Skogsekonomi

Regeringens förslag till klimatplan

9 inlägg 3283 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Regeringens förslag till klimatplan

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#601203 Jag vet inte riktigt var den här tråden hör hemma, flytta gärna. Men med dessa punkter får i varje fall jag anledning att fundera över mina investeringar i skotare, pickup, fyrhjuling, släpvagn med mera. När är det kostnadseffektiv att gå över till nya maskiner med annan drivmetod/bränsle? Särskilt som andrahandsvärdet lär vara i princip noll på de gamla grejorna när den tidpunkten inträffar!? Eller kommer vi få se en massa smarta konverteringslösningar så vi kan peta in något annat som driver hydraulpumparna i stället för dieselmotorn?
Nå, det här är punkterna i varje fall:
klimatpolitiska-handlingsplanen-fakta-pm.pdf




   TS
Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Regeringens förslag till klimatplan

anersimyra  
#601204 Möjligen blir stat och kommun något hårdare än tidigare vad gäller ålder på maskiner..🤔

Avatar Fallback

Re: Regeringens förslag till klimatplan

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#601205 Andrahandsvärdet kommer att bli skyhögt på maskiner som hinner säljas innan nya regler kommer. Ser inget radikalt i den där planen egentligen utom stopp för försäljning av fossildrivna bilar efter 2030. Men om bilen bara går att köra på etanol eller biodiesel så borde det vara ok att sälja den?

Användarvisningsbild

Re: Regeringens förslag till klimatplan

anersimyra  
#601206 Och det kommer förstås innebära att vi tvingas till investeringar som aldrig kommer att kunna täckas med inkomster från verksamheten.. :shock:

Avatar Fallback

Re: Regeringens förslag till klimatplan

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#601230 Då gör naturligtvis ingen den investeringen och då blir inte jobbet gjort.

Användarvisningsbild

Re: Regeringens förslag till klimatplan

svampbob  
#601233 Det kommer att bli ungefär som kärnkraftsomröstningen där alla kärnkraft skulle ha varit borta 2010.
Ska vi sluta med petroleumdrivmedel så kommer alternativen att innebära en enorm miljöförstöring och förstöring av stora ekonomiska värden. Jag tror att vi kommer att kollektivt ha nyktrat till inom fem år och insett att petroleum och kärnkraft är det bästa för vår miljö.
Jag kan tänka mig att vi kommer att använda den tyska metoden för att omvandla vindkraft till naturgas och därigenom göra vindkraften värdefullare som energikälla.

Användarvisningsbild

Re: Regeringens förslag till klimatplan

anersimyra  
#601240
Skogsola skrev:Då gör naturligtvis ingen den investeringen och då blir inte jobbet gjort.

Så kan det mycket väl bli. För runt tre år sedan var kamraten med på en upphandling där kommunen ställde krav på eldrift på samtliga maskiner och fordon. De drog dock tillbaks kravet då något elalternativ för transport av arbetshästar inte fanns vid tiden för upphandlingen. Men nu är risken överhängande att kravet på elfordon återigen blir aktuellt.. :shock:

Avatar Fallback

Re: Regeringens förslag till klimatplan

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#601253 När kommuner ska upphandla något så gör det inget om det blir orimligt dyrt för det är någon annan som betalar. Men den marknaden är ändå begränsad.

Användarvisningsbild

Re: Regeringens förslag till klimatplan

anersimyra  
#601260
Skogsola skrev:När kommuner ska upphandla något så gör det inget om det blir orimligt dyrt för det är någon annan som betalar. Men den marknaden är ändå begränsad.

Kommunala och statliga uppdrag i reservat och tätortsnära områden är i dag omfattande och sysselsätter tusentals personer både via egna uppdrag och via Skanska, Peab, svevia, green landscaping, Ikea mfl. Priserna är förstås hårt pressade och sänks ofta vid nyupphandling. Ett hårdare krav på fordonsparken slår förstås hårt då priserna är fortsatt låga och i stort sett oförändrade under avtalsperioden som typiskt löper under 3 + 2 år.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).