Skogsekonomi

Självverksam

27 inlägg 7392 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Självverksam

Zyrix  
#600781 Önskar synpunkter från er som är självverksamma skogsägare vad som krävs för att bli självverksam och släppa 8-16 jobbet för att kunna försörja sig på skogen
Hur stor fastighet/tillväxt krävs med säg en blandad skog (ålder/huggnigsklasser)
Vad mer behövs för att få det att gå runt?



   TS
Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Självverksam

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#600804 Hur många timmar kan du lägga ner varje år?

Om du kan lägga ner 1600 timmar, kan du sköta ca 200 ha i mina trakter med motorsåg, röjsåg planteingsspade, traktor och vajerkran. 😀

Användarvisningsbild

Re: Självverksam

fendt311  
#600806 Ca 400ha var det för några år sedan. Då måste du ha allt från ung skog till avverkningsbar skog.

Avatar Fallback

Re: Självverksam

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#600839 Kan du timmra dig en koja att bo i och leva på älgkött och lingonsylt? Eller måste du byta Volvo XC 90n mot en ny varje år och åka till Thailand över jul. Som sagt så finns det inget enkelt svar. Men någon liten löneinkomst gör tillvaron lättare. Rörelseöverskott är hårt beskattat.

Användarvisningsbild

Re: Självverksam

Vedproducent  
#600845 Avkastningen i södra Sverige ligger ju mellan 1000-1500 kr hektar och år ungefär. Sen ska sociala kostnaderna och skatten betalas på det. Förutsätter ju också att du redan har fastigheten utan lån. Så om du vill jämföra mot en normal lön så krävs det ju några hundra hektar.

Användarvisningsbild

Re: Självverksam

Lillesves  
#600872 Är du intresserad och har möjlighet att förädla virket så kan du få in lite mer slantar.
Annars behöver man nog några hundra hektar ja.

Avatar Fallback

Re: Självverksam

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#600909 De.t finns snillen som Erik Hjärtfors som kan gräva upp en trädrot och sälja den dyrt. Men för de flesta av oss så är vidareförädling mera slit än inkomst.

Avatar Fallback

Re: Självverksam

Sörlänningen  
#600954 I Södra Sverige med konventionellt skogsbruk så kan man nog i vissa fall ha det som huvudsyssla från 200ha, men man får ju ingen hög lön. Med 400 ha (som ju då alltså kanske kostar 40 miljoner...) bör man kunna ha en rätt bra inkomst. Det finns ju också andra varianter, som att man arbetar halvtid, om man kan göra det medan man bor på gården. Då kan man klara sig rätt bra.

Själv har jag de senaste två åren konsultat på drygt halvtid och klarat mig bra ekonomiskt tack vare skogen (drygt 200 ha). Jag har dock inte kunnat bo på skogsgården, eftersom min fru måste arbeta i en annan stad, så jag har inte fjort vidare mycket praktiskt arbete själv. Hade kunnat få knappt 100 000 högre netto (före skatt alltså) per år om jag hade kunnat göra all röjning och plantering själv. Från och med nyår skall jag konsulta på heltid, så det blir inte mer skogsarbete i alla fall.

Sedan beror det rent praktiskt väldigt mycket på skattesituation och annat hur mycket man kan få ut av en viss mängd hektar. I vårt fall är vi gamla Södramedlemmar, och ungefär en tredjedel av nettot kommer från vinstdelning från Södra. För folk som inte är priviligierade med ett gammalt Södramedlemskap är ju dock situationen annorlunda. För dem som regelbundet kan hamna över gränsen för statlig skatt (d.v.s. om man har flera hundra hektar, eller om man kombinerar annat arbete med skogen) spelar det ju också stor roll om hur mycket betalat för skogen och hur stora skulder man har med tanke på möjligheten till positiv räntefördelning. Någon som har köpt skog kontant och utan större skulder kan ju ta väldigt höga belopp med positiv räntefördelning och då alltså bara betala 30% skatt istället för 65-70% ovanför brytpunkten. Men då har man ju börjat med väldigt stort kapital, något som belönas av skattelagstiftningen.

Som nämndes ovan finns det ju också folk som kan trolla och sälja rötter eller pyntegrönt för grova pengar. Sälja paketterad lyxved har folk haft framgång med. Förmodligen är det för många egentligen möjligt att få ut betydligt mer per hektar på väl valda områden också genom att odla julgran, men det blir ju entreprenörverksamhet över det, särskilt i större skala, och man kan definitivt misslyckas med sina julgranar och försäljningen (och det är ju för all del en åtta år mellan plantering och första julgranen).

