Gallring

Råd vid gallring av björk

12 inlägg 7572 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Råd vid gallring av björk

Alex123  
#601119 Hej

Jag har ett litet område mellan åkerkanten och en sjö som jag skulle vilja öppna upp. Dels för att få det att se snyggare ut och för att göra vattnet tillgängligt

Idag består bestånden till 90% björk, och i åkerkanterna är det stora stubbskott från asp som har bildat stora buskar., en och annan gran står även där inne på de torrare delarna.

Det är rejält tätt inne, och mycket sly och högt gräs.

problemet är att marken är ganska blöt och sumpig på vissa ställen och jag är rädd att om jag går för hårt åt så förvärras problemet, då björken suger upp en hel del vatten.

har ni några tips, hur hårt kan jag gå på och hur skall jag göra det på bästa sätt?
vad skall jag göra med allt ris? bör jag lämna det och låta naturen ta hand om det eller skall jag ta bort det?



   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Råd vid gallring av björk

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#601122 Ska man göra en åtgärd är det nog som du skriver mer en estetisk gallring än för att göra en god skoglig åtgärd. Björken bör vara glasbjörk och den bör ha uppnått redan full höjdtillväxt så björken svarar dåligt på en gallring.
Vattennivån bör sjön mer reglera än hur mycket träden tar upp.
Du kan gallra i lövet så att du ökar sikten ut mot sjön. Lämna riset och använd det för att köra på.

Användarvisningsbild

Re: Råd vid gallring av björk

Mellberg  
#601124 Låt toppar och grenar ligga kvar, dom bryts ner snabbt. Ett dike kan göra susen eller att dikesrensa eventuella befintliga.

Röj ner allt som inte ger massaved. Vänta några år och gör en gallring. Björk behöver utrymme för att växa bra, sikta på ca 4 m mellan träden-

Avatar Fallback

Re: Råd vid gallring av björk

Vågen  
#601252 En sak man kan tänka på om det är en strandkant är att om det finns vide och andra buskar, låt de vara kvar samt om det finns hålträd tex. Strandlinjen är viktig för flora/fauna och alltför ofta numera så är strandlinjen hårt rensad, vilket gör att det blir ett återkommande arbete med röjsågen. Mest estetiskt är att göra ingreppet så att målen uppnås men funktionen är kvar. Gallra bland träden men finns buskar så behåll gärna dem. Om målet uppnås och ingreppet knappt syns är vinsten stor från flera håll.

Användarvisningsbild

Re: Råd vid gallring av björk

Brozzlaren  
#601292 Det är nog många som är avundsjuka på den utsikten som den är, låt det vara.

Avatar Fallback

Re: Råd vid gallring av björk

surjämten  
#601307 Har gallrat ett björkbestånd.
Tog bort all barr.
Tog även bort de grövsta björkarna eftersom de blir svåra att hantera när de blir för grova.
Slutresultatet blev fint o vedboden överfull

Avatar Fallback

Re: Råd vid gallring av björk

surjämten  
#601512 Glömde bort att säga att du kan få bidrag från skogsstyrelsen för att gallra fram lövrik skog!
9000 kr/ha!

Användarvisningsbild

Re: Råd vid gallring av björk

fendt311  
#601522 Är det ett engångsbelopp? Här för mig att en vikesuppköpare prata om någon årlig ersättning. Någon som vet? Kan ha fel.

Avatar Fallback

Re: Råd vid gallring av björk

Vågen  
#601532 Det är engångsbelopp! Naturvårdsavtal är något annat, det ger en peng/år

Användarvisningsbild

Re: Råd vid gallring av björk

fendt311  
#601579 Vågen
Tack för ditt svar. Är det olika ersättningar för naturvårds avtal? Eller utgår ersättning efter olika kriterier? Är det olika avtalstider på naturvårdsavtal? Är det olika åtaganden beroende på naturvårdsavtal? Någon som vet? Detta är något helt nytt för mig.

Användarvisningsbild

Re: Råd vid gallring av björk

Alex123  
#601680
1576827867_b2b6c1cc-e0d2-4787-a6ec-00a814f8bf59.jpeg


Så här ser det ut i närbild vid åkerkanten, blir en hel del ris av allt

   TS
Avatar Fallback

Re: Råd vid gallring av björk

Vågen  
#601687 Det går inte att få naturvårdsavtal för den här åtgärden. Skog/ mark med höga naturvärden är en förutsättning vilket sannolikt inte kommer att bedömas på den här biten. Eventuellt bidrag för att skapa lövskog, kolla upp hos Skogsstyrelsen.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).