Föryngring

Ett måste att avvinga frön?

52 inlägg 19930 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Ett måste att avvinga frön?

Tonyfrånurskogen  
#601491 Läst länge på forumet och skriver äntligen mitt första inlägg, just i denna tråd för att jag har plockat kottar på de första träden vi fällt för säsongen.

En full icakasse med tallkottar, från 3 frötallar som gjort ett mycket bra jobb med föryngringen, dock blivit stående kanske 30 år till.
En kasse grankottar blev det även av hälften av kottarna på en gran.
Men mitt främsta mål var tallkottar denna gång.

Jag har försökt lite olika metoder för klängning av fröer men då jag inte har pannrum så jag jag kört i ugnen på 50 grader, har läst på något ställe att man inte ska överstiga 50 grader och på något annat 40 grader.
Vid 35-40 grader hände inte så mycket men vid 50 går det väldigt fort. Har låtit dom ligga inne över natten så skakar jag ur fröna sedan.
Nu jag jag på nästan hela kassen tallkottar fått ut 35gram frö med vingar.
Nu kommer ju frågan om dessa fröer gror med vingar? Och min behandling?
Min första testmetod är att jag tagit en ny disktrasa (efter något tips på nätet) och lagt i en liten tallrik som står i en större tallrik med vatten och disktrasans kanter nedvikta i vattnet. Detta för att trasan aldrig ska torka.

Nu är det bara att vänta och se vad resultatet blir. :-ss :-bd

//Tony

Arevo
Användarvisningsbild

Re: Ett måste att avvinga frön?

Camaro1969  
#601493 kul med ditt projekt!

spännande att se hur det utvecklar sig, jag skulle tro vingarna inte spelar så stor roll för i naturen har de ju vingar?

däremot om man ska använda fröna i såmaskiner på tex plantskola gissar jag vingarna kan bli ett problem..

hur har du tänkt så fröna sedan?

Användarvisningsbild

Re: Ett måste att avvinga frön?

Tonyfrånurskogen  
#601497 Min idé är att testa ta hjälp av vildsvin.
Vi har ett hygge på kanske 10 år där det på sina ställen är väldigt glest eller helt saknas träd.
Detta är främst på bergknallar och högpunkter i terrängen. Om det gör någon skillnad tror jag det är på en höjd över havet havsytan en gång legat då det hittats snäckskal vid plantering. Nu 60-70 meter tror jag.

Vi har mycket vildsvin i skogen så jag tänkte gå ut och sprida majs där vi vill föryngra och om/när svinen bökat upp så tänkte jag så.

Hur jag ska så vet jag inte. Om någon större kryddburk kanske kan passa så kan jag strössla ut frön direkt med vingar i den markberedda jorden.

//Tony

Användarvisningsbild

Re: Ett måste att avvinga frön?

Torbjörn Johnsen  
#601498 Kul att du börjar skriva här på forumet Tonyfrånurskogen! Du får uppdatera oss med bilder och kommentarer från dina såddförsök. Sådant är alltid intressant att ta del av för många. Jag tror att sådd i alla dess former är klart underskattade föryngringsmetoder. Så varför inte sådd med gratis (nåja, nån majsburk på ICA) vildsvinsmarkberedning?

Användarvisningsbild

Re: Ett måste att avvinga frön?

halvproffs  
#601517 Håller med Torbjörn, roligt och intressant ämne detta med sådd. Var ju vanligt förr i tiden med sådd. Har själv tänkt tanken när jag fällt någon extrafin tall eller gran att där borde jag tagit kott och klängt fram frö.
När jag var liten fick jag plocka kott från fina fällda tallar och dom sparades i jutesäcker i tror jag ett år på ladan och sen ruskades säcken så fröna trillade ur.
Borde ta upp det jobbet igen för plantorna har blivit dyra tycker jag.

Användarvisningsbild

Re: Ett måste att avvinga frön?

halvproffs  
#601519 Letade på en såkanna.

Användarvisningsbild

Re: Ett måste att avvinga frön?

Camaro1969  
#601521 i skogspodden pratar dom om denna såddkanna..

men den slutade nog tillverkas på 1920 talet..

visst är skogspodden nu medlem här, hur taggar man dem?
@skogspodden
?

Användarvisningsbild

Re: Ett måste att avvinga frön?

Torbjörn Johnsen  
#601527 Såddkannorna brukar ha någon slags fröbehållare, en doserare och någon mekanism/handtag för att trycka fram en frögiva. Doseringen brukar vara ställbar på något sätt så att man kan reglera det ungefärliga antalet frö per giva. Frödoseringen är frökannans viktigaste (och enda?) funktion. Man håller den över markberedningsfläcken och trycker ut en frödos.

Jag tror att man även använde någon form av mikroprepareringsverktyg för att optimera såddplatsen. Typ en liten platta med våffeljärnsmönster som man tryckte till fläcken med. Eller t o m en sådan sula under ena foten.

