ATV och UTV i skogen

Kombivagn till enklare gårdssysslor?

15 inlägg 8595 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kombivagn till enklare gårdssysslor?

AndersKar  
#589898
1570384422_timmervagn-atv-tfa01.jpg
1570384426_atv-skogsvagn.jpg
Hej sitter och kollar efter en enklare kombivagn för runt 15k, plus minus nån tusenlapp. Den ska hänga bakom en Kodiak 700cc och användas till sysslor som uppkommer på en liten hästgård och enklare vedhämtning på gården. Velar mellan dom två vanligaste vagnarna.



   TS
ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: Kombivagn till enklare gårdssysslor?

Ent  
#589919 Jag köpte modellen på bild 2 för 6-7 år sedan härifrån http://www.anordic.se/atv-trailer-gottasavagnen.html och den har fått bekänna färg med ett antal årsvedar. Ett av däcken fick torrsprickor och måste bytas för nåt år sedan, men i övrigt har både vagn och winsch + medföljande kontroller funkat klockers.

Denna typ har runda stolpar som i någon mån kan vrida sig om det är trångt mellan träden. En fyrkantig stolpe kan ju inte flexa lika mycket.

Med den övre modellen får man flaket fix och färdigt med höga lämmar, vilket man med det undre får snickra ihop själv.

Tipset är att köpa en batterilåda och batteri-snabbklämmor på Biltema och montera på vagnen så att kranen har sin egen strömförsörjning.

Användarvisningsbild

Re: Kombivagn till enklare gårdssysslor?

AndersKar  
#589922 Tack för svar, lutade åt den och även beställa från samma ställe som du länkade😅 Känns som att det kan vara skönt med lite lägre lämmar vid mockning av hagar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Kombivagn till enklare gårdssysslor?

Ent  
#589925
AndersKar skrev:Tack för svar, lutade åt den och även beställa från samma ställe som du länkade😅 Känns som att det kan vara skönt med lite lägre lämmar vid mockning av hagar.


Se där, det finns fördelar med lägre lämmar också.

Om kvaliteten fortfarande är lika bra så lär du bli nöjd. Det var för mig en chansning, jag räknade med att förr eller senare få plocka fram svetsen men än klarar den sig.

Sedan har förmodligen den andra modellen sina fördelar som någon här borde kunna redogöra för, men jag har aldrig använt nån sådan så jag kan inte avgöra vilken som är bättre. Kör på, dela gärna synpunkter och förslag på förbättringar :-bd

Användarvisningsbild

Re: Kombivagn till enklare gårdssysslor?

AndersKar  
#589926 Det ska jag allt göra😊 Nu är den beställd iaf och om nån vecka ska hjulingen vara leveransklar med😍

   TS
Avatar Fallback

Re: Kombivagn till enklare gårdssysslor?

torbjorn_2150  
#589930 Jag har den enl bild 2, eller mycket lika. Har plågat den rätt hårt med lyft av tunga stockar. Dags att försöka rikta upp vinschstolpen! När jag köpte var elvinsch och stödben inte i det normala paketet, men vinschen ingick under en kampanj, och stödben kostade inte särskilt mycket. Jag har placerat ett ”fritidsbatteri” på hyllan på skackeln, o det fungerar bra. Fjärrkontroll är väl standard för elvinschen? Lätt att lämpa av flaket för timmerkörning. Med den ganska lilla användning jag har, är jag, i relation till priset, väldigt nöjd

Användarvisningsbild

Re: Kombivagn till enklare gårdssysslor?

AndersKar  
#589940 Känns som att jag inte kommer bli missnöjd iaf till det som jag kommer använda den till. Kommer ju inte behöva plåga livet ur den med tunga timmerlass heller då skogen bara är typ 100m bort😊

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kombivagn till enklare gårdssysslor?

jarsen86  
#590008 Har oxså vagnen på bild 2. Och är mycket nöjd med hållbarheten, ända som hänt hittills, är att jag krökte dragstången.
Men det hade nog hänt de flesta vagnar. Gjorde ett litet grävjobb där vi använde vagnen till körning av makadam :roll: .
blev lite väl mycket med 2 kubik.
Men det var lätt löst, böjde rätt den och slog i en 4 kants profil inuti. så nu har det funkat i 4år.
Ända minuset mot en dyr vagn är nog markfrigången

Avatar Fallback

Re: Kombivagn till enklare gårdssysslor?

Ent  
#590018
jarsen86 skrev:Har oxså vagnen på bild 2. Och är mycket nöjd med hållbarheten, ända som hänt hittills, är att jag krökte dragstången.
Men det hade nog hänt de flesta vagnar. Gjorde ett litet grävjobb där vi använde vagnen till körning av makadam :roll: .
blev lite väl mycket med 2 kubik.
Men det var lätt löst, böjde rätt den och slog i en 4 kants profil inuti. så nu har det funkat i 4år.
Ända minuset mot en dyr vagn är nog markfrigången


Jag monterade draget tvärtom som på bilderna, alltså på undersidan av bommen för att inte riskera att framänden av bommen ska haka i. Dessutom får man något bättre markfrigång under bommen. Nackdelen är att bakänden på långa bitar kan ta i marken, speciellt vid backning. Jag kompenserar detta genom att bulta fast en fyrtums kanting på den bakersta banken när det ska köras vedlass. Det kan nog tåla en femtums också.

