Avverkning (slutavverkning)

UPPFÖLJNING EFTER AVVERKNING

50 inlägg 12166 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

UPPFÖLJNING EFTER AVVERKNING

ulfgustav  
#600818 Hur gör ni skogsägare då ni säljer rotposter? Följer Ni upp avverkningen och ser till att köpare och entreprenörer gjort ett fullgott jobb som överensstämmer mot kontrakt samt regelverk?



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: UPPFÖLJNING EFTER AVVERKNING

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#600835 Absolut! Gäller det stämplade rotposter lär allt väsentligt vara klart i förväg. Men annars så lär man hänga där som en hök. 😀

Avatar Fallback

Re: UPPFÖLJNING EFTER AVVERKNING

ulfgustav  
#600898 Jaha SKOGSOLA hur brukar du göra?

   TS
Avatar Fallback

Re: UPPFÖLJNING EFTER AVVERKNING

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#600903 Sist jag sålde ett leveransrotköp utan någon självverksamhet så hängde jag där varenda morgon. Snitslade in fröträd och hänsynsytor. När de skulle flytta så ställde jag mig i vägen tills de skrev ut en skördarnota åt mig.

Avatar Fallback

Re: UPPFÖLJNING EFTER AVVERKNING

ulfgustav  
#601255 Är det verkligen bara Skogsola som gjort egen uppföljning efter avverkning? Jag har själv gjort uppföljning på min senaste avverkning, men är intresserad av hur andra gör? Eller litar Ni bara på att entreprenören och virkesköparen gör ett fullgott arbete

   TS
Användarvisningsbild

Re: UPPFÖLJNING EFTER AVVERKNING

halvproffs  
#601267 Jag brukar alltid kolla eftet avverkning hur det gått. För det mesta har det blivit bra. Jag har aldrig gjort avverkningar på tusentals kubik utan kanske 5-6 hundra.
Den avverkning jag är mest nöjd med är när Korsnäs gjorde den. Kollade t.o.m hur stor skotare jag önskade. Låga stubbar, inget sönderkört mm.
Dom få gånger jag inte varit böjd har jag påpekat det. Mellanskog avverkade en mycket fin tall och granskog för 20 år sedan. Jobbade inte på hemmaplan då.
Fick avräkningsnotan och där var det inte många stamblockt tex.
Ringde inspektorn som tyckte att JAG borde haft koll på det. Fick ingen ersättning. Anmärkningsvärt var att Skogsjannes skördare användes och det fanns ingen färgmärkning på den och det kom 50-60cm snö på virket på natten så skotarföraren hade mission impossible.

Användarvisningsbild

Re: UPPFÖLJNING EFTER AVVERKNING

halvproffs  
#601269 En sak som retar mig lite är att efter vissa förare kan stubbhöjden vara 30- 40cm trots dagsljus och bra marker. Skulle skota virket själv en gång vid en 1-a gallring. Lära ta fram motorsågen och såga av stubbarna som var i hjulspåren.
Den föraren behövde nog bara byta kedja en gång per år.

Avatar Fallback

Re: UPPFÖLJNING EFTER AVVERKNING

Palakangas  
#601270
halvproffs skrev:En sak som retar mig lite är att efter vissa förare kan stubbhöjden vara 30- 40cm trots dagsljus och bra marker. Skulle skota virket själv en gång vid en 1-a gallring. Lära ta fram motorsågen och såga av stubbarna som var i hjulspåren.
Den föraren behövde nog bara byta kedja en gång per år.

Men om det blir ett rejält rotben, blir det inte avdrag i så fall?

Avatar Fallback

Re: UPPFÖLJNING EFTER AVVERKNING

Avslutat-02  
#601272 Är väl bara att kapa bort dessa i vältan...
Det fick jag göra när jag körde skotare...

Användarvisningsbild

Re: UPPFÖLJNING EFTER AVVERKNING

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#601273 Jo, rotben har jag fått kapa i vältan som markägare. Å där har batterisågen varit suverän.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: UPPFÖLJNING EFTER AVVERKNING

isteskog  
#601274 Knappast i en förstagallring som det var fråga om! Har också upplevt onödigt höga stubbar när jag lejt ibland .....

Avatar Fallback

Re: UPPFÖLJNING EFTER AVVERKNING

Avslutat-02  
#601276 Beror väl på när man nu första gallrar...
:lol:

Avatar Fallback

Re: UPPFÖLJNING EFTER AVVERKNING

Palakangas  
#601277
vinterrojarn skrev:Är väl bara att kapa bort dessa i vältan...
Det fick jag göra när jag körde skotare...

På jobbet har de en separat rotreduceringslinje. Den får arbeta hårt. Men i bland måste de köra in oreducerat och då blir jag förvånad. Kanske leverantören får avdrag men det måste kostsamt. Rotbenen ställer även till det i linjen fram till fanersvarven.

Avatar Fallback

Re: UPPFÖLJNING EFTER AVVERKNING

Avslutat-02  
#601278 Slarvar skotarföraren så blir det mer arbete för alla längre fram....

Använder man skallen så slipper resten att slå sig för skallen... :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: UPPFÖLJNING EFTER AVVERKNING

Palakangas  
#601279
isteskog skrev:Knappast i en förstagallring som det var fråga om! Har också upplevt onödigt höga stubbar när jag lejt ibland .....

Förstagallring?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).