Användarvisningsbild

Re: Självverksam

Vardon  
#600961 Bra att ta med i beräkningen vad som händer om man blir sjuk med, en sgi kan vara bra att ha eller lägga undan pengar för det

Användarvisningsbild

Re: Självverksam

Lillesves  
#600962
Sörlänningen skrev: Som nämndes ovan finns det ju också folk som kan trolla och sälja rötter eller pyntegrönt för grova pengar. Sälja paketterad lyxved har folk haft framgång med. Förmodligen är det för många egentligen möjligt att få ut betydligt mer per hektar på väl valda områden också genom att odla julgran, men det blir ju entreprenörverksamhet över det, särskilt i större skala, och man kan definitivt misslyckas med sina julgranar och försäljningen (och det är ju för all del en åtta år mellan plantering och första julgranen).


Man behöver inte odla specifikt "julgranar" för att sälja julgranar. I min familj har vi haft gårdsförsäljning av julgranar i 60 år. De granarna tas från vanliga planteringar, vägkanter och i en kraftledningsgata. Det blir som en gallring i planteringen och jag tjänar betydligt mer på julgranen än om jag skulle sälja den lilla pinnen som massaved. Ibland när jag hugger för gallring i större skog sparar jag toppen om den är fin och säljer även den som julgran. Kunden frågar alltid varför den har så grova barr :smile:

Avatar Fallback

Re: Självverksam

Sörlänningen  
#600966
Lillesves skrev:
Sörlänningen skrev: Som nämndes ovan finns det ju också folk som kan trolla och sälja rötter eller pyntegrönt för grova pengar. Sälja paketterad lyxved har folk haft framgång med. Förmodligen är det för många egentligen möjligt att få ut betydligt mer per hektar på väl valda områden också genom att odla julgran, men det blir ju entreprenörverksamhet över det, särskilt i större skala, och man kan definitivt misslyckas med sina julgranar och försäljningen (och det är ju för all del en åtta år mellan plantering och första julgranen).


Man behöver inte odla specifikt "julgranar" för att sälja julgranar. I min familj har vi haft gårdsförsäljning av julgranar i 60 år. De granarna tas från vanliga planteringar, vägkanter och i en kraftledningsgata. Det blir som en gallring i planteringen och jag tjänar betydligt mer på julgranen än om jag skulle sälja den lilla pinnen som massaved. Ibland när jag hugger för gallring i större skog sparar jag toppen om den är fin och säljer även den som julgran. Kunden frågar alltid varför den har så grova barr :smile:


Det är ju naturligtvis sant! Jag vet att min farfar brukar göra så på 80- och 90-talen. Framförallt brukade han ibland plantera dubbelt antal granplantor på en åkerplantering och sedan sälja hälften som julgranar efter några år. I vissa texter om julgransodling förutsätts det att man måste använda ädelgran och ansa sina granar, men många lyckas ju bra utan något av det.

Jag har inte gjort någonting på julgranstemat, men det borde man nog ändra på.

Användarvisningsbild

Re: Självverksam

JerryH  
#600992 Det viktigaste i ekvationen oavsett om det är 100 eller 400 ha skog är ju att inte vara sönderlånad.
När priset med marginal passerar 100k ha och man med lite kontanter fortfarande behöver låna 100k / ha, då behövs det mycket skog för att det ska bli en slant över när räntan börjar stiga.

Användarvisningsbild

Re: Självverksam

Zyrix  
#601136 Tack för era svar

Kan konstatera att det som vanligt ”beror på”
Bara att sätta sig ner på en stubbe och börja skissa och räkna för att se var man hamnar 😊

   TS
Avatar Fallback

Re: Självverksam

tallen100  
#601139 Att få svar på såna här frågor är nog svårt eftersom dom flesta tycker olika, vissa måste ha minst 25-30 tusen i månaden för att vara nöjda, medans andra är nöjda med betydligt mindre, bara det går runt och finns mat på bordet.
För många är inte en ny bil var eller vartannat år och utlandsresor det viktigaste, och då behöver inte varken inkomsterna eller utgifterna vara så stora :wink:

Användarvisningsbild

Re: Självverksam

JohannesG  
#601141 Om utgifterna inte är större än inkomsterna och du känner dig nöjd och belåten med att leva på det vis som tillåter detta är det inga problem att vara självverksam oavsett areal.

För vissa kan känslan av att arbeta i egen skog efter eget tycke vara värd långt mer än 40 000kr/månad och ny lyxbil varje år. För andra kan det vara tvärt om.
Senast redigerad av JohannesG tis 17 dec 2019, 14:21, redigerad totalt 1 gång.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).