Motorsåg och handhållet

Tändspole husqvarna 450

32 inlägg 7655 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Tändspole husqvarna 450

Stampep  
#601130 Har en husqvarna 450 på bänken, ca 3 år gammal, ej använd yrkesmässigt kanske runt 100 timmar.
Tändspolen har gett upp för andra gången, någon som har hört att den ska vara nåt standardfel på dessa sågar?
Något jag kan kika extra på för att förhindra att den går igen?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Tändspole husqvarna 450

totte  
#601132 Kolla att den har rätt tändstift för modellen. Vissa sågar måste ha ett avstört stift med inbyggt motstånd. Vet inte hur det är med 450 men det bör finnas i nån manual.

Avatar Fallback

Re: Tändspole husqvarna 450

Avslutat-02  
#601146 Det ska vara avstyrt stift.

RCJ7Y.

Jag kollar lite mera när jag har tillgång till dator.

Återkommer.

Avatar Fallback

Re: Tändspole husqvarna 450

Avslutat-02  
#601162 Om ni fortfarande vill ha min hjälp så varsågod...

Säg till om hjälp när den kan behövas...

Användarvisningsbild

Re: Tändspole husqvarna 450

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#601167 Det är inte ovanligt med kass tändningar men två på 100 tim?
Vet du om det var nån synlig åverkan nånstans?
Har du kollat anslutningar kabel, avstånd etc?

Användarvisningsbild

Re: Tändspole husqvarna 450

Stampep  
#601179 Rcj7y sitter i, tändmodulen är den som heter 8802, får se till att det är den nya som sätts dit nu, för tillfället lånade jag från min 445a för att se om det var den igen och då går sågen.

Den svarta kabeln hade blivit lite klämd får se till att byta den med.

Klurade lite på om det kan bli för varmt för modulen/spolen? Gnistsläckaren sitter i och sågen går med 15" svärd, mycket grovt har det huggits.. Dock är ägaren rättså noga med att hålla rent så inget spån etc under kåpor.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tändspole husqvarna 450

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#601184 Provade du utan dödar kabel?
Provar du sen efter du bytt tillbaka, innan montering av ny?

Användarvisningsbild

Re: Tändspole husqvarna 450

Stampep  
#601185 Nej det gjorde jag inte, om jag inte minns fel går väl inte sågen att stänga av då🤔 har för mig jag hade det felet på en annan. Får testa det.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tändspole husqvarna 450

Avslutat-02  
#601187 Modell 445-450 och 2240-2245-2250…
Har haft mycket problem med spolen...

Användarvisningsbild

Re: Tändspole husqvarna 450

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#601189
Stampep skrev:Nej det gjorde jag inte, om jag inte minns fel går väl inte sågen att stänga av då🤔 har för mig jag hade det felet på en annan. Får testa det.

Det går ju o dra i choken om inget annat.
Men test behöver du inte starta för, räcker med Jordat stift.
Lossar man dödar krets vid spolen så ser man om det är kablage fel eller reglage fel.

Användarvisningsbild

Re: Tändspole husqvarna 450

Stampep  
#601192
vinterrojarn skrev:Modell 445-450 och 2240-2245-2250…
Har haft mycket problem med spolen...


Det verkar så, konstiga är att min 445a gått klockrent, iofs inte så många timmar men ändå. En kompis har en 2245 som han huggit närmare 2000 m3 med som bara vägrar dö, han skulle ha den tills den dog men fick köpa ny före när jonsered skulle försvinna han vägrar köra nåt annat😂

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tändspole husqvarna 450

Stampep  
#601193
Mange skrev:
Stampep skrev:Nej det gjorde jag inte, om jag inte minns fel går väl inte sågen att stänga av då🤔 har för mig jag hade det felet på en annan. Får testa det.

Det går ju o dra i choken om inget annat.
Men test behöver du inte starta för, räcker med Jordat stift.
Lossar man dödar krets vid spolen så ser man om det är kablage fel eller reglage fel.


Jo det var så jag fick göra med en annan såg.. Får testa lite imorgon om jag hinner.
Den slog gnistor och puffade till men vägrade starta tills jag bytte spole/modul

   TS
Avatar Fallback

Re: Tändspole husqvarna 450

Avslutat-02  
#601211
Stampep skrev:
vinterrojarn skrev:Modell 445-450 och 2240-2245-2250…
Har haft mycket problem med spolen...


Det verkar så, konstiga är att min 445a gått klockrent, iofs inte så många timmar men ändå. En kompis har en 2245 som han huggit närmare 2000 m3 med som bara vägrar dö, han skulle ha den tills den dog men fick köpa ny före när jonsered skulle försvinna han vägrar köra nåt annat😂


Den modellen finns fortfarande kvar....
Jag sålde en idag....
\:d/

Avatar Fallback

Re: Tändspole husqvarna 450

Avslutat-02  
#601232 Bör vara en sådan....

Användarvisningsbild

Re: Tändspole husqvarna 450

Stampep  
#623520 Nånting är skumt med sågen🤔 den startar och går på lågvarv men över 1/3-1/2 gas blir det böööö och sen dör den🤔 ägaren har bytt membran, ny spole är monterad. Har blåst rent bränslefilter/slang och bytt blåsan då det inte kom upp bränsle ordentligt vilket det gör nu. Ingen skillnad om jag lägger sågen på sidan eller har den upprätt. Börjar få slut på idéer nu

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).