Användarvisningsbild

Re: Kombivagn till enklare gårdssysslor?

AndersKar  
#591118 Så där då var äntligen hjulingen hämtad och vagnen monterad, fick bli två 48w arbetsljus på kranpelaren med😁

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kombivagn till enklare gårdssysslor?

r0bin  
#591704 Jag tror du kommer bli nöjd med den! Köpte samma modell i våras och det känns som man får mycket vagn för pengarna. Allt känns genomtänkt ,sen får man leva med att en del svetsar ser lite tveksamma ut:lol: verkar vara lite lotteri, men det är lätt åtgärdat om nån svets ser för hemsk ut. Sen tycker jag att grinden är onödigt låg och att infästningen till kranarmen sitter för lågt, så det är lite ivägen när man ska lasta men man kanske inte ska ha på mer :???:
Köpte i allafall en fyrkantsprofil, dimensionen under och tryckte i ramen, då behöver man inte oroa sig för att man knäcker vagnen. Enkel åtgärd, sen förstärktes även kranfoten på några ställen i förebyggande syfte.
Jag som flera vände handsken "uppochner" för att få bättre markfrigång vid draget men hade man lite längre ved på, runt 4 meter eller längre så hängde dom ner så lågt så det gick inte att backa i skogen. Så höjde vagnen 8cm vid boggien. Så nu går den riktigt bra! Det vart ca 37cm markfrigång och den står rakt när den är kopplad på fyrhjulingen som har 30cm frigång.
Så helt okej vagn original, men vart riktigt bra efter några kvällar i garaget.

Avatar Fallback

Re: Kombivagn till enklare gårdssysslor?

Ent  
#591718
r0bin skrev:Jag tror du kommer bli nöjd med den! Köpte samma modell i våras och det känns som man får mycket vagn för pengarna. Allt känns genomtänkt ,sen får man leva med att en del svetsar ser lite tveksamma ut:lol: verkar vara lite lotteri, men det är lätt åtgärdat om nån svets ser för hemsk ut. Sen tycker jag att grinden är onödigt låg och att infästningen till kranarmen sitter för lågt, så det är lite ivägen när man ska lasta men man kanske inte ska ha på mer :???:
Köpte i allafall en fyrkantsprofil, dimensionen under och tryckte i ramen, då behöver man inte oroa sig för att man knäcker vagnen. Enkel åtgärd, sen förstärktes även kranfoten på några ställen i förebyggande syfte.
Jag som flera vände handsken "uppochner" för att få bättre markfrigång vid draget men hade man lite längre ved på, runt 4 meter eller längre så hängde dom ner så lågt så det gick inte att backa i skogen. Så höjde vagnen 8cm vid boggien. Så nu går den riktigt bra! Det vart ca 37cm markfrigång och den står rakt när den är kopplad på fyrhjulingen som har 30cm frigång.
Så helt okej vagn original, men vart riktigt bra efter några kvällar i garaget.


Tjusig uppgradering :-bd Mycket mer elegant att höja upp hela alltihop vid boggin. Min raggarmetod att sala på bakre banken var snabbt påkommen och utförd, men om man får tid över skulle man ju kunna göra som du. Om man bara får den där tiden, och över dessutom...

Användarvisningsbild

Re: Kombivagn till enklare gårdssysslor?

AndersKar  
#591782
1571581695_20191020_122816.jpg
Såg ju riktigt bra ut, synd bara att man inte äger svets eller har kunskapen för den delen😂 Märkte rätt omgående det där med svetsarna, ena fästet till spännet för lämmen på flaket släppte direkt så blev att dra en genomgående skruv där. Hittills har den funkat bra annars att köra ved och markstenar på. Drog även ett skapligt lass med gamla plank till våran brännhög gick riktigt fint. Sen kan man ju inte begära för mycket kvalitetsmässigt med tanke på vad många andra vagnar ligger på i pris😊

   TS
Avatar Fallback

Re: Kombivagn till enklare gårdssysslor?

jhasselg  
#601286 Efter 6 år med den övre vagnen kan jag föredla följande erfarenhet.

1) Den övre vagnen har en brist. Det är att kranpelaren står på nätgrinden och nätgrinden håller inte riktigt om du behöver vinscha in något lite tyngre. En älg gjorde att min nätgrind buktade nedåt och vred sig så kranpelaren började luta 45 grader bakåt.

2) Den övre vagnen har inte så bra rostskydd så saker kommer att börja rosta.

Men man får valuta för pengarna, för dom är ju billiga.

Avatar Fallback

Re: Kombivagn till enklare gårdssysslor?

Ent  
#601304 Som jag skrivit i nån annan tråd här, jag råkade ut för en frostsprängning i ramen till flaket. Detta hade stått lutat mot uthusväggen och jag antar att det var då det kom in vatten i ramrören. Tipset är att borra dräneringshål i ramverket om nu inte det redan är gjort på de nyare vagnarna.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).