Skogsekonomi

Självverksam

27 inlägg 7385 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Självverksam

JerryH  
#601143
JohannesG skrev:Om inkomsterna inte är större än utgifterna och du känner dig nöjd och belåten med att leva på det vis som tillåter detta är det inga problem att vara självverksam oavsett areal.

För vissa kan känslan av att arbeta i egen skog efter eget tycke vara värd långt mer än 40 000kr/månad och ny lyxbil varje år. För andra kan det vara tvärt om.


Det bästa är nog om det är inkomsterna som är störst =))

Men annars håller jag med :grin:

Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Självverksam

JohannesG  
#601145
JerryH skrev:
JohannesG skrev:Om inkomsterna inte är större än utgifterna och du känner dig nöjd och belåten med att leva på det vis som tillåter detta är det inga problem att vara självverksam oavsett areal.

För vissa kan känslan av att arbeta i egen skog efter eget tycke vara värd långt mer än 40 000kr/månad och ny lyxbil varje år. För andra kan det vara tvärt om.


Det bästa är nog om det är inkomsterna som är störst =))

Men annars håller jag med :grin:

=)) =)) =))
Om man kunde lära sig att faktiskt läsa igenom vad man skrivit. Och inte bara läsa vad man redan tänker. :oops:

Användarvisningsbild

Re: Självverksam

sundelius  
#601147 Håller helt med de två tidigare inläggen..
Det är endast trådskaparen själv som kan avgöra om det går ekonomiskt, hade jag bara haft mig själv att ta hänsyn till så hade jag klarat det redan nu (175 hektar)
Med fru och barn får jag nog vänta 10 år till. När då den yngste sonen lämnat boet kan jag fullfölja min plan om det då fortfarande är min högsta önskan

Avatar Fallback

Re: Självverksam

jannee  
#601152 Min granne, nu död, klarade sig "bra" på 54 ha och så gjorde under hela sin levnad.
I min ungdom hade han visserligen 3 kor, en häst, gris och några höns + skogen.
Bostaden var modern, fanns enfas ström indraget och fungerande eldstäder. :mrgreen:
I min ungdom hoppade visserligen min granne in som daglönare, hjälpte till lite varstans där det behövdes ett extra handtag. EX vid höskörden, tröskning, potatisplockning men även skogsarbete

Avatar Fallback

Re: Självverksam

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#601154 Är det någon här som bara lever på sin egen skog, dvs enda inkomsten är att sälja virke? Utan att göra jobb åt andra, antingen som snickare eller konsult? Eller finansieras av sin sambo? 🙃

Användarvisningsbild

Re: Självverksam

halvproffs  
#601157
Mangan skrev:Är det någon här som bara lever på sin egen skog, dvs enda inkomsten är att sälja virke? Utan att göra jobb åt andra, antingen som snickare eller konsult? Eller finansieras av sin sambo? 🙃


Vedproducent lever på sin skog tex. Iaf tror jag det :grin:

Användarvisningsbild

Re: Självverksam

svampbob  
#601181
halvproffs skrev:
Mangan skrev:Är det någon här som bara lever på sin egen skog, dvs enda inkomsten är att sälja virke? Utan att göra jobb åt andra, antingen som snickare eller konsult? Eller finansieras av sin sambo? 🙃


Vedproducent lever på sin skog tex. Iaf tror jag det :grin:


Tror du han kapar ved ideellt :d nog tror jag alla hans timmar vid vedmaskinen ger lite kostnadstäckning.

Avatar Fallback

Re: Självverksam

jannee  
#601186 Man borde fråga vedproducent vilken timpenning han har på sin ved, är nog inte hög om man slår ut alla timmar, drar bort alla kostnaden gentemot intäkterna.

Användarvisningsbild

Re: Självverksam

HannuRöj  
#601188 Jag med. Hela det 20 år vi har varit som skogsägare, 50% familjens inkomst har kommit från skogen. I genomsnit. Det borde vara omöjligt med 103 ha.😁

Användarvisningsbild

Re: Självverksam

Vedproducent  
#601198
jannee skrev:Man borde fråga vedproducent vilken timpenning han har på sin ved, är nog inte hög om man slår ut alla timmar, drar bort alla kostnaden gentemot intäkterna.

Det finns nog mer välbetalda arbeten ja om man räknar alla timmar. Själva vedklyvandet går allt riktigt bra. Det är transporterna som är alldeles för dåliga och det tar ju lika mycket tid det.

Men ved och skog är det jag håller på med ja. Behöver en omsättning på cirka 1,5 miljon om året för att det ska se ok ut i resultaträkningen. Då kan jag amortera 200 000 kr om året också vilket jag gjort nu 8 år i rad.

Avatar Fallback

Re: Självverksam

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#601199
HannuRöj skrev:Jag med. Hela det 20 år vi har varit som skogsägare, 50% familjens inkomst har kommit från skogen. I genomsnit. Det borde vara omöjligt med 103 ha.😁


Vad har du för belåningsgrad?

Användarvisningsbild

Re: Självverksam

HannuRöj  
#601245 Lånen är nästan betalat ut. Var på början tre olika fastigheter, det första, min hemgård var värderad 75% av (teoretisk) marknadpris. Nästa, grannfastighet, fick vi köpa innan efterfrågan och priserna ökade. Var ingen större efterfråga mot det, för att där fanns rejält med djungel, med gammla frönträd, jättebjörk och asp. Tåg bara 10 år få pengarna tillbaka, sen några hektar slutavverkning. Det tredje fastighet, torv- och gammal åkmark med björk, blir nu betalat av, allt har varit massa och flisved. Ju värre fastighet det bättre för självverksama 🚜 .Värdet ökat med.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).