Användarvisningsbild

Re: Ett måste att avvinga frön?

halvproffs  
#601528 Ska försöka få tag på nån äldre person som vet hur den användes. Brukar ju vara enklare än man tror.

Användarvisningsbild

Re: Ett måste att avvinga frön?

Tonyfrånurskogen  
#601538 Jag testade att ta en liten mängd frö med vingar i en glasburk med vatten och skakade den så separerade fröt från vingarna men en sak som då händer är att allt flyter..
Ska inte fröerna sjunka utan vingar?
Jag har delat några och dom är fulla med frövita med mera som är svårt att se men enligt vad jag läst så borde dom sjunka och dom icke önskvärda tomma flyta. :((

Användarvisningsbild

Re: Ett måste att avvinga frön?

Skogspodden  
#601540
Camaro1969 skrev:i skogspodden pratar dom om denna såddkanna..

men den slutade nog tillverkas på 1920 talet..

visst är skogspodden nu medlem här, hur taggar man dem?
skogspodden
?


Det stämmer, vi använder denna typ av såddkanna. Min far har köpt några stycken på olika loppisar och någon via tradera tror jag. Vi har lite olika modeller, men det på bilden är nog den vi använder mest. Man kan ytså eller myllså. Ytså, då lägger man bara fröna på ytan och myllså, då mikropreparerar man och myllar fröna något. Ytså går snabbast (med mitt nya såddrör jag tagit fram ytsår jag lugnt 2-3 ha per dag om det är bra förhållande) men myllsådden är effektivare, dvs lite högre groningsutfall. Vi har flera poddar där vi pratar om detta och även några filmer på Youtube. Lyssna in podd 38, 39, 55 & 56, om ni vill nörda ner er.
Eller kika här:

Avatar Fallback

Re: Ett måste att avvinga frön?

Henrik O  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#601544 Efter att tidigare ha lyssnat på skogspodden och dess inspirerande avsnitt om frösådd, så plockade jag och min då 7-åriga son kottar från tall ifjol vår, som vi hade avverkat under vintern.
Det blev en hel svampkorg full med kottar, som vi sedan körde i varmluftsugn på bärrensar-bricka så fröna ramlade igenom ner på en långpanna.

Vi fick ihop en stor glasburk full med frön!

Testade sedan grobarheten på typ 50 frön mellan två blöta hushållspapper vilket resulterade i 100%-ig grobarhet.

Sen planterade vi dessa på nationaldagen i år och bara några veckor senare så hade det kommit små söta tallplantor i varenda grop som vi gjort med planteringshackan. Ganska många plant i varje grop, så vi får väl se hur det blir om alla klarar sig och växer upp.

I höst strax innan vintern hade de växt på sig och såg riktigt fina ut. Vi håller tummarna att de klarar sig över vintern och blir fina tallar i framtiden.

Nog för att det är trevligt när man ser egenplanterade skogsplantor växa på sig och bli fina, men det här är så otroligt mycket häftigare. Frön från samma skog, helt igenom egenhändigt återplanterat och till tämligen liten arbetsinsats.

Vi avvingade aldrig fröna och sådde för hand ur glasburken. Gick mycket bra ända till sista biten av hygget, när sonen snubblade över en rot och resten av fröna flög ut ur burken vind för våg....hehe.
Kan tänka mig att icke avvingade frön bör myllas för att inte blåsa iväg så lätt.

Vi provade allt ifrån att bara strö ut frön, till att mylla med befintlig jordmån, till att även ha med en hink med matjord och så i den. Allt har grott vare sig mer eller mindre! :)


Tack skogspodden för inspirationen!

Kommer absolut att fortsätta så mellan de planterade granplantorna hädanefter med eget eller köpt frö.

Användarvisningsbild

Re: Ett måste att avvinga frön?

Skogspodden  
#601569 Riktigt kul att läsa, bra jobbat Henrik!
Du får lägga upp lite bilder så vi får se resultatet!

Användarvisningsbild

Re: Ett måste att avvinga frön?

Tonyfrånurskogen  
#601724 Fröna på min disktrasa börjar att gro, tror det är 3dje dagen och 5 frön har skjutit ut första millimetrarna. 🙏 :-bd :ymparty:
1576844598_20191220_131444.jpg
$matches[2]

Har nu fått ihop 55gram frö med vingar på en kasse kottar. Några gram ligger i en burk med vatten på test och resten i plastburken på vågen.

Användarvisningsbild

Re: Ett måste att avvinga frön?

Göt  
#601757 väldigt intressant tråd, har inte provat så mycket men funderar att jag läst och hört att man inte ska ha kottarna i en plastpåse, hellre i en öppen låda, eller en tygpåsen, gammalt örngott kanske, så dom inte möglar och man får lägre grobarhet

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).