Skogsröjning

Eftersatt

68 inlägg 12617 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Eftersatt

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#600870
caton skrev:Niking
Hade faktiskt hemma en 535 fbx och provkörde...men det var innan jag köpte en klingsåg.
Kände att klingsågen var bäst som "bas" såg.
Men har allt funderat på att komplettera med en kedjeröjare..kanske är tillfälle nu..

Definitivt rätt tillfälle. Som vanligt gäller rätt verktyg till rätt jobb och till just detta jobb är kedjeröjare perfekt.

Sedan är ju en vass klinga klart snabbare än en kedja, när mycket klent ska röjas bort.

F.ö. går det att sätta klinga på en 535 FBx...
/Niklas
Senast redigerad av Niking sön 15 dec 2019, 21:52, redigerad totalt 2 gånger.

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Eftersatt

Avslutat-02  
#600871 Vet inte om jag tror på att leja löser mer än att beståndet bli röjt snabbare....

Missförstå mig rätt nu... Eftersom jag fortfarande är entreprenör och röjer åt andra så är detta säkert tabu....

Men vid en tim ersättning som ändå ligger ganska mellan så där....
Så kan man inte kolla på exakt alla stammar eller spara exakt det trädet som kanske i framtiden skulle kunnat ha inkasserat högt värde.... Utan det blir jämna förband och raka fina stammar utan skador, med den högsta kvalité som man hinner se.

När man röjer åt sig själv så är tempot annat och kvalitet kan kanske bli högre,, är dock osäker, men kostnaden blir lägre...
Men många glömmer att räkna en tim ersättning på sig själv....

Men ändå....

10.000kr/ha eller ca 7000kr/ha om du gör det själv....
Plus stoltheten att man skapat sin egen växande skog....

Användarvisningsbild

Re: Eftersatt

Älgfoderodlare  
#600876 Det enda jag funderar över är, om man nu har så bra marker så att man behöver röja till den grad ni gör. Varför har ni inte samma utveckling som Br. Eriksson i Hyssna ? Kan det vara så att ni ev. både röjer o gallrar sönder det framtida skogsinnehav som ni INTE kan se finns där men ni gör det ni gör bara för att ! Skog är träd, sköt dem med den potential de har. De som INTE klarar konkurrensen dör. Resten blir mer eller mindre städning. Men allt i sin tid ! Fler växande träd binder dessutom mer CO2 underlängre tid. Röjda o gallrade träd som ligger kvar i markerna avger CO2. Låt dem växa den tid de kan ! Tiden sköter det mesta av dessa bekymmer åt oss markägare ändå, utan att vi lägger vare sig pengar, tid eller nya CO2 utsläpp till de redan neg. konton människan har till naturen. Tid är den bästa faktorn naturen har att arbeta med när det gäller att producera det bästa den kan !

Avatar Fallback

Re: Eftersatt

Avslutat-02  
#600882
Grålle52 skrev:Hade ett liknande bestånd ca 2 ha. Blev sur och började på skiten. Det tog mig 55h effektiv tid. Körde inte mer än 4-5h per pass så det tog några dagar. Blev så mkt röjstammar så på vissa ställe låg de i 1m drivor. Svurit på att inte sätta min fot i beståndet igen förrän om minst 5 år. I vilket fall känns det oerhört skönt att skiten är gjord. Hade säkert kostat 10’/ha att hyra in.



55* 350 kr..= 19250 kr exklusive moms...
Om du hade lejt....
Om det hade tagit den tiden...
Tror att om du gett ut detta på ackord runt 22-25000 kr exklusive moms.
Tim ersättning.... 15-17000 kr....

Det är värt en hel del att svettas lite...

