Öppna kategorin

Solceller

217 inlägg 57980 visningar 42 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Solceller

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#601486 Måste bli kolossalt krångligt och dyrt med vattenslingor på solpanelerna. Bättre att lägga de slantarna på några paneler till.

Elmia
Avatar Fallback

Re: Solceller

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#601487 Hemsidan som Hema länkar till är missvisande för den visar Vattenfalls försäljning. Inte den totala elförbrukningen. Min egen försäljning är 100% solel!

Användarvisningsbild

Re: Solceller

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#601489
Skogsola skrev:Måste bli kolossalt krångligt och dyrt med vattenslingor på solpanelerna. Bättre att lägga de slantarna på några paneler till.


Har du säsongsmonterad vattenslang, så borde det inte bli särskilt dyrt, tycker jag. Denna sitter givetvis bara uppe under sommaren, när risken för frost är minimal.

Ska du däremot ha någon permanent (och därmet också frosttålig) året runtlösning, blir det nog en helt annan kostnad.

Det vore förresten intressant om någon har räknat på hur stor energivinst det kan bli av att kyla ner solcellspanelerna och om denna nedkylning då skulle kunna betala en enkel bevattningsanläggning för dessa solceller.

Enklast vore väl en solcellsanläggning på tak, där det kylande vattnet fick rinna ner via hängrännor och stuprör ner i en vattentunna, där man har en pump med nivåvakt. Sedan får man givetvis fylla på tunnan med jänna mellanrum, för att kompensera för det vatten som förloras under processen.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Solceller

Hema  
#601638
Skogsola skrev:Hemsidan som Hema länkar till är missvisande för den visar Vattenfalls försäljning. Inte den totala elförbrukningen. Min egen försäljning är 100% solel!

Missvisande? Det jag hänvisade till var inte Vattenfalls elförsäljning, utan co2-utsläpp ur ett livscykelperspektiv av olika energislag.

Avatar Fallback

Re: Solceller

wizz  
#601665 regelverket för att installera solceller dök upp på sajten elinstallatören:
https://www.elinstallatoren.se/innehall ... opplas-in/

Avatar Fallback

Re: Solceller

torpöbo  
#602364
Hema skrev:
torpöbo skrev:Förstår inte varför inte fler satsar vattenkylda celler. Många tappar verkningsgrad på sommaren pga. Överhettade celler.

Dyrare investering och ännu svårare att räkna hem investeringen? Eller menar du att kostnadsökningar skulle vara mindre än förtjänsten?


Vet inte vad kostnadsökningen skulle innebära eller hur stor den blir. Men om man får upp verkningsgraden 30 %, kan man minska ytan med 30 % dvs. investeringskostnaden med 30 %. Samtidigt kan man smällt av snö på vintern osv.

Avatar Fallback

Re: Solceller

Hema  
#602365 Lite intressant iaf. 👍

Användarvisningsbild

Re: Solceller

DavidV  
#620819 Klurigt det där med att få upp en så hög verkningsgrad som möjligt.
Tänker att det främst är växelriktaren som gör det, eller har jag fel?
Har sökt efter DIY-sidor som tar upp frågan men det känns rätt glest.
Har ni några tips på sidor att läsa in sig på?
Vet att den här sidan är under uppbyggnad och ska innehålla liknande ämnen.
https://solcellservice.se/ Men det finns garanterat fler som har kommit en bra bit på vägen.

Avatar Fallback

Re: Solceller

Hugin  
#620886 Intressant, att tråden lever! - Själv i valet och kvalet att installera (eller ej?).
Investeringsbidrag på 20 % av totalkostnaden klart från länsstyrelsen. Funderande fram och tillbaka beträffande optimerare, har landat i att inte inkludera dessa (merkostnad, ytterligare komponenter som innebär risk för felkällor/reparationskostnader men främst begränsat värde, då dagens moduler innehåller bypassdioder som begränsar effekten av produktionsbortfall vid delvis skuggning av cell/modul).

Dock, en oklarhet som jag inte blir riktigt klok på i djungeln av krav;

Enligt krav från försäkringsbolagen (iaf Länsförsäkringar) erfordras på lantbruksfastighet, att byggnaden är försedd med åskledare (skydd?). I offertunderlag som inkommit (och kompletteringsfråga om detta) har offerten kompletterats med någon "apparat" benämnd "överspänningsskydd AC och dito DC.

Amatörgissning blir då, att ett överspänningsskydd måste jordas någonstans. I elnätets jordpunkt, eller annat krav?

Fundering två: täcker angivna AC och DC- överspänningsskydd helt kravet på åskledare, eller måste en sådan också installeras separat (och då kanske jordas mot detta skydd)?

Avatar Fallback

Re: Solceller

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#620999
Hugin skrev:Intressant, att tråden lever! - Själv i valet och kvalet att installera (eller ej?).
Investeringsbidrag på 20 % av totalkostnaden klart från länsstyrelsen. Funderande fram och tillbaka beträffande optimerare, har landat i att inte inkludera dessa (merkostnad, ytterligare komponenter som innebär risk för felkällor/reparationskostnader men främst begränsat värde, då dagens moduler innehåller bypassdioder som begränsar effekten av produktionsbortfall vid delvis skuggning av cell/modul).

