SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Gallring

Gallringskatastrofen i den Svenska skogen?

311 inlägg 111298 visningar 52 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Gallringskatastrofen i den Svenska skogen?

Pannben  
#599853 Mycket intressant läsning!

En stor risk med att gallringar har utförts under ett flertal år med allt för hårda uttag är att det förfarandet har blivit norm. Många gallrar "så det ser bra ut".
2013 lät jag göra en ny skogsbruksplan av Södra. När den damp ner så blev jag mycket fundersam. De hårda gallringsuttag som planläggaren ansåg skulle göras var i strid med min uppfattning. När jag la in beståndsdata i Ingvar så fick jag min ståndpunkt stärkt. Det var även då, under sökande av mer information om gallringsstrategier, som jag fann Skogsforum. Inget ont som inte har något gott med sig :-bd

Min erfarenhet av hur banker resonerar är att de ser virkesförråd exklusive rekommenderad avverkning som säkerhet. För skogens avkastningsförmåga framgent tas ingen hänsyn till hur skogen ser ut i det specifika fallet. Inte ens under den aktuella planperioden!

Malwa
Användarvisningsbild

Re: Gallringskatastrofen i den Svenska skogen?

sundelius  
#599914 Mycket bra jobbat våra smarta murvlar :-bd

Känns gott att återgå till gallringen med hjälp av motorsåg och Malwa efter att ha läst denna tråd. Man behöver ibland något som uppmuntrar att man gör något rätt och det här gav mig råg i ryggen som räcker hela vintern :smile:

Avatar Fallback

Re: Gallringskatastrofen i den Svenska skogen?

isteskog  
#599924 Du har nog ett sunt tänk i skogen, Sundelius! Har jag varit mer maskinintresserad hade jag nog skaffat en småskalig skotare som du. Nu lejer jag in en med jordbrukstraktor och griplastarvagn när det blir lite större objekt. Lejer även vanlig skotare om det är för besvärligt med sten och lutningar, men kör även småposter med mitt lilla ekipage.

Avatar Fallback

Re: Gallringskatastrofen i den Svenska skogen?

Johan$$on  
#599930 Tycker siffrorna låter väl höga tycker de flesta förstagallringarna brukar landa kring 30-40m3/ha.

Men att uttagen blir högre med väldigt pressade ackordspris och många entreprenörer med dålig ekonomi borde inte komma som någon överraskning för någon.

Kör du åt någon större aktör idag har du i princip två val:
1 ha en hög ambitionsnivå och gör det där lilla extra trots att du inte har fullt betalt för allt arbete.

2 jaga stam och kubik i timmen för att klara ackorden och prioritera en stabil ekonomi, med risk för att du inte är välkommen tillbaka på en del ställen.

Avatar Fallback

Re: Gallringskatastrofen i den Svenska skogen?

Alvarsson  
#600311 Min bankgubbe skulle alla dagar i veckan säga att eb försiktig gallrad skog värderas högst.

Avatar Fallback

Re: Gallringskatastrofen i den Svenska skogen?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#601557
Vedproducent skrev:Trenden har ju varit åt fel håll i många år. Det är alldeles för stora maskiner i gallringarna. Det börjar ju bli ett större och större intresse för små maskiner. Det är ju bra men var är maskinerna för den stora massan? En skotare tex. som Minibrunetten på 80-talet som lastade 7500 kg och totalvikt lastad ungefär samma som John Deeres minsta skotare 910 väger tom.

Så jag håller inte med om att maskinerna finns i dag som det skrevs. Inte för den stora massan. Ingen av dom största maskintillverkare har ens en skotare anpassad för en vettig gallring. Ja det är faktiskt så illa.


Finns ju mindre skotare, Rottne har samt nån ny uppstickare, problemet är ju att det kostar kr/m3 att få ut virket, därför dessa stora skotare.

https://www.rottne.com/skogsmaskin/rottne-f11_-d-_/

Användarvisningsbild

Re: Gallringskatastrofen i den Svenska skogen?