Avatar Fallback

Re: Eftersatt

morco  
#600901 För att återknyta till trådens början och förhoppningsvis gjuta lite mod i trådskaparen!
Det är nu 6 år sedan jag blev skogsägare och hade ett 4 ha stort mycket liknande bestånd T22/G26 fast med större andel björk då den dragit ifrån och lämnat barret efter sig (något jag är glad över idag). Efter lite läsande här på forumet köpte jag en kedjeröjare och rev igång sommaren 2014, i den här sortens röjning är den perfekt. Stammarna jag röjde ner var vanligtvis mellan 4-6 meter och men kedjeröjsåg, kapar du först ner toppen men ett snett kap och stammen ramlar då nästan rakt ner (akta fötterna), därefter lägger jag ytterligare ett kap på toppen och avslutar med rotkap. Man får då även ner stammarna på backen vilket jag uppskattar, vill inte vänta ett par snörika vintrar till jag kan se hur vackert det blev. Större delen av våren 2015 gick även åt och då jag som nybliven entusiastisk skogsägare förde jag bok över röjtiden och kunde konstatera att det landade på ca 120 timmar. Jag gick åter in med röjsågen förra vintern efter en större mängd toppbrott och sänkte stamantalet ytterligare, framförallt tog jag en hel del gran men även lite nerböjd björk. Beståndet är nu ett mosaikbestånd med 30 gran 30 tall och 40 björk med till större delen rätt trädslag på rätt mark, det har grovnat på en del och börjar faktiskt likna skog! Kan du låna och testa en kedjeröjare så gör det annars är det bara och åka köpa en. Lycka till och hoppas du hittar glädjen i denna avdelning!!

Avatar Fallback

Re: Eftersatt

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#600906 Det handlar om fyra hektar. Inte 40 eller 400. Det är hanterbart och om det redan är eftersatt så blir det inte mycket värre om det tar ett par år att gno igenom det på fritiden.

Avatar Fallback

Re: Eftersatt

Avslutat-02  
#600907 Instämmer med skogsola.
Det där med att kapa stammar två gånger för att få dem åt rätt håll kan du göra med en klingsåg också, inga problem.

Användarvisningsbild

Re: Eftersatt

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#600918 Visst går det att kapa hängande stammar med en klingsåg. Men det är betydligt smidigare att kapa ner dessa hängande stammar med en kedjeröjsåg.

Dessutom kan du ta betydligt större stammar med en kedjeröjsåg än med en klingröjsåg, vilket är extra värdefullt i en eftersatt djungelröjning, där du sällan kommer åt att lumpa ner stammen med klingan/svärdet i en optimal angreppsvinkel. Å då blir det effektiva kapskäret betydligt längre än vid en optimal kapvinkel, vilket definitivt talar för en kedjeröjsåg.

Sedan bör ju också kastrisken beaktas. Kastsektorn på klingar är ju kanske 30-40% av den sågbara delen av klingan (som inte täcks av kastskyddet). Motsvarande kastzon på ett svärd är ju endast ca 5-10% av den sågbara delen av kedjan.

Så är det trångt, så får du lätt ett kast med en klingsåg och fördärvar då ofta den tänkta huvudstammen med ett djupt jack. Å lika lätt kan kastet resultera i en stensågning. Att röja samma djungelparti med en kedjeröjsåg, blir jämförelsevis "lugna gatan".

Nä, är det tätt och grovt, som det gärna blir i en eftersatt röjning, så är kedjeröjare definitivt att föredra.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Eftersatt

isteskog  
#600925 Får nog hålla med Niking i resonemanget (fastän jag aldrig provat kedjeröjare)! Kan man dessutom frisera kvalitetsfel och dylikt när man ändå röjer så är nog mycket vunnet. Nu har jag ju inga "djungelröjningar" på min fastighet så behovet av en kedjeröjare för min del är liten. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Eftersatt

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#600928
vinterrojarn skrev:
Mettämies skrev:
vinterrojarn skrev:När skrev jag att det var på vintern?


12 timmar effektiv tid per dag är rätt bra oavsett årstid. Då förstår jag att du får en tank att räcka 2 timmar, för nåt vidare tempo håller man inte i så långa stunder. Med fika, tankning, hämta dunken osv så är du väl uppe i 15 timmar per dag.


