms til sin minsta 9t vagn, alle större vagner med rulldrift eller navdrift finns endast med skivbroms.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).