Vedproducent  
#601559
bengt.a skrev:
Vedproducent skrev:Trenden har ju varit åt fel håll i många år. Det är alldeles för stora maskiner i gallringarna. Det börjar ju bli ett större och större intresse för små maskiner. Det är ju bra men var är maskinerna för den stora massan? En skotare tex. som Minibrunetten på 80-talet som lastade 7500 kg och totalvikt lastad ungefär samma som John Deeres minsta skotare 910 väger tom.

Så jag håller inte med om att maskinerna finns i dag som det skrevs. Inte för den stora massan. Ingen av dom största maskintillverkare har ens en skotare anpassad för en vettig gallring. Ja det är faktiskt så illa.


Finns ju mindre skotare, Rottne har samt nån ny uppstickare, problemet är ju att det kostar kr/m3 att få ut virket, därför dessa stora skotare.

https://www.rottne.com/skogsmaskin/rottne-f11_-d-_/

12 tons lastkapacitet kallar jag inte för en mindre skotare.

Avatar Fallback

Re: Gallringskatastrofen i den Svenska skogen?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#601570 F9 som lastade 9 ton ersattes av F 10 som lastade 10 ton som i sin tur ersätts av F11 som lastar 12 ton.

Avatar Fallback

Re: Gallringskatastrofen i den Svenska skogen?

Alvarsson  
#601591 Jag blir mer och mer övertygad om att den gallring vi har bedrivit under 2000 talet inte har varit bra för vårt virkesförråd. Skall bli spännande och se framöver hur det kommer att förändras. För att det kommer att bli en rätt så stor förändring är jag övertygad om.

Användarvisningsbild

Re: Gallringskatastrofen i den Svenska skogen?

machonisti  
#601625 För fyra år sedan sålde jag 12 ha gallring på rot. Pratade med uppköparen om uttaget och propsade på ett mildare sådant. Han lugnade ned mig med en försäkran att de alltid följer gallringsmallar och pratade omkull mig med grundytor osv. På kvällen började jag tvivla, satt uppe halva natten och googlade på gallringsmallar och läste egen skogslitteratur noggrannare än under utbildningstiden. Jag fann att beroende på vilken gallringsmall man följer kan uttaget variera väldigt mycket.
Jag tog provytor följande dag, kom till ett snitt på 28 enligt mitt synsätt kunde man sänka grundytan till 18 men bolaget kunde gallra ned till 12 utan att göra fel.
Det blev ett besök till uppköparen för att förklara läget. Gallringen blev mycket lyckad, förutom en 0,6 ha figur med dåliga vägförbindelser. Jag gav lov åt maskinföraren att gallra enligt praxis. Det blev så eländigt att jag inte orkar se på det.

Användarvisningsbild

Re: Gallringskatastrofen i den Svenska skogen?

halvproffs  
#601673 Mycket bra Macho att du engagerade dig till 100% i gallringen! 👍
Ser liksom framför mig dom dom uppköparen kör över med teoretiska formler som säljaren inte förstår ett skvatt om. Dom vill ju ha så mycket virke som möjligt.
Sen kanske den skogsägaren mår illa av framfarten i skogen som den inte alls trott att det skulle sett ut.

Avatar Fallback

Re: Gallringskatastrofen i den Svenska skogen?

isteskog  
#601688 Lejde Billerud-Korsnäs som gallrade några hektar 1:a och 2:a gallring åt mig. Jag var med och talade om hur jag ville ha det utfört och grabbarna som körde hörde på. Resultatet blev väldigt bra och snart går det att gallra igen! 😀

Användarvisningsbild

Re: Gallringskatastrofen i den Svenska skogen?

machonisti  
#601735 Det lönar sig att synas även i terrängen just då det händer. Åtminstone stockprocenten brukar bli högre.

Avatar Fallback

Re: Gallringskatastrofen i den Svenska skogen?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#601846 Borde ligga i tråden om avverkningsuppföljning men helt klart höjer det motivationen hos förarna om markägaren är där och visar lite intresse.

Användarvisningsbild

Re: Gallringskatastrofen i den Svenska skogen?

bodaedet  
#601852 Det är lätt att göra ett bra jobb om markägaren är närvarande 👍

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).