Brukar ligga där på sommaren när det är långt att gå en helt totalt vanlig dag i skogen så gör jag ca 5-6 timmar effektiv tid. Men stannar inte upp då för att fika.
Dricker en kopp kaffe medans jag tankar.

Den tiden är oavsett vinter eller sommar.
Ursäkta om jag förvirrade.


Inte är det nåt att beklaga men ibland drar du till med lite väl höga siffror. Matte kanske inte är din grej :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Eftersatt

morco  
#600929 Jag betvivlar inte att Vinterröjarn och andra proffsröjare grejar även detta med en rejäl strandklinga men jag själv som har skogsbruket som gymkort och ett arbete som belastar andra muskelgrupper än armar och rygg (läs röven…) är en kedjeröjare ett riktigt bra redskap, jag har en klingsåg med och i röjning som sker i tid använder jag den. Kedjeröjaren orkar jag dock arbeta längre med, den sitter centrerat rakt över ryggen och bågen är inte alls i vägen så mycket man kan tro. Jag tycker även det är trevligt att få ner röjstammar på backen, när jag tex plockar ner en större gran går det snabbt att kvista av två sidor av de nedre grenvarven upp till två meter och då blir det ingen stor hög av granen istället för ett torrt skelett som ligger i årtal. Läs detta i kontexten att jag inte lever på skogen utan vill lägga lite extra tid på stamval och en fin skog att vara i, jag skulle ha skitsvårt att leja ut en röjning och skulle säkert vara en urjobbig kund….
Tror att TS har mer likheter med mig än en proffsröjare?

Avatar Fallback

Re: Eftersatt

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#600939 Länkar in ett gammalt inlägg från den första röjningen jag gjorde med kedjeröjsågen.
https://skogsforum.se/viewtopic.php?p=349999#p349999

Visst sjutton gick det med klinga, den första fjärdedelen gjordes så men det går mycket lättare med kedja.

Avatar Fallback

Re: Eftersatt

isteskog  
#600943 Minns när jag hade röjfirma för ett antal år sedan. Då råkade vi få ett objekt i objektet som var fasansfullt. Det var 3-skiktat med övre höjd på 10-12m. Killarna som röjde det gjorde kanske 0,15 ha/dag. Tursamt nog var det bara på några hektar .... Där hade nog kedjeröjarn passat! :ugeek:

Avatar Fallback

Re: Eftersatt

jannee  
#600953 I min ungdom, tidigt 60 tal gick jag med min morfar igenom ett liknade bestånd som Busholle visar.
Det var mening att vi skulle göra det med varsin yxa och handsåg.
Rena straffarbetet för en tonåring. 😈
Medans vi höll på dök en grannfarbror upp, beskådade ELÄNDET.
Gubben försvann men efter 1/2 timme kom han tillbaka med en liten Stihl
- Ta denna, sade gubben, går mycket bättre med en sådan.
Och ja, vilken skillnad, det gick ju som en dans med denna motorsåg, ökade säkert min effektivitet med flera hundra %
Det enda negativa var att efter "några" timmar började det värka i ryggen av att hela tiden gå böjd.
M.a.o jag är böjd :smile: att hålla med Busholle om att i ett sådant bestånd kommer nog kedjesågen til sin rätta.

Användarvisningsbild

Re: Eftersatt

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#600955 En gång röjde jag ett bestånd, som var så pass stamtätt, att jag fick ta min batterisåg (Husqvarna 536 LiXP) istället för min ryggburna Husqvarn 535 FBx.

Jag prövade först 536 LiXP med det gamla ryggbatteriet (BLi 940), men konstaterade snabbt att vanliga klickbatterier (då BLi 110) var mycket smidigare.

Å anledningen till att beståndet blev så pass eftersatt, berodde nog mycket på att det låg längs en otydlig gräns, där beståndet på andra sidan var likvärdigt. Först sedan jag hade röjt upp årgången ordentligt, kunde jag ta tag i detta skifte.
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).