ATV och UTV i skogen

Köpråd ATV

29 inlägg 46767 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Köpråd ATV

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#525203
Hema skrev:Fast du har ju fuskig/åtråvärd vagnstyrning. Du spelar in annan liga. :)


🤗

ATV från Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: Köpråd ATV

hlb  
#601389 Funderar på att byta min gamla Canam 800 -11. Hittat ett par mycket fina begagnade med mycket låga timmar på blocket. Båda Canam av årsmodellen 2017 och 1000 kubikare. Pris 90-100 tusen. Ingen moms. Med dagens skattedebatt tror jag inte jag köper i företaget denna gång. Har jämfört specifikationer och tycker Canam fortfarande är den mest lämpliga för mig. Två nycklar där den ena är "performance"
Rätta mig gärna om jag har fel........ kommer att ta hänsyn till era råd, men sedan själv bestämma.......och ta konsekvenserna.😀

Användarvisningsbild

Re: Köpråd ATV

fendt311  
#601399 Var inne på att köpa en canam 2013. Fick låna hem en 450 av handlaren. Blev lite skeptisk när jag prova visco diffen. Prövade mot en timmer stock i skogen. Tyckte det luktade lite bränt om visco oljan efter det. Var försiktig med låne maskin. Så jag vet inte om jag var för försiktig med gasen. Innan jag tog mig över. Annars var det en mycket trevlig maskin. Nu vet jag inte om det är visco diff i större maskiner. Blev ett annat märke med el diff. Den gången. Funderar nu på att byta maskin. Är det fortfarande visco diff på canam?

Användarvisningsbild

Re: Köpråd ATV

hlb  
#601412 Tror att det är visco diff fortfarande. Har använt min 800 till tuffa jobb, som att dra in helträd på blötmark så att jag kan nå med Hyprokranen om inte vajern räcker. Då ligger man ofta på max, men den drar som en bättre Ardenner. Sedan kör jag vattentunna till djurbevattning 1000 liter med hög fart och flera kilometer. Det är skillnad på min användning och lite finåkning en lördagskväll i byn. Sedan skall man väl sälja innan reparationerna kommer. Börjar man reparera måste man ju köra "lite till" för att betala av reparationen.

Användarvisningsbild

Re: Köpråd ATV

fendt311  
#601429 Får ge canam en till chans. Får låna hem en ny till våren och testa igen. Tack för informationen.

Användarvisningsbild

Re: Köpråd ATV

hlb  
#601962 Så var 1000-kubikaren hemma efter 90 mil med släp. Usch vad mycke bilar det blivit på E4.
Nu kommer frågan, vad göra med den gamla 800-an. Spridarrengöring, lagning av plastskydd mm behövs.
Det snart 13-åriga barnbarnet (han är också rätt skogstokig) tycker vi ska göra den i ordning och....................................mmmmm. Tål att tänka på.

Avatar Fallback

Re: Köpråd ATV

Robertberg  
#601991 Tror du kommer bli nöjd hlb, vi har en likadan på jobbet, från 2016 tror jag.
Går bra i knepiga passager tack vare lågväxeln.
Har inget negativt att säga, men har inte mycket att jämföra med heller. Mer än vår Honda 420, och de är inte riktigt jämförbara.

Användarvisningsbild

Re: Köpråd ATV

hlb  
#602000 Jo, som på din bild trivs den bäst. Skitig och dan och med något riktigt tungt att dra.

Användarvisningsbild

Re: Köpråd ATV

Tokslut  
#604822
JoTh skrev:Det som är markanta skillnader till Suzukins fördel är växelförare, och enkelheten med AWD och diff, fjädringsväg och köregenskaper och manövrerbarheten och balansen i hela maskinen i tuff terrängkörning.
På plattföre i gynnsam terräng märks det betydligt mindre vad de verkligen är för skillnader på de olika maskinerna.
Den nya Suzukin som kommer under hösten skall ha kraftigare servo assistans är det lovat.

Jag har inte timmar bakom styret på någon Japan, men att säga att Sukkan har enklast reglage för 4x4 är konstigt då Polaris lägger du i 4wd"auto" och så sköter systemet allt själv och du behöver aldrig tänka på när och om det behövs 3 eller 4wd. För är det nått jag märkt genom åren så är det att de med manuella framdiffar glömmer till 95% att diffa =))

Sen har Japanarna sämst servoverkan med marginal där Polaris är särklass skönaste med sin progresiva servo.

Och tar vi ljudnivå så har Sukkan nått märkligt högt ljud mot alla andra originalsystem jag stött på. Det enda andra originalsystem jag tycket låter förmycket är Polaris Scramblers, men den klassas väl mer som "sportmaskin" så där är det mer förståerligt.

