Skogsnyheter

NY SKATT PÅ SKOTRAR OCH FYRHJULINGAR

27 inlägg 7797 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

NY SKATT PÅ SKOTRAR OCH FYRHJULINGAR

Camaro1969  
#601682 PRATADE DE NYSS OM PÅ RADION, FINNS DOCK INTE NÅGOT KLIPP ATT LÄNKA TILL ÄNNU



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: NY SKATT PÅ SKOTRAR OCH FYRHJULINGAR

Fredrik Reuter  
#601684 Sveriges Radio skrev om detta tidigare i morse: https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7369430

Användarvisningsbild

Re: NY SKATT PÅ SKOTRAR OCH FYRHJULINGAR

Fredrik Reuter  
#601685 Förslaget är 300 kr per år i avgift för att köra på statlig skoterled samt en årlig skatt på 180 kr för både skoter och fyrhjuling.

EDIT 2019-12-20, 16:10:

Synvinkel efter att skummat rapporten/förslaget:

Lagen inom detta område bör ses över då den nuvarande är från 1975. Bara en sådan sak som att fyrhjulingar ökat nästan 400% i antal på 45 år, idag finns nästan 120.000 fyrhjulingar i Sverige.

Tolkning av nuvarande lag är svår då det både terrängkörningslagen och allemansrätten måste blandas och tolkas. En sak som utredningen tagit upp är att dagens snöskotrar är gjorda för hög fart och friåkning, så var det inte 1975. Markpåverkan och skydd för djurliv måste upprätthållas. En annan är förvirringen om markägare måste tillfrågas innan man kör snöskoter på snö på privat mark.

Exempel på ovanstående är sönderkörda skogsplanteringar trots snö och att renhonor överger sina kalvar om de störs under vissa perioder av året. Energiförluster på grund av flykt under vintertid anges också som ett problem för rennäringen.

Förslaget innehåller en ny fordonsskatt som skulle gälla både snöskotrar och fyrhjulingar, skatten är föreslagen till 180 kr per år. Förutom fordonsskatten föreslås ett skoterkort som skoterförare måste lösa för att kunna åka på allmänna skoterleder. Detta skoterkort föreslås kosta 300 kr per år.

Här finns hela förslaget: https://www.snofed.se/wp-content/upload ... 201967.pdf

Användarvisningsbild

Re: NY SKATT PÅ SKOTRAR OCH FYRHJULINGAR

ananders  
#601686 Här är lite skrivit om det.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7369430

Avatar Fallback

Re: NY SKATT PÅ SKOTRAR OCH FYRHJULINGAR

Bosse1  
#601691 Nej inte skatt,avslutade subventioner :d

Användarvisningsbild

Re: NY SKATT PÅ SKOTRAR OCH FYRHJULINGAR

Camaro1969  
#601706 dom är inte kloka..

fritidsbåtar vill man dock inte röra...

   TS
Användarvisningsbild

Re: NY SKATT PÅ SKOTRAR OCH FYRHJULINGAR

Kse  
#601719 Har inget emot att betala 300:- per år för att få köra på statliga skoterleder.
Då kanske man kan ställa krav på ledernas kvalitet, som det ser ut nu är det ett skämt.
Privata initiativ går in och lagar broar, ledskyltningen till fjälls är obefintlig och nån ledpreparering sker knappt alls.
Ska jag däremot betala för att åka efter ett sträck på kartan som det ser ut idag så kan dom glömma nått bidrag från mig.

Avatar Fallback

Re: NY SKATT PÅ SKOTRAR OCH FYRHJULINGAR

jannee  
#601723 Nu tar det väl hus i helvete :grin:
Vi som kör motorcykel måste även vi betala skatt - rätt ska vara rätt.
Har svårt att förstå varför norrlänningar ska ha en gräddfil :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: NY SKATT PÅ SKOTRAR OCH FYRHJULINGAR

Kse  
#601725
jannee skrev:Nu tar det väl hus i helvete :grin:
Vi som kör motorcykel måste även vi betala skatt - rätt ska vara rätt.
Har svårt att förstå varför norrlänningar ska ha en gräddfil :mrgreen:


Varför betalar ni skatt?

Avatar Fallback

Re: NY SKATT PÅ SKOTRAR OCH FYRHJULINGAR

jannee  
#601734 Förmodligen för vägslitaget, för bensinskatten går till annat.
Administrationen för att upprätthålla information om alla motorfordon kostar en hel del, vem ska betala detta?
Hundskatten togs bort för att administrationen vara DYRARE än vad skatteintäkten gav.
Båtskatt är horribelt, skulle riskera drabba de mest välsituerade och register + kontroll av småbåtar borde bli resurskrävande.

Användarvisningsbild

Re: NY SKATT PÅ SKOTRAR OCH FYRHJULINGAR

Vardon  
#601740
jannee skrev:Förmodligen för vägslitaget, för bensinskatten går till annat.
Administrationen för att upprätthålla information om alla motorfordon kostar en hel del, vem ska betala detta?
Hundskatten togs bort för att administrationen vara DYRARE än vad skatteintäkten gav.
Båtskatt är horribelt, skulle riskera drabba de mest välsituerade och register + kontroll av småbåtar borde bli resurskrävande.


Vad sägs om registerhållningsavgiften på vad är det 35kr för upprätthålla information om motorfordon

Avatar Fallback

Re: NY SKATT PÅ SKOTRAR OCH FYRHJULINGAR

Bosse1  
#601743 Då blir det inget knussel med led arrende,äntligen :-bd

Användarvisningsbild

Re: NY SKATT PÅ SKOTRAR OCH FYRHJULINGAR

Grålle52  
#601745 Då kör jag med avställt fordon. Det var då väl satan, ska jag finansiera varenda jävla skit som politrukerna ställer till med? va va va?!

Användarvisningsbild

Re: NY SKATT PÅ SKOTRAR OCH FYRHJULINGAR

Fredrik Reuter  
#601746 Hej,
Jag uppdaterade mitt andra inlägg ovan efter att ha skummat rapporten, scrolla upp och läs. 👍

Avatar Fallback

Re: NY SKATT PÅ SKOTRAR OCH FYRHJULINGAR

jannee  
#601752 Detta tar Totte bort för det är ren och skär partipropaganda - dock helt sant :grin:
Bara till att betala och se glada ut, för snart är det ändå slut med det "djävla" åkandet.
Får MP som de vill ska det var förbjudet med fossildrivna fordon efter 2030, i alla fall i inköp.
Blir roligt med eldrivna skotrar, fyrhjulingar och motorcyklar.
Mp vill även att inom några år ska det vara förbjudet att inhandla dieselbilar.
Det MP vill lyder C och L självklart.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).