Skogsmiljö och TrÀdlÀra

Felplacerad skog

39 inlĂ€gg 10934 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
AnvÀndarvisningsbild

Re: Felplacerad skog

Lars Lundqvist SLU  
#600512
Skogslös skrev:Kalifornien 🙈

... ligger pÄ samma breddgrad som Medelhavet.

AnvÀndarvisningsbild

Re: Felplacerad skog

Skogslös  
#600514 Usa 🙄 de jag undrar Ă€r om de vĂ€xer öht i sverige?

   TS
AnvÀndarvisningsbild

Re: Felplacerad skog

Kse  
#600517 HÀr finns en artikel om en rÀtt sÄ nordlig ek.

https://mobil.nsd.se/nyheter/verkligen- ... 92211.aspx

Morsan har en ek pÄ gÄrden som startat som ett ollon pÄ gÄrden, det Àr ytterligare 30 mil norrut.
Den Àr ca 10 Är gammal och verkar vÀxa Àn sÄ lÀnge och vi brukar ha ner mot -40 pÄ vintrarna.
En bekant som gjort flera försök med ek sÀger att sÄ lÀnge dom hÄller sig under snön klarar dom sig men sen tar kylan dom.

Vi brukar ha runt en meter snö och eken Àr inte heller mycket högre Àn sÄ, vi försöker att tÀcka den med snö pÄ vintern sÄ vi fÄr se hur lÀnge den klarar sig.

AnvÀndarvisningsbild

Re: Felplacerad skog

anersimyra  
#600519
Skogslös skrev:Har sett bilder pÄ 30 Ärig redwood som Àr uppskattningsvis dia 100-120cm i brösthöjd. Om vi Àndrar mÄtten till en glesodlad hektar dÄ? Och ek verkar vi i princip kunna rÀkna bort som de lÄter dÄ. I dagslÀget Àr jag somsagt bara en sÄn som drömmer om mark.
Du talar nog om 300 Ă„rig skog, alternativt 30 Ă„rig med diametern 10-12 centimetern.. :P

AnvÀndarvisningsbild

Re: Felplacerad skog

Skogslös  
#600527 Anersimyra dom hÀvdade att dom planterat 3st trÀd pÄ sin gÄrd för 30 Är sen, tvÄ av dom var riktigt stora, större Àn trÀden man ser i svens skog, de ena sÄg ut som en 10 Ärig asp

   TS
Avatar Fallback

Re: Felplacerad skog

axwell  
#600531
Kse skrev:Morsan har en ek pÄ gÄrden som startat som ett ollon pÄ gÄrden, det Àr ytterligare 30 mil norrut.
Den Àr ca 10 Är gammal och verkar vÀxa Àn sÄ lÀnge och vi brukar ha ner mot -40 pÄ vintrarna.
En bekant som gjort flera försök med ek sÀger att sÄ lÀnge dom hÄller sig under snön klarar dom sig men sen tar kylan dom.

Vi brukar ha runt en meter snö och eken Àr inte heller mycket högre Àn sÄ, vi försöker att tÀcka den med snö pÄ vintern sÄ vi fÄr se hur lÀnge den klarar sig.


NÄgra Är sedan tog jag ner en ek som hade blivit för stor för att stÄ sÄ nÀra(7-8 m) vÄrt hus.
Den har jag för mig var 15-20 Är dÄ och ca.8-10 m hög, runt 30 cm i skÀret.

Den hÀr och en annan har gett sjÀlvsÄdda plantor under flera Är, fast nu Àr jag rÀdd för rÄdjuren har hittat dom plantor som jag hade sparat.

HÀr vid 62 grader 60-70 m.öh. Àr det inte mÄnga dar med -30 grader men den skyddande snön kommer i gengÀld mycket senare Àn i inre VÀsterbotten.

AnvÀndarvisningsbild

Re: Felplacerad skog

Lars Lundqvist SLU  
#600535 Det du har Àr det vi brukar kalla en "sÀrskild observation". Om ekar generellt hade lÀtt för att överleva och vÀxa i norr sÄ skulle vi haft ekskog lÀngre norrut. Enstaka trÀdgÄrdstrÀd som klarat sig visar inte att det fÄr att skapa hela bestÄnd ute pÄ skogsmark.

Avatar Fallback

Re: Felplacerad skog

jannee  
#600598 TÀnker du satsa pÄ ek behövs en god bonitet och dÄ inte minst vatten.
TillrÀckligt med vatten och nÀring sÄ kan en 100 Är gammal ek ha en dia av 1 meter och vara 30 meter hög.
DÄ mÄste du dock ha andra trÀd runt eken för att dana den. Gran Àr utmÀrkt tillsammans med ek.
S.k. sparbanksekar Àr de som stÄtt ensamma och varit utsatta för vÀder o vind, blir sÀllan höga men vida.
HÀr nere i söder har vi parasiter (ekstyltmalen) och svampar som gÄr illa Ät ekskogarna.
Trivs tillsammans Àr bok, lind och ek = liknande krav pÄ klimat.