Lägg även till närhet till återförsäljare, för garantiåtgärder och service blir det. Iaf. när man leker med maskinen. :oops:

Användarvisningsbild

Re: Köpråd ATV

Tokslut  
#604823 Sen att prata om olika nycklar med körlägen på Can am är pase, numer finns det 3lägesknapp på styret med körlägen, så även på Polaris som nog va första med det 2017 på sin 1000 Sportsman

Avatar Fallback

Re: Köpråd ATV

JoTh  
#604870
Tokslut skrev:
JoTh skrev:Det som är markanta skillnader till Suzukins fördel är växelförare, och enkelheten med AWD och diff, fjädringsväg och köregenskaper och manövrerbarheten och balansen i hela maskinen i tuff terrängkörning.
På plattföre i gynnsam terräng märks det betydligt mindre vad de verkligen är för skillnader på de olika maskinerna.
Den nya Suzukin som kommer under hösten skall ha kraftigare servo assistans är det lovat.

Jag har inte timmar bakom styret på någon Japan, men att säga att Sukkan har enklast reglage för 4x4 är konstigt då Polaris lägger du i 4wd"auto" och så sköter systemet allt själv och du behöver aldrig tänka på när och om det behövs 3 eller 4wd. För är det nått jag märkt genom åren så är det att de med manuella framdiffar glömmer till 95% att diffa =))

Sen har Japanarna sämst servoverkan med marginal där Polaris är särklass skönaste med sin progresiva servo.

Och tar vi ljudnivå så har Sukkan nått märkligt högt ljud mot alla andra originalsystem jag stött på. Det enda andra originalsystem jag tycket låter förmycket är Polaris Scramblers, men den klassas väl mer som "sportmaskin" så där är det mer förståerligt.

Lägg även till närhet till återförsäljare, för garantiåtgärder och service blir det. Iaf. när man leker med maskinen. :oops:


Det är inte konstigt att man kan ha olika uppfattningar @Tokslut.
Men själv åker jag inte ATV i den bemärkelsen.
Utan kör den och läser av terrängen framför.
Då uppskattas det att den inte håller på med en massa egna hyss.
Det finns ingen ATV mig veterligen som har markradar framför.
Det är med manuella val precis lika som att köra vilken skogsmaskin som helst.
Däremot en bil som går på släta vägen är det bra med en massa automatik.

Användarvisningsbild

Re: Köpråd ATV

Tokslut  
#604883
JoTh skrev:
Tokslut skrev:
JoTh skrev:Det som är markanta skillnader till Suzukins fördel är växelförare, och enkelheten med AWD och diff, fjädringsväg och köregenskaper och manövrerbarheten och balansen i hela maskinen i tuff terrängkörning.
På plattföre i gynnsam terräng märks det betydligt mindre vad de verkligen är för skillnader på de olika maskinerna.
Den nya Suzukin som kommer under hösten skall ha kraftigare servo assistans är det lovat.

Jag har inte timmar bakom styret på någon Japan, men att säga att Sukkan har enklast reglage för 4x4 är konstigt då Polaris lägger du i 4wd"auto" och så sköter systemet allt själv och du behöver aldrig tänka på när och om det behövs 3 eller 4wd. För är det nått jag märkt genom åren så är det att de med manuella framdiffar glömmer till 95% att diffa =))

Sen har Japanarna sämst servoverkan med marginal där Polaris är särklass skönaste med sin progresiva servo.

Och tar vi ljudnivå så har Sukkan nått märkligt högt ljud mot alla andra originalsystem jag stött på. Det enda andra originalsystem jag tycket låter förmycket är Polaris Scramblers, men den klassas väl mer som "sportmaskin" så där är det mer förståerligt.

Lägg även till närhet till återförsäljare, för garantiåtgärder och service blir det. Iaf. när man leker med maskinen. :oops:


Det är inte konstigt att man kan ha olika uppfattningar @Tokslut.
Men själv åker jag inte ATV i den bemärkelsen.
Utan kör den och läser av terrängen framför.
Då uppskattas det att den inte håller på med en massa egna hyss.
Det finns ingen ATV mig veterligen som har markradar framför.
Det är med manuella val precis lika som att köra vilken skogsmaskin som helst.
Däremot en bil som går på släta vägen är det bra med en massa automatik.

Har du ens provat Polaris system?

Har nog aldrig känt att framaxeln diffat i onödan så maskinen vill gå rakt fram. Väldigt snabbt och smidigt system.

Och så du inte tror jag är en fanbuy så åker jag inte Polaris nu :P


Avatar Fallback

Re: Köpråd ATV

Hema  
#604887 Jag har Yamaha grizzly 550 och gillar slungkopplingen. Men om den skulle vara bättre? Jag har testat en polaris 800, men där var det väl bara mjukstarten som va sämre. Skulle gärna testa fler maskiner och helst Suzuki, men iom att de inte erbjuder traktor A, så vetitusan vad man ska välja till nästa gång.

Användarvisningsbild

Re: Köpråd ATV

Tokslut  
#604891 För att förtydliga, Polarisen är 2wd tills bakhjulen snurrat 1/6 varv mer än framhjulet. Syns i filmen om man tittar noga. Och blir då 3wd om mer inte behövs

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).