Dock, en oklarhet som jag inte blir riktigt klok på i djungeln av krav;

Enligt krav från försäkringsbolagen (iaf Länsförsäkringar) erfordras på lantbruksfastighet, att byggnaden är försedd med åskledare (skydd?). I offertunderlag som inkommit (och kompletteringsfråga om detta) har offerten kompletterats med någon "apparat" benämnd "överspänningsskydd AC och dito DC.

Amatörgissning blir då, att ett överspänningsskydd måste jordas någonstans. I elnätets jordpunkt, eller annat krav?

Fundering två: täcker angivna AC och DC- överspänningsskydd helt kravet på åskledare, eller måste en sådan också installeras separat (och då kanske jordas mot detta skydd)?


Tja, åskskydd har man nog olika tankar kring. Det bästa är om du kan få detaljerad information från försäkringsbolaget (Länsförsäkringar?) om vad de menar är åskskydd. Firman som lämnat offert på åskskydd kanske inte känner till Länsförsäkringars krav?
Det firman skriver om AC och DC skydd tolkar jag som att det är skydd mot transienter/överspänningar installerade i solcellsanläggningen.
Länsförsäkringar kanske, vad vet jag, tänker sig ett åskskydd som liknande detta, https://elrond.se/produkter/askledare-snabbguide/
Ska man skydda sig mot åska så bör man absolut ha ett överspänningsskydd på inkommande ledningar till husen, ex elledningar och teleledningar samt kopplad till en potentialutjämningsskena som i sin tur är kopplad till jord, gärna ett eget jordtag. Gräver man dessutom ner en jordlina runt huset eller de hus som står i "samlad" grupp på fastigheten och kopplar jordlinan mot jordtaget så har man gjort mycket för att skydda sig. Elbolaget bör dessutom installera ett "inledningsskydd" på inkommande elservis.

Som sagt, jag tror att det är bra att kolla vad försäkringsbolaget menar med åskskydd och meddela detta till firmor som ska lämna offert.

Avatar Fallback

Re: Solceller

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#621001 Är det inte sådana som avses:


https://www.ahlsell.se/10/el-1/tele-dat ... 1/5273730/

Jag har i.a.f två (*3) sådana monterade i låda med en brytare per slinga.

Användarvisningsbild

Re: Solceller

totte  
#621028 När det gäller krav från försäkringsbolag finns det inget alternativ till att noga, helst dokumenterat, ta reda på vad bolagets krav innebär. All annan information är helt utan relevans i det fall det blir fråga om ersättning för en skada.

Avatar Fallback

Re: Solceller

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#621050
totte skrev:När det gäller krav från försäkringsbolag finns det inget alternativ till att noga, helst dokumenterat, ta reda på vad bolagets krav innebär. All annan information är helt utan relevans i det fall det blir fråga om ersättning för en skada.


Eftersom nätägaren besiktar och antingen godkänner eller underkänner installationen gällande skyltning, brytare och åskskydd så tror jag inte detta är något stort problem.

Jag kan tillägga att när jag i somras skaffade 40 solpaneler och ringde försäkringsbolaget så verkade det mest intressant vilket hus de var på. Det blev en skrivning typ: "Solceller monterade". Merkostnaden var försumbar.

Nu i vinter monterade jag 24 till på ett annat hus, även då var det förstås viktigt att de blev skrivna på rätt hus, samtidigt frågade han också om det totala antalet paneler.

Alltså, glöm ej att meddela försäkringsbolaget, se också till att de skrivs på rätt hus och att anläggningens storlek nämns.....(annat än muntligt).

Användarvisningsbild

Re: Solceller

DavidV  
#621208 Låter som att försäkringsbolagets engagemang i frågan är mindre än man tror. Det dök upp ett inlägg här nu är intressant, vad man får göra själv när man monterar och installerar https://solcellservice.se/solceller-vad ... ora-sjalv/
Du som satt upp en hel del själv, finns det mer man får göra än att sätta upp infästningar och paneler?
Frågar försäkringsbolaget om ifall man byggt själv eller inte?

Avatar Fallback

Re: Solceller

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#621274
DavidV skrev:Du som satt upp en hel del själv, finns det mer man får göra än att sätta upp infästningar och paneler?
Frågar försäkringsbolaget om ifall man byggt själv eller inte?


Man får skruva paneler själv, men i praktiken blir det omöjligt i.o.m att kontakterna måste klickas ihop (av behörig elektriker) efter hand.

Har man monterat fästen/skenor, byggt ställning och lyft upp panelerna så tar inte själva montaget speciellt lång tid.

En behörig elektriker har ju "ärendet" mot nätägaren, annars kan anläggningen aldrig kopplas mot nätet.
Därför ställs nog aldrig den frågan.
Jag har svårt att tro att försäkringsbolaget börjar ifrågasätta sånt som nätägaren godkänt.

Skulle däremot något ändras i efterhand så t.ex anläggningens storlek ej stämmer med slutbeviset från nätägaren så är det nog bäddat för problem.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).