AnvÀndarvisningsbild

Re: Felplacerad skog

Skogslös  
#600603 Röd ek, skogsek silverek vit ek, klarar dom olika klimat olika bra?

   TS
Avatar Fallback

Re: Felplacerad skog

VĂ„gen  
#600745 Hej Skogslös! Vilda idéer men nÄgonstans ska man börja. VÄr ek Àr den som Àr hÀrdigast av de du rÀknat upp. Ett trÀd som blir stort och vÀxer snabbt och som fungerar i zon 7 Àr jÀttepoppel. Sedan kan man ju om det finns tid och engagemang förbÀttra odligsbetingelserna pÄ olika sÀtt, gödsling vid plantering och mykorrhiza behandling av rötterna. Jag har planterat nÄgra fÄgelbÀrstrÀd i zon 7 och de har inga skador av klimatet, inte av Àlgen heller Ànnu, de vÀxer riktigt bra. MammuttrÀd och Redwood Àr dömt att misslyckas men kolla upp trÀd som Ätminstone kan fungera i zon 5, alm tex. Sedan finns det ju en mÀngd olika ÄtgÀrder att ta till för att förbÀttra mikroklimatet. Kolla gÀrna upp sÄdant innan du köper skog sÄ att marken har möjligheter, att det inte Àr frostlÀnt tex. Bödighet Àr en annan aspekt

AnvÀndarvisningsbild

Re: Felplacerad skog

Skogslös  
#600765 Bra svar, tack för mÄnga bra synpunkter, poppel har jag oxÄ tÀnkt pÄ men isÄfall pÄ ett egen yta.
MammuttrÀd var min inbillning att börja med 3-4 stycken i kruka i lÀgenheten och sen börja "hÀrda" pÄ balkongen fÄ stÄ ute nÄn natt pÄ hösten innan de blir minusgrader sen fÄ stÄ ute nÄn/nÄgra timmar i lite stadigare minusgrader och trappa upp tills att dom nÄt nÄn dryg meter innan plantering ute, i mitten pÄ maj. Ta inte detta för seriöst, de Àr bara ett experiment dÀr jag nÀstan rÀknar med misslyckande. En pÄse frÄn kostar 40kr sÄ de Àr inget att ens prata om.

   TS
AnvÀndarvisningsbild

Re: Felplacerad skog

Älgfoderodlare  
#600860 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare sön 18 dec 2022, 03:41, redigerad totalt 1 gĂ„ng.

Avatar Fallback

Re: Felplacerad skog

VĂ„gen  
#600887 Roligt att höra om sekvojan. Var hittar man frön? LÄngt att Äka om man fÄr plocka pÄ plats.

AnvÀndarvisningsbild

Re: Felplacerad skog

Skogslös  
#600921 Impecta.se hittade jag dom pÄ, 30 frön för 39,95

   TS
AnvÀndarvisningsbild

Re: Felplacerad skog

Skogslös  
#601072 Jag blir mer och mer förvirrad ju mer jag lĂ€ser, kollar man amerikanska sidor för hur man planterar mammut (sequoiadendron giganteum) sĂ„ fĂ„r man tipset att de ska vara vĂ€l drĂ€nerat med gott vattenflöden, precis som dom svenska sidorna, sen gĂ„r meningarna helt isĂ€r, dom amerikanska sidorna hĂ€vdar att de klarar us zon 5, ner till ca 25 minus, medans svenska sidor sĂ€ger sv zon 1, kanske zon 2, amerikanska sidor sĂ€ger att de Ă€r viktigt att vĂ€xten tidigt pĂ„ vintern fĂ„r ett rejĂ€lt snötĂ€cke och stĂ„r kallt och torrt, helst mellan oktober-april, och sen en ganska torr sommar, svenska sĂ€ger mild vinter och vĂ„t sommar, amerikanska tipsen Ă€r att dom ska stĂ„ ensam och glest med nĂ€ringsrik jord för maximal tillvĂ€xt, svenska sidorna sĂ€ger plantera tĂ€tt tillsammans med vuxna trĂ€d. TrĂ€det ska inte heller vara kĂ€nsligt mot kĂ€le. đŸ€” den amerikanska beskrivningen lĂ„ter för mig vara ganska nĂ€ra vad man har i vĂ„ran mellersta eller södra zon 7.
Den vÀxer naturligt pÄ höjd mellan 1500-3000 m.ö.h, pÄ dom höjderna i sverige hamnar vi i fjÀllvÀrlden va?

   TS
Fredrik Reuter
Hej GÀst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gÀrna vilja tipsa dig om hur du kan fÄ ut mer av skogsforum. Klicka pÄ de knappar som passar dig hÀr intill (minifönster öppnas).